uuuh raven DH bak met demper
Moderator:Beheerders
Hoe vern*$k ik een bike
http://www.pinkbike.com/photo/pbpic119102.jpg
http://www.pinkbike.com/photo/pbpic119102.jpg
Re:uuuh raven DH bak met demper
soort van motor wielen erin stoppen

Raven is toch eigenlijk een Xc bike of ??
Is zelfs van carbon dacht ik... plaatje al vaker tegengekomen ja, leuk geknutseld maar niet echt waar het voor bedoeld is lijkt me :P
is zlfs van carbon? dus is dat een reden om er niet me te DHlen
carbon is sterker dan staal titanium of aluminium dus....
monkey boy ( aap met een b for friends ) schreef:
is zlfs van carbon? dus is dat een reden om er niet me te DHlen
Dat heb ik meer gehoord ja, en wil ik ook best geloven, alleen ik vind het wel vreemd dan dat DH frames niet van Carbon gemaakt worden, en carbon frames over het algemeen als niet heel sterk beschouwd worden, (je gaat toch geen drops doen met een carbon frame..)
Anyway, de Raven is zeker geen DH frame, kijk maar op de cannondale site, framepje zelf weegt 2,1 kg, zo lightweight mogelijk, en ook de opbouw van de complete fiets is op XC gericht.
Heeft toch ook veel te weinig veerweg om echt mee te DHen?
Dat ding is oud nieuws, en gewoon een grap.
En wat carbon betreft, het is sterk, maar voor zover ik weet maakt enkel Remec carbon dh frames.
Carbon is niet "sterker dan staal, alu of titanium". Het hangt allemaal af van de rijstijl, de manier waarop het bewerkt is, enz. Er zijn genoeg dingen geschreven over framematerialen, zoek maar effe op...
En wat carbon betreft, het is sterk, maar voor zover ik weet maakt enkel Remec carbon dh frames.
Carbon is niet "sterker dan staal, alu of titanium". Het hangt allemaal af van de rijstijl, de manier waarop het bewerkt is, enz. Er zijn genoeg dingen geschreven over framematerialen, zoek maar effe op...
Volgens mij speelt dat ding in "Statement" (of was het in "Superheroes 1"?) of iig ook zo"n bruut grote carbon Raven met grote vork en dikke banden...
- Hydraulic_Pimp
Het is statement

- cHoc
Orkje schreef:
Dat ding is oud nieuws, en gewoon een grap.
er waren er in ieder geval nog twee,
Lahar http://www.lahar.co.nz/
BCD website is down, kan zijn dat hij gestopt is. http://www.bcdbcd.com
anders ff googelen levert wel wat plaatjes op
Xtuv schreef:
Dat heb ik meer gehoord ja, en wil ik ook best geloven, alleen ik vind het wel vreemd dan dat DH frames niet van Carbon gemaakt worden, en carbon frames over het algemeen als niet heel sterk beschouwd worden, (je gaat toch geen drops doen met een carbon frame..)
Als formule 1 en CART coureurs ook zo dachten zouden ze in hun broek schijten voordat ze in de auto sprongen...
Wat heeft dat er nou mee te maken ???legion schreef: [Als formule 1 en CART coureurs ook zo dachten zouden ze in hun broek schijten voordat ze in de auto sprongen...Xtuv schreef: Dat heb ik meer gehoord ja, en wil ik ook best geloven, alleen ik vind het wel vreemd dan dat DH frames niet van Carbon gemaakt worden, en carbon frames over het algemeen als niet heel sterk beschouwd worden, (je gaat toch geen drops doen met een carbon frame..)
Het is toch gewoon zo dat in de MTB wereld Carbon gebruikt word voor de lichtste bikes enz. ik kan ook niet onderbouwen waarom, maar waarom worden DH bakken en Streetbikes dan niet van Carbon gemaakt als het zo stevig is ???
omdat het wel sterk is maar niet tegen een stoot kan:
ijzer of alu deukt gewoon in, carbon versplinterd
Best gevaarlijk als je met 60 een afdaling doet en er ketst een iets te grote steen tegen de onderbuis van je DH-barrel. Denk dat je er maar weinig levend van af komt
en als je er al levend van af komt moet je nog drie dagen lang de carbonsplinters uit je lichaam plukken ;D
ijzer of alu deukt gewoon in, carbon versplinterd
Best gevaarlijk als je met 60 een afdaling doet en er ketst een iets te grote steen tegen de onderbuis van je DH-barrel. Denk dat je er maar weinig levend van af komt

het versplintert echt niet zo snel als je denkt, ik heb zelf nog op afgezaagde race stuurbuizen staan rammen en dat zal je behorlijk tegenvallen.
het grootste probleem blijft duurzaamheid van de lijmverbinding
het grootste probleem blijft duurzaamheid van de lijmverbinding
maar als je het uit één stuk maakt hoef je toch niks te verlijmen (alleen de BB schroefdraad misschien maar die kun je ook insluiten
- cHoc
Wytze schreef:
maar als je het uit één stuk maakt hoef je toch niks te verlijmen (alleen de BB schroefdraad misschien maar die kun je ook insluiten
verlijmen is een veel betere verbinding dan insluiten
je achterpatten, balhpoofd en bb zouden ht beste van metaal gemaakt moete wordeninsluiten zal niet echt werken, of je moet het er omheen lamineren maar dat is dan in principe hetzelfde als lijmen.
tering op zon lelijke bak ga je toch niet rijden.... t ziet dr niet uit. koop dan n echte dh bike
niaboc
niaboc
Haha en ik heb zo"n raven ooit eens gehad en wat denk je. Gescheurd bij het balhoofd.
Reden waarom carbon nog niet echt veel gebruikt word in dh is denk ik vanwege de enorm hoge ontwikkelingskosten wil je een goed product krijgen, populariteit. Carbon of een nog mooiere naam composieten, zijn materialen waar ontzettend veel aandacht aan manier van fabriekage en engineering bij komt kijken. Wil je iets maken wat werkt dan mag je er een hoop geld tegenaan gooien. Ik zie dat niet zo bij de meeste framebouwers of ze moeten ook een achtergrond hebben in de autosport of space en dus ervaring in huis hebben en mensen die van hun sport ook hun werk willen maken zegmaar.
Om nou te zeggen dat carbon versplintert enzo, dat hoeft dus niet. Carbon zelf is niet echt goed bestand tegen impacts maar hier zijn zoveel ontwikkelingen in en zoveel soorten kwaliteiten in dat er heus wel een frame te bouwen is met een of ander soort carbon. Ook kun je aramidevezels toepassen (kevlar en Twaron) voor impact bescherming. Feit is wel dat carbon niet goed tegen drukkrachten kan en bij verkeerd ontwerp kan gaan delamineren. Carbon moet ook niet overal gebruikt worden want er zijn plekken op een frame waar je gewoon verstandig aan doet metaal te gebruiken, dropouts ed. Maar als constructie materiaal is carbon (of composieten) eigenlijk een prachtig materiaal wat het verdiend om meer toegepast te worden. Dat gaat ook wel gebeuren want er zijn teveel voordelen, en te weinig nadelen om composieten te gebruiken.
Stelling: is de DH wereld niet iets te conservatief wat betreft materialen?
Voor de werktuigbouwers onder ons www.tribologie.nl
Reden waarom carbon nog niet echt veel gebruikt word in dh is denk ik vanwege de enorm hoge ontwikkelingskosten wil je een goed product krijgen, populariteit. Carbon of een nog mooiere naam composieten, zijn materialen waar ontzettend veel aandacht aan manier van fabriekage en engineering bij komt kijken. Wil je iets maken wat werkt dan mag je er een hoop geld tegenaan gooien. Ik zie dat niet zo bij de meeste framebouwers of ze moeten ook een achtergrond hebben in de autosport of space en dus ervaring in huis hebben en mensen die van hun sport ook hun werk willen maken zegmaar.
Om nou te zeggen dat carbon versplintert enzo, dat hoeft dus niet. Carbon zelf is niet echt goed bestand tegen impacts maar hier zijn zoveel ontwikkelingen in en zoveel soorten kwaliteiten in dat er heus wel een frame te bouwen is met een of ander soort carbon. Ook kun je aramidevezels toepassen (kevlar en Twaron) voor impact bescherming. Feit is wel dat carbon niet goed tegen drukkrachten kan en bij verkeerd ontwerp kan gaan delamineren. Carbon moet ook niet overal gebruikt worden want er zijn plekken op een frame waar je gewoon verstandig aan doet metaal te gebruiken, dropouts ed. Maar als constructie materiaal is carbon (of composieten) eigenlijk een prachtig materiaal wat het verdiend om meer toegepast te worden. Dat gaat ook wel gebeuren want er zijn teveel voordelen, en te weinig nadelen om composieten te gebruiken.
Stelling: is de DH wereld niet iets te conservatief wat betreft materialen?
Voor de werktuigbouwers onder ons www.tribologie.nl