wielbouw: nippels smeren

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
vinay
wielbouw: nippels smeren

Bericht door vinay » vr sep 13, 2013 11:02 pm

Binnenkort ga ik weer 'n nieuw wielsetje bouwen. Gewoonlijk dompel ik 't schroefdraad van de spaken even in de montagevet (dat witte spul van Shimano) voordat ik de nippel (gewoon brass) erop draai. Maar laatst las ik dat wielbouwers er olie voor gebruiken. Is dat beter? Montagevet voor 'n schroefverbinding die je later na wilt kunnen stellen leek me altijd 't meest logisch. En eigenlijk werkte dit voor mij ook altijd prima. Maar als 't olie moet zijn, waarom en wat voor olie? M'n kettingsmeer is wel dikkig (Green Oil) en verder heb ik natuurlijk vorkolie liggen, als dat helpt ;). Ik gebruik trouwens geen borgmiddel of pro-lock nippels, lijkt me 'n beetje onzin.

Dankjewel!

veee

Bericht door veee » za sep 14, 2013 8:52 pm

Als het maar smeert en voor jou en praktisch werkt. Dan is het goed.

Voor wiel bouwers en mijzelf de volgende reden voor olie te kiezen.

Olie is makkelijk in de nippel te spuiten, als de spaken in gerijgd zijn en de nippel er losjes op zit.

Voor alu nippels gebruik ik kopervet, tegen oxidatie van de schroefdraad.
a.k.a. corex. Echte klimmers zitten op de fiets.

Technicks
Contacteer:

Bericht door Technicks » za sep 14, 2013 10:10 pm

Kopervet met aluminium? Volgens mij is dat geen goede combinatie.
“You don't stop having fun because you get old,you get old because you stop having fun!â€￾

marten

Bericht door marten » zo sep 15, 2013 7:50 am

Lijnolie= is luchthardende olie. Alle velggaten even aantippen met een wattenstaafje, alle draad einden even indopen.
Redelijk compromis tussen smeren en smerig worden. De olie verhard, waardoor de nippels niet loslopen. Het wiel blijft wel nastelbaar
/Marten

Plaats reactie