foes proto

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BF = DeJean
Forumbeheerder
Berichten:5232
Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
foes proto

Bericht door BF = DeJean » di apr 19, 2005 11:45 am

Xpost from RM:

Afbeelding

Gebruikersavatar
jojo
Berichten:4092
Lid geworden op:ma feb 03, 2003 5:55 pm
Locatie:Groningen

Re:foes proto

Bericht door jojo » di apr 19, 2005 11:50 am

Apart, maar heeft wel iets op zich.

Erg lange demper, of zie ik dat verkeerd?

TheBigLjeweetwel

Re:foes proto

Bericht door TheBigLjeweetwel » di apr 19, 2005 12:13 pm

Ziet er idd wel apart uit. De achterbrug ziet er stevig uit zo. Weinig windingen bij die schroefveer. Is dat wel stevig zat. ::) Lijkt me dan dat die veer veel slapper is. ? Kan het ook mis hebben.
En een mooie bevestiging van die kettinggeleider ook.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Re:foes proto

Bericht door Sven » di apr 19, 2005 12:33 pm

TheBigLJeweetwel schreef:
Weinig windingen bij die schroefveer. Is dat wel stevig zat. ::) Lijkt me dan dat die veer veel slapper is. ?


één woord: Curnutt. Iedere demper van Curnutt heeft zo"n veer.


Vettige bak, dat wel... VInd alleen het gedeelte bij het balhoofd redelijk dun uitgevoerd.

Bracket
Berichten:425
Lid geworden op:vr apr 04, 2003 5:08 pm
Locatie:Deventer

Re:foes proto

Bericht door Bracket » di apr 19, 2005 1:27 pm

TheBigLJeweetwel schreef: Weinig windingen bij die schroefveer. Is dat wel stevig zat. ::) Lijkt me dan dat die veer veel slapper is. ?
Hoe minder windingen per, laat maar zeggen decimeter hoe soepeler de veer zal aanspreken. Veren die progressief zijn hebben aan de ene zijde weinig en aan de andere kant meer windingen.
Slap, in de zin van dat het kapot gaat is ie dus niet.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten:4164
Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am

Re:foes proto

Bericht door Luc » di apr 19, 2005 2:42 pm

Inderdaad. En dit is zelfs niet enkel typisch voor Curnutt dempers, het heeft eigenlijk te maken met het feit dat het een Ti veer is. Ti is "slapper" dan staal, in die zin dat je het meer kan vervormen dan staal zonder dat je het permanent vervormt, veerkrachtiger dus eigenlijk. En daarbij komt dan inderdaad de stelling van Bracket, bij gelijkblijvende draaddikte zal een veer met meer windingen soepeler zijn dan een veer met minder windingen.
Die specifieke demper in dat prototype lijkt mij de demper te zijn die ook gebruikt wordt in de nieuwe DHS Mono"s met een "extension rod" aan het uiteinde waarmee je BB hoogte en stuurhoek kan instellen. En dat is inderdaad een zeer lange demper, nog langer dan de oudere modellen die al net boven de 11" inbouw waren. En als ik het goed zie, zitten er op deze zelfs 2 veren met een schotel tussen.

Als ik eens goed naar die achterbrug kijk, lijkt het me of Foes hier afstapt van de rechtstreekse aansturing van de demper, maar hier werkt met een extra link. Gezien de lengte van de demper, gebruikte vork en single chainring, kijken we hier naar een mogelijke opvolger voor de beruchte DHS Mono?

M@lphy
Berichten:3388
Lid geworden op:wo dec 19, 2001 8:52 pm
Locatie:076

Re:foes proto

Bericht door M@lphy » di apr 19, 2005 3:08 pm

Waarde vrinden,

Mijn inziens is het ook een veer uit het materiaal Ti. aangaande de soepelheid van dezen demper, excuseer Curnutt demper.

Leuk ook die FUNN onderdelen.

Gegroet heur!

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Re:foes proto

Bericht door cHoc » di apr 19, 2005 4:18 pm

Travel: 10"
Rate: Straight (shock valving controls rate)
Stroke: 5"
Coil: Ti, Dual-Rate (200/300# I believe)

zo vanuit het topic van RM.

en een goede ontwikkeling om langere dempers te nemen,
werkt beter en warmt minder snel op (meer olie).

BF = DeJean
Forumbeheerder
Berichten:5232
Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am

Re:foes proto

Bericht door BF = DeJean » di apr 19, 2005 5:06 pm

cHoc schreef:
en een goede ontwikkeling om langere dempers te nemen,
werkt beter en warmt minder snel op (meer olie).

Tja, maar wel extra gewicht.
veerverhouding van 2/1 zie ik ni echt te verantwoorden. Al bij al zijn er weinig dempers die kapotgaan omdat ze te zwaar belast worden met 3/1
Curnutt heeft natuurlijk geen piggyback met extra olie in.

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Re:foes proto

Bericht door cHoc » wo apr 20, 2005 12:28 am

iets extra gewicht ja maar geen kilo"s.
de kwaliteit van dempers is er de afgelopen jaren ook op vooruit gegaan,
maar er zijn nog een heleboel merken die alleen al geen 3/1 frames maken,
dat de M3 er zo een is (bijna dan) is eerder een uitzondering dan een regel.
maar een paar jaar terug is er ook de CPC Patriot geweest, die had ook een 2/1 verhouding
middels een fox 4" stroke snowmobiel shock, Foes is hierin niet de eerste.
ook bombproof heeft een ratio van dacht ik 2,4/1.

een groot voordeel met zulke ratios is dat je tunings opties beter uitkomen,
en beter te finetunen, en hebben een betere controle over de vering als geheel.

Gebruikersavatar
legion
Berichten:4264
Lid geworden op:do sep 12, 2002 9:29 pm
Locatie:Groningen
Contacteer:

Re:foes proto

Bericht door legion » wo apr 20, 2005 10:31 am

Hoe dan ook, lekker is ie iig. Vind alleen die bovenste helft van de chainguide wat apart?
En de kabellijn naar de achterder. is ook niet helemaal ideaal, gekke kronkel om die chainguide en een wel hele grote lus bij de achterste bocht.

Zijn er ergens nog meer foto"s?
(zou zelf wel willen zoeken, maar nu weinig tijd voor)

Gebruikersavatar
woodbimbo
Berichten:656
Lid geworden op:di apr 23, 2002 12:55 pm
Locatie:Apeldoorn

Re:foes proto

Bericht door woodbimbo » wo apr 20, 2005 9:29 pm

Heeft deze nou ook 100 mm brede bottom bracket?

Daniel air
Berichten:1267
Lid geworden op:zo sep 28, 2003 7:48 pm
Locatie:Oss

Re:foes proto

Bericht door Daniel air » do apr 21, 2005 3:08 pm

Denk het niet want er is niet zo"n brede trapas voor xtr cranks.

Gebruikersavatar
Mister P2
Berichten:1352
Lid geworden op:ma sep 13, 2004 9:44 pm
Locatie:Den haag
Contacteer:

Re:foes proto

Bericht door Mister P2 » do apr 21, 2005 3:40 pm

wel vet frame

BOMBPROOF erik
Berichten:1881
Lid geworden op:vr okt 19, 2001 10:46 am

Re:foes proto

Bericht door BOMBPROOF erik » do apr 21, 2005 6:18 pm

Heel heel heel erg mooi
Simpele eenvoud
En die demper die roeleert big time.............
Curnutt, dan zit het goed.............de moeder van 5th namenlijk!

E

Castor
Berichten:648
Lid geworden op:ma sep 03, 2001 7:34 pm

Re:foes proto

Bericht door Castor » do apr 21, 2005 6:25 pm

BOMBPROOF erik schreef:
Curnutt, dan zit het goed.............de moeder van 5th namenlijk!


Vader dacht ik?

Prachtige bike btw, blij dat het geen Inferno-achtig frame wordt - wat uiterlijk betreft dan.

Plaats reactie