Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.
Moderator:Beheerders
-
BOMBPROOF erik - Berichten:1881
Re:Nieuwe Giant DH
Bericht
door BOMBPROOF erik » zo sep 12, 2004 1:25 pm
Is single pivot indrect suspension setup
Dus:
1 draaipunt
indirect aangedreven schokbreker
Wij hebben
VPP
direct suspension
Cortina:
VPP
Indirect
etc.
En de term VPP is ook al nie juist, je hebt geen virtual pivot, bij elke positie van het wiel ligt het draaipunt ergens anders dus het is VPP"s oid ?
E
-
les alpes - Berichten:375
Bericht
door les alpes » zo sep 12, 2004 8:05 pm
bestaat er nergens een site waar de verschillende veersystemen worden uitgelegd?
-
aab - Berichten:3109
Bericht
door aab » zo sep 12, 2004 8:53 pm
en leg je een van de draaipunten op de verkeerde plek dan werkt het ook voor geen meter. dus er kan niet van te voren gezecht worden wat het beste veer systeem is
-
BF = DeJean - Forumbeheerder
Bericht
door BF = DeJean » wo sep 15, 2004 2:46 pm
verouderd?
go tell de hele motoren markt, die werken allemaal zo. Op een paar modellen na.
go tell GT, want in de laatste MBAction kiezen ze toch duidelijk voor de Giant, boven de DHi. En tegen dat die slappe mossels eens een mening durven geven.....
koop wel een extra set inbussen want ze de draaipunten trillen nog steeds los....
-
Sir Gonz Lays - Berichten:1104
Bericht
door Sir Gonz Lays » wo sep 15, 2004 3:00 pm
bij motor fietsen heb je te maken met hele andere toerentallen waardoor de hele veerproblematiek op een ander vlak ligt mbt het pompen. maar omdat het om een dh gaat is dat gepomp niet zo belangrijk, rem invloeden weer wel. en dat is het zelfde bij een motorfiets. in de mbr zijn ze wel te spreken over het (soortgelijke) vt one systeem op de trailbike van giant, oftewel, eerst proberen dan kijken of je verschil merkt. ik heb t gevoel dat er altijd nogal veel aangetrokken wordt door wat de theorie achter een principe is terwijl je er in werkelijkheid weinig of niks van merkt. eerst zelf voelen dus. enne ik ben t eens met BF over de mba, het lijkt wel alsof die gasten alles goed vinden(lees smeergeld?)
-
Luc
Bericht
door Luc » do sep 16, 2004 3:41 pm
KoeniE schreef:
en zolang er meer dan 1 draaipunt in de hele veer constructie zit is het nog steeds geen single pivot ;D
Redelijk serieuze misvatting hoor. Zolang er een vaste verbinding zonder extra draaipunten is tussen main pivot point van de achterbrug en het achterwiel spreken we van een single pivot. Linken dienen alleen om het aanspreken van de demper te bepalen. Het achterwiel draait echter steeds in 1 perfecte cirkel rond de main pivot. De termen "Single Pivot" en "Four Bar" hebben te maken met de manier waarop het achterwiel gestuurd wordt, niet de manier waarop de demper aangesproken wordt.
En wat de degenen betreft die de single pivot oubollig vinden. het blijft tot nader order het simpelste en stijfste systeem voor een achterbrug. Bij een goede plaatsing van het draaipunt en gebruik van een floating brake mount heb je ook geen/nauwelijks last van brake jack. En met de huidige generatie platform dempers moet je ook geen/nauwelijks concessies meer doen aan small bump sensitivity om ook nog een redelijke trapefficiëntie te hebben.
-
legion
-
Contacteer:
Bericht
door legion » do sep 16, 2004 4:34 pm
@ Sir Gonz Lays: Ennuh, gepomp niet belangrijk op een DH? pompen is het ergst als je loop te stampen en smijten met je fiets, uit een bocht wegsprinten e.d. Ik heb me laten vertellen dat dat voor een downhiller geen ongebruikelijke situaties zijn...
-
Luc
Bericht
door Luc » do sep 16, 2004 6:00 pm
Ik heb inderdaad een Foes DHS Mono, met een single pivot achterbrug (met floating disc brake mount) en Curnutt demper, met een draaipunt op een plaats die je bij meerdere goede single pivot FR/DH bikes terugvindt. Dat is nu juist mijn punt. Een terugkerende opmerking van mensen die achter mij rijden is hoe rustig de achterkant van mijn bike is op grote remputten en grote wortels. Zou je misschien niet verwachten van een single pivot hé?
De vering van de Giant DH bike is ontwikkeld door/in samenwerking met de F1 ingenieurs van Renault Sport, en waar kiezen zij voor, jawel, een single pivot achterbrug. Zij verkiezen dan inderdaad ook nog de demper via een linkage systeem aan te sturen, dat zijn dan keuzes die je als constructeurs maakt. Foes heeft al enkele jaren geleden gekozen voor platform demping met de demper van Charles Curnutt, die aan de basis ligt van alles wat we tegenwoordig kennen aan platform demping.
Wat bedoel je eigenlijk precies met die vraag en knipoog?
En waar heb ik beweerd dat pompen niet belangrijk is op een DH? Bij mijn weten nergens, nog eens goed herlezen wat ik geschreven heb.
-
Sir Gonz Lays - Berichten:1104
Bericht
door Sir Gonz Lays » vr sep 17, 2004 10:33 am
legion schreef:
@ Sir Gonz Lays: Ennuh, gepomp niet belangrijk op een DH? pompen is het ergst als je loop te stampen en smijten met je fiets, uit een bocht wegsprinten e.d. Ik heb me laten vertellen dat dat voor een downhiller geen ongebruikelijke situaties zijn...
je hebt gelijk.