Schijf werkt niet, wiel niet goed gecentreerd? help!

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Xtuv
Schijf werkt niet, wiel niet goed gecentreerd? help!

Bericht door Xtuv » wo aug 13, 2003 1:24 pm

Ik heb een nieuw speeltje aangeschaft.. (was goedkoper dan upgraden :P)
http://home.hccnet.nl/a.j.huijbregts/sa ... os-010.jpg
(was van snowgirl)

nu is d"r 1 probleempje, de rem doet niets. Moet ontlucht worden.. dus ik ging langs mammoet, maar bleek een ander probleem te zijn. De schijf staat tever naar buiten.

Op deze foto kun je het wel zien als het goed is: Afbeelding
de schijf staat helemaal tegen het buitenste blokje aan. De remcaliper is zonder spacertjes aan het frame bevestigd, Ik dacht eerst dat het wiel er scheef in zat misschien, maar het kan er echt alleen zo in..dus dat is het probleem eigenlijk.. hoe krijg ik die schijf in "t midden? dan kan ik "m laten ontluchten en klaar :)

Heb verder nog wat foto"s gemaakt, en zelf wat ideen misschien, nu mogen jullie je deskundige oordeel vellen. :P

Afbeelding
de rem dus.

Afbeelding
de dropouts, lijkt me niet het probleem

Afbeelding
Nu word het interessant.. fototje van wiel/naaf. dat stukje wat links uitsteekt, zit een schroefdraad op, dat zou je dus moeten kunnen verstellen, om het wiel te centreren, right?

Afbeelding
aan de rechterkant (waar de schijf zit dus) steekt nog een stuk meer uit van de naaf..
Maar dan nog zit de schijf tegen het remblokje, dus zou dat naafschroefdraad ding aan deze kant nog wat uit moeten steken eigenlijk, dan zou het goed zijn zou ik denken. Kan dat? is wel raar dan dat links maar een heel klein stukje uitsteekt en rechts een nog groter stuk..

Afbeelding
dit is het kleine stukje naafschroefdraad (hoe?? :P) wat uitsteekt links dus. Als dat 1mm meer naar rechts zou zijn zou "t al goed zijn volgens mij...

dat kan zeker wel met een speciale tool? zal de fietsenmaker wel hebben.. maar is dat DE oplossing? en die schroefdraad ziet er ook een beetje verneukt uit :(

Viel me ook nog wat op, op de laatste foto kun je "t zien, dat rode ringetje na de cassette.. da"s iets van Tioga, wel dezelfde kleur als de naaf maar hoort niet bij de naaf lijkt me. Is een formula naaf namelijk. Is dus een ringetje wat na de cassette zit, geen idee waarom ??? ik heb dat nog nooit gezien.
Is het misschien dat dit net de mm in beslag neemt die ik nodig heb??

Als het hopeloos is moet ik maar een andere naaf in laten spaken en koop ik een setje julies (moet zoiezo nog een voorrem.)

Pino

Re:Schijf werkt niet, wiel niet goed gecentreerd? help!

Bericht door Pino » wo aug 13, 2003 1:38 pm

Je zou in eerste instantie kunnen proberen een ringetje over de as te schuiven.
Als je nu je wiel gaat monteren zul je het frame iets moeten uitbuigen en zal de caliper iets meer naar buiten komen te staan.
Andere optie is een stuk van de nok waar je caliper op zit af te frezen met het Magura gereedschap. Kan echter moeilijk beoordelen hoeveel vlees erop zit.
Edit 1: Blijkbaar is er aan de naaf geklooid, anders zat de as niet zo ver uit het midden. Voor je remschijf hoeft dat niet veel uit te maken, de plaats ervan is niet afhankelijk van de as, maar van de naaf. Maar misschien is ergens bij het frobelen een ring weggelaten.
Meet je naaf op, hij zou 135mm breed moeten zijn. Een duidelijk lagere waarde duidt op een missend deel.

baquelappe

Bericht door baquelappe » wo aug 13, 2003 2:43 pm

linker blokje (als fiets gewoon rechtop staat, netzolang opschuren tot het blokje nietmeer tegen de schijf aanloopt?

Pino

Bericht door Pino » wo aug 13, 2003 3:06 pm

baquelappe schreef:
linker blokje (als fiets gewoon rechtop staat, netzolang opschuren tot het blokje nietmeer tegen de schijf aanloopt?

Zal niet werken, de schijf loopt tegen de caliper aan.

Xtuv

Bericht door Xtuv » wo aug 13, 2003 3:08 pm

Pino schreef:
[
baquelappe schreef:

Zal niet werken, de schijf loopt tegen de caliper aan.

?? dat is niet zo hoor... voor zover ik weet.

Pino

Bericht door Pino » wo aug 13, 2003 3:13 pm

Uit je foto blijkt dat, 1 mm remblok wegschuren helpt niet.

BattleSickO

Bericht door BattleSickO » wo aug 13, 2003 3:27 pm

Afschuren zou ik niet doen, dan moet je steeds blokjes op maat maken, niet echt een lange termijn oplossing dus.

Zoals al eerder gezegd, een en ander even opmeten:

- Breedte van de naaf (zou dus 135 moeten zijn) - dit heeft meer met die rode ring als met de rem te maken.

- Afstand tot de rem (vanaf de naaf)
- Afstand van de caliper tot het vlak van de schijf

Zo kun je (ongeveer) bepalen of je schijf recht is, wat waarschijnlijk wel zo zal zijn.
(beetje wazig omschreven, maar goed ja snapt denk ik wel wat ik bedoel.)

Dan heb je denk ik nog maar een mogelijkheid over, en dat is gewoon dat de positie van de kaliper tov de schijf absoluut niet klopt.

Verders kun je weinig meer doen dan de kaliper opschuiven lijkt me, dus zal je idd wat materiaal van je frame moeten weghalen ...

BattleSickO

Bericht door BattleSickO » wo aug 13, 2003 3:33 pm

Trouwens, nu ik er nog even over nadenk.

Stel dat ze idd een beetje gebasteld hebben met die naaf, stel dat ie bijvoorbeeld maar 134 breed is dan trek je de calliper teveel tegen de schijf aan.

Nog een beetje meer opvulling is dan de oplossing ... wel naukeurig meten met een schuifmaat oid niet met een lat ofzo ;D

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » wo aug 13, 2003 3:41 pm

of met zo n hope freesje een beetje (een BEETJE ! ) van je dropout afdoen. Da scheelt ook al.

Xtuv

Bericht door Xtuv » wo aug 13, 2003 4:35 pm

beetje verder zitten prutsen...
blijk dat die caliper wel raar aan het frame zit..

Afbeelding
links met een vaag boutje, denk dat dat een torque boutje is ofzo (nog nooit gebruikt.. wel eens van gehoord..) er staat een T in.. is ook maar een heel kort boutje, te kort zou ik zeggen.

"t andere boutje is half lam, in ieder geval klemt het niet strak aan het frame, toen ik "m losdraaide zat er ook vijsel tussen dus "t kan zijn dat de schroefdraad van de schijfaansluiting naar de klote is... en die caliper eigenlijk net niet past. als "k het rechterboutje eruit haal dan zit "t gat van het remcaliper ietsje meer naar links, niet precies onder "t gaat van de schijfaansluiting.. :?

kan de hele zooi nog op m"n andere frame proberen (dabomb xlr8r).. anders maar weer de hs33 erop ofzo.

of een simpele oplossing vinden om gewoon die schijf 1 mm te verschuiven.. want "t zit verder wel vast.. maar frezen in m"n frame zie ik niet zitten :(

JD @ NL

Bericht door JD @ NL » wo aug 13, 2003 4:43 pm

Torx is wel bekend...Ik zou je aanraden om naar de bouwmarkt te gaan. Dat zeg ik, Gamma en zo"n setje in de rommelbak voor 2,50 euro aan te schaffen.

(Bovendien raad ik je aan om het setje vervolgens niet bij iemand te laten liggen, want dan ben je het zo lang kwijt :( (stomme ik))

JD

Xtuv

Bericht door Xtuv » wo aug 13, 2003 4:51 pm

even nagevraagd bij snowgirl, met goede boutjes moet "t beter zijn ofzo...
dat ga ik eerst maar proberen.

Smootless

Bericht door Smootless » wo aug 13, 2003 4:57 pm

prutser!

ik noem dit dus gewoon kapot :D

Xtuv

Bericht door Xtuv » wo aug 13, 2003 5:12 pm

WTR schreef:
prutser!

ik noem dit dus gewoon kapot :D

zelfs dan nog was het een koopje... :P
als het echt niet werkt dan gooi ik gewoon m"n velgrem wiel d"r weer in enzo. huppa klaar.
en ik heb nog een dabomb xlr8r.... damn wat een luxe.. :D

(moet alleen wel weer wat gaan verkopen anders houd ik niks meer over)

Smootless

Bericht door Smootless » wo aug 13, 2003 7:20 pm

je hebt dus nix verkocht?

Xtuv

Bericht door Xtuv » wo aug 13, 2003 9:03 pm

WTR schreef:
je hebt dus nix verkocht?

NOG niet nee.. ik heb dit ding vandaag gekocht joh.. maandag op dp zien staan.

Luc

Bericht door Luc » wo aug 13, 2003 10:08 pm

Als het een ouwe naaf is (van voor 2000), dan zijn de schijfnokken op je naaf waarschijnlijk geen IS standaard en staan ze verder uit het midden van je naaf dan tegenwoordig het geval is.

Als de inbouwbreedte van je naaf 135mm. is, is je enige optie eigenlijk het uitfrezen van je remnokken met een Magura of Hope tool. Het verschuiven van je as gaat hier absoluut niks aan verhelpen.
Andere mogelijkheid is de nokken op je naaf laten frezen, maar dat moet dan wel absoluut vlak en exact evenveel over de hele omtrek gebeuren, anders trek je je schijf krom bij montage.

Dat rode ringetje wat jij bedoelt, lijkt mij gewoon een lockring om de cassette op de body te houden, maar dan wel eentje van de tijd dat we met z"n allen stonden te geilen op geanodiseerde dingetjes in de gekste kleuren eerst ;D Die zou ik er dus maar braafjes op houden als je je tandwielen niet bij de eerste trap in je frame wil horen bijten ... Als je goed kijkt, zal je trouwens zien dat die rode ring niet tegen je dropout aankomt, maar wel de 6-kantige borgmoer van je lagers die er binnenin zit.

Xtuv

Bericht door Xtuv » wo aug 13, 2003 10:14 pm

Ja inderdaad! ben er achter gekomen dat dat rode een lockringetje is..
hoge pimpfactor.. een rood geanodiseerd TIOGA lockringetje op m"n naaf 8) ::)

"t is zoiezo 4 gaats omdat het formula is he.. dus weet niet of dat IS verhaal dan op gaat.
Ik zie wel als ik de goede schroefjes heb, het zou kunnen dat ik dan net iets meer ruimte heb, anders met ringetjes op de naaf wat proberen, maar wat voor ringetjes kan ik daarvoor gebruiken.?

Luc

Bericht door Luc » do aug 14, 2003 10:08 pm

He ho, als het 4-gaats is, is het sowieso geen IS standaard, dus waarschijnlijk ook de breedte van je schijfnokken op de naaf ook niet ..., net wat ik zei dus.

Xtuv

Bericht door Xtuv » do aug 14, 2003 11:06 pm

ja maar hoe kan dat dan, dan zou je een speciaal frame moeten hebben om 4 gaats naven/schijven te gebruiken? heb ik nog nooit van gehoord.

jojo

Bericht door jojo » vr aug 15, 2003 3:07 pm

Viergaats naaf moet ook gewoon passen op IS. misschien kun je inplaats van wat van je frame af vijlen (of hoe zo"n aparaatje ook werkt) het van je schijfrem caliper die mm eraf te halen :? als dat wil tenminste???

Luc

Bericht door Luc » vr aug 15, 2003 4:59 pm

Xtuv schreef:
ja maar hoe kan dat dan, dan zou je een speciaal frame moeten hebben om 4 gaats naven/schijven te gebruiken? heb ik nog nooit van gehoord.

Het heeft op zich niks te maken met 4 of meer gaten. Heeft ook niks te maken met speciaal frame. Er waren in de begintijd van de schijfremmen voor MTB wel eens meer pasproblemen van calipers en schijven en calipers die tegen spaken aankwamen e.d. Dat is ondertussen allemaal opgelost door de IS standaard.

<OO>

Bericht door <OO> » vr aug 15, 2003 5:25 pm

Is inderdaad geen standaard... Heb vroeger hetzelfde meegemaakt... Opgelost door een dun ringetje te plaatsen over dat stukje van de as dat bij jou langer is... Wel zien dat je nog genoeg ruimte over hebt om steun te bieden... Als dat nog niet genoeg is, dan kan je je frame wat laten bijvijlen...

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » ma aug 18, 2003 1:56 pm

Het beste is om het frame af te freesen zodat de klauw meer naar buiten komt. Als ik de foto"s bekijk is het een dikke bevestigingplaat waar met gemak een paar mm af gedraaid kan worden. Lees goed...een PAAR dus 2! Dit maakt verder niet uit voor de stevigheid, de remwerking zal de klauw naar voren willen duwen maar daar zit een lasrups over de gehele lengte. Zijwaardse bewegingen komen met schijven niet erg veel voor, tenzij verkeerd afgesteld (zoals nu dus :P)
De as opschuiven heeft als gevolg dat de sporing van het wiel niet meer goed is, het frame kan onder een hogere belasting komen te staan (het wiel staat dan immers uit het midden) en kan gaan scheuren onder de las. Vergeet niet dat er een enorm gewicht op die twee dunne plaatjes komen waar je wiel in hangt. :o
Als de bouten niet goed vast kunnen worden gedraaid kan dit als gevolg hebben dat de rem iets aan loopt maar dit kan geen millimeters verschil geven.

Plaats reactie