Frame of demper piept
Moderator:Beheerders
Fiets laatst een beurt gegeven en daarna amper bereden.
Ik merkte pas geleden ineens dat hij piepte.
Het piepgeluid komt bij mn achterdriehoeo vandaan.
Heb mijn shock top bolt er al uit gehaald en toen het frame bewogen, en ik hoorde geen piepjes, dus ik ben bang dat het de demper is?
Iemand een idee wat het kan zijn?
Of gewoon ff naar de LBS?
Ik merkte pas geleden ineens dat hij piepte.
Het piepgeluid komt bij mn achterdriehoeo vandaan.
Heb mijn shock top bolt er al uit gehaald en toen het frame bewogen, en ik hoorde geen piepjes, dus ik ben bang dat het de demper is?
Iemand een idee wat het kan zijn?
Of gewoon ff naar de LBS?
Bouten van de shock te strak aangedraaid misschien?
Beetje wd40 proberen op de draaiende delen (te droge schanier punten).
Kan eventueel ook nog steeds in de achterbrug zitten want geen shock gemonteerd geeft een andere spanning/druk op de lagers v.d. achterbrug dan met shock en berijder natuurlijk.
Just some brain farts!
Kan eventueel ook nog steeds in de achterbrug zitten want geen shock gemonteerd geeft een andere spanning/druk op de lagers v.d. achterbrug dan met shock en berijder natuurlijk.
Just some brain farts!
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----
-----Nil Nobis Absurdum-----
Heb alles al omstebeurt losgedraaid en idd al wd490 gespoten.DESL schreef:Bouten van de shock te strak aangedraaid misschien?
Just some brain farts!
Ga er toch vanuit dat het in de demper zit dan?
Maar nog een keer proberen kan geen kwaad!
WD40 is troep voor je fiets, het is om iets los te maken niet op te smeren.BQDHFR schreef:Heb alles al omstebeurt losgedraaid en idd al wd490 gespoten.DESL schreef:Bouten van de shock te strak aangedraaid misschien?
Just some brain farts!
sterker nog als je het op iets spuit wat wel smeert verdun je dit en verliest dit zijn werking.
dus met WD40 maak je alles alleen maar erger

Welk ander smeermiddel moet ik dan gebruiken?Smittie schreef:WD40 is troep voor je fiets, het is om iets los te maken niet op te smeren.BQDHFR schreef:Heb alles al omstebeurt losgedraaid en idd al wd490 gespoten.DESL schreef:Bouten van de shock te strak aangedraaid misschien?
Just some brain farts!
sterker nog als je het op iets spuit wat wel smeert verdun je dit en verliest dit zijn werking.
dus met WD40 maak je alles alleen maar erger
Gewoon olie?
- de lachende derde
- Contacteer:
Hoeft ook niet per se. Kan zijn dat hij alleen onder (bepaalde) belasting piept en dat merk je alleen als je er op fietst dus met de demper erin.Smittie schreef: maar als hij zonder demper niet piept zullen het misschien niet je draaipunten zijn.
maar zeker kan je het niet zeggen omdat er geen kracht op komt als je hem zonder demper beweegt.
Dat zou best kunnen, zonder de demper kan ik geen druk op het frame zetten.de lachende derde schreef:Hoeft ook niet per se. Kan zijn dat hij alleen onder (bepaalde) belasting piept en dat merk je alleen als je er op fietst dus met de demper erin.Smittie schreef: maar als hij zonder demper niet piept zullen het misschien niet je draaipunten zijn.
maar zeker kan je het niet zeggen omdat er geen kracht op komt als je hem zonder demper beweegt.
Hij piept alleen bij de veerbeweging.
Ik breng hem binnenkort wel even naar de bikeshop om er naar te laten kijken.
dat is toch precies wat ik zeg?de lachende derde schreef:Hoeft ook niet per se. Kan zijn dat hij alleen onder (bepaalde) belasting piept en dat merk je alleen als je er op fietst dus met de demper erin.Smittie schreef: maar als hij zonder demper niet piept zullen het misschien niet je draaipunten zijn.
of zie ik dat nou fout?
dat bedoelde ik namelijk ook

- de lachende derde
- Contacteer:
Nee, ik begon na twee woorden al te typen.Smittie schreef:dat is toch precies wat ik zeg?de lachende derde schreef:Hoeft ook niet per se. Kan zijn dat hij alleen onder (bepaalde) belasting piept en dat merk je alleen als je er op fietst dus met de demper erin.Smittie schreef: maar als hij zonder demper niet piept zullen het misschien niet je draaipunten zijn.
of zie ik dat nou fout?
dat bedoelde ik namelijk ook

De demper bussen en bushings al eens vervangen. Of te wel die dikke alluminium bussen die tussen je demper en rockerlink / frame zitten. Bij mij ontstond daar het gepiep doordat er een heel klein beetje speling opzat. Bushings (het stalen busje met oranje coating die in de je demperoog geperst zit) en de busjes vervangen en gepiep was over.
My bikes:
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)
Zou best kunnen.RR schreef:De demper bussen en bushings al eens vervangen. Of te wel die dikke alluminium bussen die tussen je demper en rockerlink / frame zitten. Bij mij ontstond daar het gepiep doordat er een heel klein beetje speling opzat. Bushings (het stalen busje met oranje coating die in de je demperoog geperst zit) en de busjes vervangen en gepiep was over.
kan me alleen slecht voorstellen dat dat het allemaal is.
Na de service paar keer gereden zonder gepiep, en na een maandje stilstaan piept er iets.
Ik denk zelf misschien aan een beetje roest op de boutjes?
Ik zal ze er eens uithalen en toch wat wd-40 erop? werkt toch wel tegen roest?
dat van de bushings zou best kunnen, dat laat ik de fietsenmaker wel uitvinden als de wd-40 op de boutjes niet helpt!