Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.
Moderator:Beheerders
-
JoostB - Berichten:67
Boutje avid remmen
Bericht
door JoostB » zo mei 04, 2014 3:05 pm
Laatst draaide ik de bout waarmee je de remklauwen op hun plaats houd in mijn achterrem van Avid. Dit ging een beetje moeilijk en voordat ik het doorhad was de kop van de bout (waar je de imbus inzet) afgebroken. Ik heb geprobeerd om hem eruit te krijgen door de veer, die de remklauwen tegen de zuigers drukt, eruit te knippen zodat ik met een tang de bout kon vastpakken. Je krijgt echter totaal geen grip op de bout. Iemand misschien wat tips om de bout in zijn geheel er uit te krijgen?
En voorrem, zoals het hoort te zijn:

-
Technicks
-
Contacteer:
Bericht
door Technicks » zo mei 04, 2014 3:28 pm
Er zit alleen aan het eind van het boutje draad toch? Boutje doorzagen/slijpen met een junior zaagje of een zo dun mogelijk schijfje op je slijptol. Hopelijk kun je dan je blokjes sparen. Dan aan de rechter kant met een boortje smaller dan het boutje uitboren zodat de spanning ervan af is. Dan kun je hem er denk ik wel uitdraaien. Mocht dit niet lukken kun je hem altijd nog helemaal uitboren en er gewoon een boutje doorheen doen en hem vastzetten met een moertje.

“You don't stop having fun because you get old,you get old because you stop having fun!â€
-
Greenhorn - Berichten:94
Bericht
door Greenhorn » zo mei 04, 2014 3:35 pm
Het lijkt er op dat schroefdraad kant van boutje wat uit de caliper steekt: daar met ijzerzaagje groef in zagen. Dan kan je hem met smalle platte schroevendraaier zo terug draaien.
Vantevoren wat kruipolie of iets soortgelijk er in laten werken.
-
BQDHFR
Bericht
door BQDHFR » zo mei 04, 2014 5:22 pm
mij is dit 2 weken terug gebeurt, ik heb hem met een griptang er uit kunnen draaien, bovenstaande ideeen zijn ook goed te doen denk ik.
-
aappii - Berichten:461
Bericht
door aappii » zo mei 04, 2014 6:17 pm
heb je wel eerst de circlip verwijderd? Anders kan je draaien tot je een ons weegt maar dan gaat de bout echt niet los
-
Bericht
door JoostB » za mei 10, 2014 12:32 pm
Ik ben er eerlijk gezegd nog niet aan toegekomen. Ik ga maandag even met de dremel het boutje doorslijpen, zodat ik de blokjes eraf kan halen. Hopelijk heb ik dan vanwege de extra ruimte wat meer grip op het boutje.
-
Bericht
door JoostB » di mei 13, 2014 12:55 pm
zojuist met een dremel het boutje doorgeslepen. Hierdoor kon ik de remblokjes eruit halen, en ook de kant van het boutje zonder schroefdraad er gemakkelijk uittrekken. Nu zit ik nog met de kant met schroefdraad. Het liefst wil ik deze gewoon in 1 stuk eruit draaien. Maar ik krijg niet echt grip op het boutje met een tang, het metaal is erg zacht en een tang hapt er gewoon steeds een stuk uit.

lastig om op de foto te zetten, hopelijk is het duidelijk.
-
alain
Bericht
door alain » di mei 13, 2014 1:09 pm
Aan beide kanten een stukje vlak vijlen zodat je tang een vlakker stuk heeft om grip op te krijgen,
of als je een kleine sleutel hebt die kan gebruiken
-
marten - Berichten:973
Bericht
door marten » di mei 13, 2014 1:22 pm
JoostB schreef:zojuist met een dremel het boutje doorgeslepen. Hierdoor kon ik de remblokjes eruit halen, en ook de kant van het boutje zonder schroefdraad er gemakkelijk uittrekken. Nu zit ik nog met de kant met schroefdraad. Het liefst wil ik deze gewoon in 1 stuk eruit draaien. Maar ik krijg niet echt grip op het boutje met een tang, het metaal is erg zacht en een tang hapt er gewoon steeds een stuk uit.
Verffohn pakken of propaanbrander, het stuk waar de schroefdraad inzit snel zo heet stoken (vanaf de buitenkant, niet op de zuiger mikken) dat je het net wel/net niet meer met blote vingers kunt beetpakken en kruipolie op de bout spuiten. Dan met een goede tang (een kleine griptang is ideaal) het boutje heen en weer proberen te draaien. Heb je beweging dan - met kruipolie - de slag steeds groter maken
/Marten
-
Bericht
door Greenhorn » di mei 13, 2014 2:25 pm
Greenhorn schreef:Het lijkt er op dat schroefdraad kant van boutje wat uit de caliper steekt: daar met ijzerzaagje groef in zagen. Dan kan je hem met smalle platte schroevendraaier zo terug draaien.
Vantevoren wat kruipolie of iets soortgelijk er in laten werken.
Nu kan je zelfs vanaf twee kanten met los ijzerzaagje erbij. Buitenkant kan je zelfs met dremel wel groef maken. Tenminste zo lijkt het op de foto.
-
Bericht
door JoostB » di mei 13, 2014 3:58 pm
@greenhorn: Ik heb aan de buitenkant een gleufje gemaakt met een zaagje, de bout steekt alleen niet ver genoeg uit om een diepe gleuf te maken. Hierdoor schiet een schroevendraaier er steeds weer uit. Aan de andere kant heb ik het nu ook gedaan. Alleen je kunt echt maar een dunne gleuf maken, hierdoor past er ook alleen iets duns in de gleuf. Dit buigt allemaal door wanneer je kracht zet om te draaien.
-
Bericht
door Greenhorn » di mei 13, 2014 4:45 pm
Ook als je de gleuf aan binnenzijde gebruikt en met smalle schroevendraaier door het vrije boutgat gaat?
Je zou eventueel een slagschoevendraaier kunnen gebruiken tegen het wegschieten, maar dan sta je dus te hammeren op je caliper en die is lastig vast te houden..
Dan is afplatten zodat je grip hebt/sleutel kan gebruiken wel goede alternatief.
Klinkt echter alsof het echt vast zit in schroefdraad dus ook eerst weken met kruipolie. Maar anders wordt het uitboren

-
Technicks
-
Contacteer:
Bericht
door Technicks » za mei 17, 2014 8:48 pm
Boor hem nu maar gewoon uit. Ben je een stuk sneller klaar.

Moeilijke theorieën met verwarmen en alle risico's van dien. Ijzerboortje in de accuboor en voorzichting doorboren dan is zoals ik al eerder zei de spanning eraf en draai je hem er zo uit. Je hoeft ook alleen maar het eerste stuk waar de draad zit uit te boren.
“You don't stop having fun because you get old,you get old because you stop having fun!â€
-
Bericht
door JoostB » do mei 22, 2014 12:16 pm
@Techniks: Hoe bedoel je dat precies? Bedoel je dat ik een boortje met een kleinere diameter dan het boutje moet nemen, en dan in de lengte er doorheen boren? Zodat het als het ware een buisje word?
-
Technicks
-
Contacteer:
Bericht
door Technicks » do mei 22, 2014 1:00 pm
Ja precies. Hierdoor wordt de spanning minder op de draad. Als het goed is kun je hem er dan zo uitdraaien.
-
Bericht
door JoostB » do mei 22, 2014 1:38 pm
Ik ben er helemaal doorheen gegaan met een boortje, maar hij zit nog steeds muurvast. Ondertussen is er ook niet meer veel heel van het 'aangrijppunt' van het boutje.
-
alain
Bericht
door alain » do mei 22, 2014 3:06 pm
Ik hoop voor jou dat je nu niet de hele tijd de foute kant opdraait

-
Technicks
-
Contacteer:
Bericht
door Technicks » do mei 22, 2014 6:58 pm
Dan helemaal uitboren dan en er een inbusboutje doorheen steken met aan de achterkant een moertje erop. Dat je er ook zo lang over doet om dat ding eruit te krijgen. Weet natuurlijk niet wat je technische skills zijn maar dit had je toch met een uurtje gefixed kunnen hebben.

-
Bericht
door JoostB » di jun 10, 2014 3:50 pm
Tijdje geleden alweer. Ik heb hem helemaal uitgeboord en een boutje en moertje erdoor heen gestoken. Werkt super! je zou het zowat zonder gereedschap vast kunnen maken, maar had nog een klein tooltje liggen die het moertje vast draait ( van een bestuurbaar autootje). Nu moet ik alleen nog het veertje die de remblokjes naar buiten duwt. Zou de fietsenmaker die gewoon hebben liggen, of heeft iemand er misschien nog 1 liggen?

-
BQDHFR
Bericht
door BQDHFR » di jun 10, 2014 5:33 pm
Zit vaak bij een nieuw setje blokken
-
cyberhawk
-
Contacteer:
Bericht
door cyberhawk » wo jun 11, 2014 8:25 pm
Pak ff een shitmano of ander merk split pennetje..
Minder minder minder frictie in je oog van je blokjes

-
WitteReus
-
Contacteer:
Bericht
door WitteReus » wo jun 11, 2014 9:08 pm
Goeie tip Cyber
En bij elk nieuw setje zit een nieuw veertje