Minimum veerweg voor DH in Belgie ?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Lynx
Minimum veerweg voor DH in Belgie ?

Bericht door Lynx » do jun 17, 2004 12:23 pm

...laat ons weten wat volgens jullie het minimum aan veerweg is om zo SNEL MOGELIJK naar beneden te geraken op de Belgische DH-parcours.
Liefst met een korte uitleg waarom.

(als er iets niet tussen staat vul dan gerust zelf aan)

Ik ga voor optie 5 : 130mm achter en een 130-150mm vork, volgens mij zeker genoeg veerweg om de stutterbumps, boomwortels, stenen-rotsen vlot te nemen zonder al te veel snelheid te verliezen. Plus je kan vlot trappen en accelereren zonder al te veel gewicht mee te slepen. Ik denk ook dat met deze 130-130/150 combinatie SPD"s een voordeel zijn (nu er nog mee leren rijden ::) )

wadoejoetink ?

HUGO©

Re:Minimum veerweg voor DH in Belgie ?

Bericht door HUGO© » do jun 17, 2004 12:28 pm

ik denk 150 achteraan en 150/10 voor
die 150 achteraan omdat dat alles goed platstrijkt en je blijft een lichte wendbare fiets hebben.
Maarja dit is een moeilijke kwestie want tegenwoordig heb je 5th element en dan kan je zelf met 200 mm achteraan nog pijlsnel acceleren ! :-X

HoPe

Bericht door HoPe » do jun 17, 2004 1:39 pm

Ik heb ook heel lang zitten denken om een Nicolai UFO te kopen aangezien die 150mm achteraan heeft en dus ook nog wat DH zou kunnen doen, maar ik ben blij dat ik dit niet heb gedaan. Belgische DH-parcours zijn echt niet de moeite waard om er je fiets op af te stellen (als je dh wilt gaan rijden he), je gaat zoiezo wel eens naar verdere oorden en dan ga je blij zijn dat je een fiets hebt met miniumum 150mm veerweg achter en eventueel nog kunt verhogen naar 180mm -ik zeg maar wat.

Lynx

Bericht door Lynx » do jun 17, 2004 2:10 pm

HoPe schreef: Belgische DH-parcours zijn echt niet de moeite waard om er je fiets op af te stellen, je gaat zoiezo wel eens naar verdere oorden en dan ga je blij zijn dat je een fiets hebt met miniumum 150mm veerweg achter en eventueel nog kunt verhogen naar 180mm -ik zeg maar wat.
Ja das een goei stelling, maar aan de andere kant, voor die paar keer per jaar dat ik naar het buitenland ga, huur ik liever een full-on +180mm DH en koop ik een fully waar ik me "thuis" goed mee kan amuseren zonder al die extra veerweg-gewicht mee te slepen.

Nog een voorbeeld i.v.m. het buitenland : Badwildbad DH was ik echt NIET blij met mijn 130-130, terwijl ik in La Serra Lyon (Avalanche Cup) liever wat minder veerweg had, maar tis relatief.

Bernard

Bericht door Bernard » do jun 17, 2004 2:58 pm

Dit is echt de meest onlogische stelling die je kan bedenken!!!

De logica ontgaat me een beetje en wel als volgt.

Je moet je eerst afvragen wat je met je fiets van plan bent. En jouw stelling luidt: wat is de ideale veerweg voor dh parcoursen in belgië.

Dus afgaande op de downhills in belgië: dit zijn namen, chaudfontain, coo, malmedy, mons... etc etc.. Op al deze parcoursen ben je sneller op een Echte downhill fiets(minimaal 170mm voor ena chter 180mm)... daar is geen twijfel over mogelijk... Vraag alle ervaren downhillrijders maar, als je hard wil gaan, komt vanzelf de vraag naar meer veerweg.

Dus vanwaar deze dicussie...

Jullie discussie gaat al richting, met welke fiets kan ik alles gaan doen wat ik wil.... en ook hier kun je geen antwoord opgeven.

Er zijn freeride fietsen die aardig in de buurt komen van the do-it all bike, maar je zult altijd concessies moeten doen. Wil je meer een downhillachtige freeride fiets, dan zul je er geen 4x mee mee kunnen rijden (zoals een yeti asx) en andersom (zoals een ufo).... althans, misschien wel voor de fun, maar wil je serieus voor de eerste plaats gaan en geen soep figuur slaan... dan blijf er maar een ding over.... De juiste fiets voor de juiste job!

Dus waar hebben jullie het over???

Dirty-Harry

Bericht door Dirty-Harry » do jun 17, 2004 3:56 pm

hardtail met 150+ vork? waar haal je het?

Gast

Bericht door Gast » do jun 17, 2004 4:02 pm

Harry Klanderman schreef:
Dit is echt de meest onlogische stelling die je kan bedenken!!!

De logica ontgaat me een beetje en wel als volgt.

Je moet je eerst afvragen wat je met je fiets van plan bent. En jouw stelling luidt: wat is de ideale veerweg voor dh parcoursen in belgië.

Dus afgaande op de downhills in belgië: dit zijn namen, chaudfontain, coo, malmedy, mons... etc etc.. Op al deze parcoursen ben je sneller op een Echte downhill fiets(minimaal 170mm voor ena chter 180mm)... daar is geen twijfel over mogelijk... Vraag alle ervaren downhillrijders maar, als je hard wil gaan, komt vanzelf de vraag naar meer veerweg.

Dus vanwaar deze dicussie...

Jullie discussie gaat al richting, met welke fiets kan ik alles gaan doen wat ik wil.... en ook hier kun je geen antwoord opgeven.

Er zijn freeride fietsen die aardig in de buurt komen van the do-it all bike, maar je zult altijd concessies moeten doen. Wil je meer een downhillachtige freeride fiets, dan zul je er geen 4x mee mee kunnen rijden (zoals een yeti asx) en andersom (zoals een ufo).... althans, misschien wel voor de fun, maar wil je serieus voor de eerste plaats gaan en geen soep figuur slaan... dan blijf er maar een ding over.... De juiste fiets voor de juiste job!

Dus waar hebben jullie het over???

Amen enzo

Lynx

Bericht door Lynx » do jun 17, 2004 4:34 pm

Dirty-Harry schreef: hardtail met 150+ vork? waar haal je het?
Awel Harry, dat vroeg ik me ook af toen ik een HT met een shiver DC en een andere HT met een Sherman Breakout plus zag voorbij vlammen, vandaar dat ze er tussen staan ;)

Nu het gaat over de Belgische parcours en er zijn blijkbaar mensen die denken dat je hier een minimum +180mm DH fiets nodig hebt om de snelste tijd te kunnen rijden.
Ik ben er alleszins niet zo zeker van....maar discussier gerust verder, ben benieuwd wie er nog zo (niet) over denkt.

Dirty-Harry

Bericht door Dirty-Harry » do jun 17, 2004 4:55 pm

ik denk er ookz o over (van 180+) omda je dan gewoon nog sneller kunt gaan en gewoon geven. tenminste, als ik de mannen in namen op sommige stukken zie speeden. ik denk ik da je het parcours gans anders gaat bekijken op ne fully 180+ bike (dus andere lijnen enzo).

maar tot zover ik weet ben ik geen Downhiller dus mag je mijn mening niet geheel meerekenen

Gast

Bericht door Gast » do jun 17, 2004 5:02 pm

Links schreef:

Ik ben er alleszins niet zo zeker van....maar discussier gerust verder, ben benieuwd wie er nog zo (niet) over denkt.

Geef me s 1 rede waarom je met meer veerweg minder hard zou gaan? ??? (mits een goed afgestelde demper)

Bernard

Bericht door Bernard » do jun 17, 2004 5:06 pm

ah, op zich sommige parcoursen zou je best met wat minder veerweg aan kunnen, 150 ofzo... maar de geometrie van de fiets wordt dan ook geheel anders, waardoor je toch weer minder hard kunt... vergeet dit niet

XXL

Bericht door XXL » do jun 17, 2004 6:19 pm

Ik vindt het moeilijk stemmen!
Ik zou zeggen dat het ten eerste al afhangt over welk parcour je het hebt...vb in mijn ogen heb je in namen iets minder veerweg nodig dan in warmwater.
Maar ik denk dat het vooral afhangt hoe goed je demping is en hoe soepel de vork.
Dus volgens mij is 170-180mm het beste maar enkel op voorwaarde dat je echt een soepele achterveer en vork hebt met mega goeie demping.

Fry

Bericht door Fry » vr jun 18, 2004 8:40 pm

ik denk, een stinky of een woodbumble dat dat het ongeveer zal zijn waar je het best in wallonie mee kan rijden

Plaats reactie