ontluchten magura marta
Moderator:Beheerders
ik heb mijn remleiding ingekort en nu zou ik alles moeten ontluchten ,heeft er iemand een idee hoe ik te werk moet gaan ?
voor magura moet men minerale olie gebruiken,kan men deze ook bij een autoschop vinden want ik zag in de winkel een busje van 50ml 5,60€ dat kan toch bijna niet ?
voor magura moet men minerale olie gebruiken,kan men deze ook bij een autoschop vinden want ik zag in de winkel een busje van 50ml 5,60€ dat kan toch bijna niet ?
-
Re:ontluchten magura marta
mijn tip, gewoon een ontluchtingssetje kopen, en de olie die daar bij hoort! Magura"s werken volgens mij toch echt het beste met de "royal blood" olie. Zit bij zo"n setje en is meer dan genoeg. Kijk even op bike2build.nl.
succes
succes
-
Ik snap het niet echt ontluchting en dan krijg je er olie bij. Loopt de olie eruit ofzo?Of verdampt ?
Ik heb zelf net nieuwe clara schijf voor nog geen problemen , maar dat komt nog wel.
Ik heb zelf net nieuwe clara schijf voor nog geen problemen , maar dat komt nog wel.
Urban Monkey schreef:
Ik snap het niet echt ontluchting en dan krijg je er olie bij. Loopt de olie eruit ofzo?Of verdampt ?
*zucht*
ff nadenken, als dr olie in je leiding zit moet die lucht eruit.... en rara hoe doe je dat, je leiding doorspuiten met olie!!!! tadaaaaaaaa

-
@Urban Monkey, als je je remleiding in hebt gekort is het meestal niet nodig om je remleidingen te ontluchten. Wanneer er te veel lucht in je remleiding bevindt is het verstandig om je remmen te ontluchten. Je spuit van onderaf olie in je remleiding waardoor je de luchtbellen er aan de bovenkant "uitduwt".
V.
V.
The Flying V schreef:
@Urban Monkey, als je je remleiding in hebt gekort is het meestal niet nodig om je remleidingen te ontluchten. Wanneer er te veel lucht in je remleiding bevindt is het verstandig om je remmen te ontluchten. Je spuit van onderaf olie in je remleiding waardoor je de luchtbellen er aan de bovenkant "uitduwt".
V.
dat zeg ik ;D
-
@Don, ff in Jip en Janneke taal!
V.

V.
Ja weet ik veel ik heb die dingen gewoon gehaald pleur ze erop en als er problemen komen begin er over te denken
Urban Monkey schreef:
Ja weet ik veel ik heb die dingen gewoon gehaald pleur ze erop en als er problemen komen begin er over te denken
HEEEEEEEEL GOED!
Denken is goed voor je mensen!
Maar ff back on top(ic)
zijn je problems opgelost onderhand?
t scheelt dat t bij magura"s zo gepiept is dat ontluchten maar t moet niet te vaak gebeuren want das ook nie meer leuk he!
maar mijn louise achterrem bijvoorbeeld heeft wat speling in de caliper dus die kan ik zo vaak ontluchten al sk wil maar dr blijft wat lucht inzitten :P
je moet de olie bij de marta een paar keer op en neer doen door de leiding... DUs je houd boven in het reservoir een spuitje en onderaan sluit je ook een spuitje aan op de caliper. Dan duw van je onderen de olie naar boven maar boven zorg je dat het reservoir niet leegloopt en niet overstroomt (je zuigt de olie dus langzaam op), je spuitje niet helemaal leeg pompen beneden want dan heb je kans dat er lucht in komt. Daarna zuig je onderaan weer olie op en doe je bovenaan weer een beetje olie in het reservoir spuiten.. daarna doe je nog 1 keer de olie van onderen er doorheen spuiten waarbij je het bovenaan weer opzuigt... je zorgt er dan voor dat het reservoir vol zit en dan doe je het kapje erop. Goed dicht schroeven. Daarna onderaan de spuit eraf halen (er kan geen olie uit want bovenaan is hij dicht dus er kan geen lucht in) en draait de imbus er weer op.... Nu is je rem superhard en zal hij echt knoertenhard remmen...
mvg Ninko
mvg Ninko
Uhm kan ik me niet voorstellen... als je dat doet, krijg je toch geen volledige doorvoer van de olie? je beweegt de olie wel, maar op zo"n manier blijven toch luchtbelletjes zitten?
ja je beweegt de olie op en neer... maar als je 1 spuit vult zit er al genoeg olie in om 3 keer compleet door de leiding heen te spoelen... In een leiding zit neit veel olie weet je wel... Hierdoor wordt echt aan beide kanten alle luchtbelletjes eruit gespoeld...
mvg Ninko
mvg Ninko
bij mijn oude marta"s kreeg ik ze nooit snoeihard, ze voelden altijd heel sponzig aan, zelfs na tig keer doorspuiten, dat heeft mn lbs ook nog een aantal keer gedaan. Ligt dat dan misschien aan de rem zelf, dat je de marta bijv niet snoeiahrd kan krijgen(Hiermee bedoel ik niet de remkracht, die is namelijk wel snoeihard)
-
Ik heb zelf Julies, vanuit dat kader de volgende tips:
- zorg dat er geen olie op je remblokjes komt. Indien dit gebeurd; meteen ontvetten want zodra de olie in je blokjes trekt, kun je ze vervangen.
- remcilinder horizontaal zetten, "dekseltje" eraf halen en voorzichtig een aantal keren remmen. Als er lucht in de leiding zit, moet deze erop deze wijze ook uitkomen.
sccs
- zorg dat er geen olie op je remblokjes komt. Indien dit gebeurd; meteen ontvetten want zodra de olie in je blokjes trekt, kun je ze vervangen.
- remcilinder horizontaal zetten, "dekseltje" eraf halen en voorzichtig een aantal keren remmen. Als er lucht in de leiding zit, moet deze erop deze wijze ook uitkomen.
sccs
-
Aanvulling, zorg tijdens het ontluchten ook dat het (ijzeren) begin van de kabel van de remklauw helemaal verticaal staat, zodat alle lucht ook naar boven kan!
V.
V.
en een beetje op het caliper en remhendel tikken wil ook wel eens werken, gaat echt alle lucht eruit.
het is echt heel makkelijk
- Remblokken er uit
- Caliper los halen van vork of frame en zo ver mogelijk naar beneden hangen
- 1 volle spuit onderin aankoppelen
- 1 lege spuit bij het reservoir aan de boven kant
(gebruikt spuiten zonder rubber ring die lopen namelijk soepeler en gebruik grote spuiten dit voorkomt microbellen in de olie)
- druk de zuigers in de caliper helemaal naar binnen
- duw nu langzaam de olie van onder naar boven en zuig de olie die er teveel in zit weg met de andere spuit
als de onderste spuit bijna leeg is zuig je met die de olie er weer uit en vul je het reservoir weer bij met de andere spuit.
herhaal dit een aantal keer tot er geen luchtbelletjes meer uit het reservoir komen.
- laat nu het reservoir vollopen en sluit deze.
- als het reservoir gesloten is duw je nog licht op de gevulde spuit die er op zit niet zo hard dat je zuigers naar binnen komen.
- ontkoppel de onderste spuit
- sluit de vulpoort
- reinig de caliper en lever en monteer de blokken (reinigen bij voorkeur met isopropyl alcohol)
- monteer en centreer de caliper opnieuw (vastzittende zuigers zie ander topic)
Ready to go !
- Remblokken er uit
- Caliper los halen van vork of frame en zo ver mogelijk naar beneden hangen
- 1 volle spuit onderin aankoppelen
- 1 lege spuit bij het reservoir aan de boven kant
(gebruikt spuiten zonder rubber ring die lopen namelijk soepeler en gebruik grote spuiten dit voorkomt microbellen in de olie)
- druk de zuigers in de caliper helemaal naar binnen
- duw nu langzaam de olie van onder naar boven en zuig de olie die er teveel in zit weg met de andere spuit
als de onderste spuit bijna leeg is zuig je met die de olie er weer uit en vul je het reservoir weer bij met de andere spuit.
herhaal dit een aantal keer tot er geen luchtbelletjes meer uit het reservoir komen.
- laat nu het reservoir vollopen en sluit deze.
- als het reservoir gesloten is duw je nog licht op de gevulde spuit die er op zit niet zo hard dat je zuigers naar binnen komen.
- ontkoppel de onderste spuit
- sluit de vulpoort
- reinig de caliper en lever en monteer de blokken (reinigen bij voorkeur met isopropyl alcohol)
- monteer en centreer de caliper opnieuw (vastzittende zuigers zie ander topic)
Ready to go !