andere inbouwlengte shock?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
MRW
andere inbouwlengte shock?

Bericht door MRW » wo apr 03, 2013 7:27 am

In mijn SX trail heb ik een fox DHX 4.0 demper met inbouwlengte 9". Omgerekend dus een inbouwmaat van 228,6mm. De propedal knop van de demper doet het niet meer en ik dacht erover de demper te laten servicen. Maar toen ik hoorde dat me dat makkelijk 175,- en mss nog wel meer zou gaan kosten, ben ik gaan nadenken over het aanschaffen van een andere (air)demper.

Maar dan kom ik op het volgende probleem: ik kan nergens een demper vinden met dezelfde inbouwmaat. De demper die het dichtste in de buurt komt is 8,75", omgerekend 222,25mm. Dat is dus 6mm korter en dat lijkt te weinig om je er druk over te maken, maar de vorige eigenaar heeft een 180mm totem ingebouwd ipv de originele 160mm marzocchi. Zie onder.

Afbeelding

Op dit moment en op de foto zitten de 'high BB' shockmounts al in het frame, ik heb de 'low BB' ook bij de fiets.

Mijn vraag is: wat is nu mijn beste optie als ik een andere demper wil inbouwen, de 'high BB' shockmounts met een 222,25mm demper, of de 'low BB' shockmounts met een 241,3mm demper?

Smittie

Bericht door Smittie » wo apr 03, 2013 8:31 am

Another question, i can put a normal DHX 5 with 222mm eye to eye on my Sx?
cheers
Do you have both shock shuttles for the adjustable geometry?

You can put a 222mm eye to eye shock on for sure. If you have the shuttle for high bottom bracket then when you put the 222mm shock on, it will have about the same geometry as if you had the stock shock and the low bb shuttle.
However, I run a 222mm shock with the low bb shuttle and love it. Gives me a nice low bb height around 13.5" and a nice slack head angle at around 65 degrees with my 180mm 66sl1. I really like this setup because it makes the bike handle like a full on DH rig so it basically becomes a mini DH bike.
If you have a 222mm length shock lying around I suggest giving it a shot.

bron: http://www.ridemonkey.com/forums/f89/sx ... on-225148/
dus een 222 demper moet dus kunnen (zelf dacht ik ook dat dit de standaard inbouw maat was maar daar had ik mij in vergist)
hierdoor krijg je wel een luiere balhoofdhoek wat in mijn ogen alleen maar beter is.
alleen zal je met een kortere demper minder veerweg hebben.
222 airdempers hebben ook minder "stroke" dan een coil dus daardoor krijg je ook minder veerweg aan het wiel

je standaard demper zou ik ook met de LOW shuttles rijden voor een luiere balhoofdhoek en lagere BB

een 241 zou ik niet proberen..
wie weet past het wel net aan maar je verpest je geometrie.
balhoofdhoek wordt heel steil en BB schiet omhoog.
dit komt de rijeigenschappen niet ten goede

MRW

Bericht door MRW » wo apr 03, 2013 9:10 am

Mmm, het lastige is dat ik totaal geen ervaring heb in het rijden met een fully. Wat zou dan het effect op de rijeigenschappen zijn van de kortere stroke van een airdemper? Voor alle duidelijkheid zie ik mezelf voorlopig geen extreme DH dingen doen en zou het mooi zijn als ik er ook nog een beetje mee omhoog kom...

Smittie

Bericht door Smittie » wo apr 03, 2013 9:14 am

de kortere stroke heeft alleen effect op de millimeters veerweg die je hebt.
maar als je een kortere demper in bouwt komt je achterbrug als het ware verder ingeveerd te staan.

hierdoor daalt je BB en wordt je balhoofdhoek luier.
door downhill is dat niet erg maar voor klimmen is dat 3x niks.
ook is een totem een beetje overkill als je wilt gaan klimmen.
maar voor downhill is hij weer ideaal

MRW

Bericht door MRW » wo apr 03, 2013 9:28 am

Ik heb de fiets gekocht voor vakanties in de Alpen en mss een keertje Winterberg, dus daar waar kan met de lift omhoog maar heb geen zin om te lopen als er een keer een knikje omhoog gaat... Het is wel de totem solo air met mission control en heb gemerkt dat er een instelling op zit waarmee hij nauwelijks inveert, dus een beetje omhoog lijkt me daarmee wel kunnen. Verder heb ik de DH banden en cranks meteen van de fiets gehaald en komt het stuur een centimeter of 2 lager te staan. Moet dan nog wel even sparen maar een BOS vip'R leek me wel wat...

cHoc

Bericht door cHoc » wo apr 03, 2013 3:47 pm

Bedenk wel dat een Vip'R gericht is op all-mountain/Enduro, niet op DH.
shoot me again, I ain't dead yet

MRW

Bericht door MRW » wo apr 03, 2013 4:13 pm

Denk ook niet dat ik ooit echt DH ga rijden met gruwelijke gaps en dat soort dingen. 't Hoeft ook niet heel hard te gaan, als 't technisch maar een beetje leuk is... Maar ik zal de bike eerst maar weer eens opbouwen en een proefritje op de Kardingerbult gaan maken met de huidige shock, eens even kijken hoe dat rijdt. Als ie echt kaduuk is moet ik dan nog maar eens nadenken wat ik ga doen...

Plaats reactie