Fox RP23 demper zelf servicen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
bartsince1975
Fox RP23 demper zelf servicen

Bericht door bartsince1975 » za feb 16, 2013 9:04 pm

Mijn RP23 lijkt niet meer goed te dempen en maakt bij elke slag een schrapend geluid, niet goed dus. Ik kan alleen service video's vinden voor de luchtkamer maar niet voor de demper. Als iemand ervaring heeft of instructies weet hoor ik het graag.

Welke olie past fox toe, als ik het toch ga doen wil ik hem ook wel een beetje aanpassen aan mijn rijstijl/gewicht.

morin

Bericht door morin » za feb 16, 2013 9:29 pm

Hee Je kan alleen de luchtkamer eraf draaien nieuwe seals erin, meer kan je niet doen.
Het andere gedeelte kan je zelf niks aan doen, daar zit gas in en word met een aparaat op druk gebracht.

fredo

Bericht door fredo » di feb 19, 2013 12:15 pm

Ik heb overlaatst mn float rp3 volledig open gedaan, incl dempingcircuit.

Om de demper terug te monteren, zit je met enkele moeilijkheden: welke olie en hoeveel, onder welke druk en hoe de stikstofkamer vullen.

Qua olie lijkt het me dat je via trail & error wel een acceptabele instelling gaat vinden.

Voor de stikstofkamer kan je eventueel zelf een ventiel monteren (even andere draad tappen), maar dan blijf ik me afvragen waar ik de stikstof kan halen. In principe is het ook met gewone lucht te doen, maar door gebruik, heb je wrijving, de lucht in de kamer warmt op, zet uit, inwendige druk stijgt en de demper wordt dus kut.

Mijn demper ligt nu toch uitéén, dus ik ga eens met wat instellingen prutsen.

stennis

Bericht door stennis » do feb 21, 2013 9:49 pm

in een slagroomspuit busje zit stikstof , elke airco monteur heeft het bij, het lastige is om alleen maar stikstof erin te krijgen, misschien dmv vacuum trekken oid

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » za feb 23, 2013 8:07 am

Ik weet het niet hoor.....Als ik al die MacGyver oplossingen en technieken hierboven lees dan hoop ik een ding wel.....
Ga je die demper ooit verkopen meld er dan a.u.b. wel even bij dat je hem zelf hebt geserviced met een slagroomspuit etc.
Ik weet wel dat ik hem dan op zeker niet wil.

Zou best kunnen dat wat jullie hier allemaal schrijven werkt, maar ZEKER WETEN doen jullie het ook niet.
Mijn advies, geef wat geld uit en ben er zeker van dat je demper 100% in orde terugkomt van de service, laat er mensen aan werken die weten wat ze doen.

In mijn ogen is een demper( een kwaliteitsdemper wel te verstaan) geen technische Lego waar je zonder de juiste materialen en gereedschappen aan kan werken.
Goed, een aircan demonteren, schoonmaken en dergelijke kan iedereen(?).
Maar zodra we stikstofreservoirs met slagroomspuiten gaan vullen, sorry. Ik haak dan af.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

fredo

Bericht door fredo » zo feb 24, 2013 12:30 pm

als je 2 linkse handen hebt, dan je er idd beter af blijven

trouwens, wie heeft het hier over doorverkopen? mn demper is geen cent meer waard, dan doe ik die open om te zien hoe die werkt

stennis

Bericht door stennis » zo feb 24, 2013 1:02 pm

Haha , ik zou er zelf ook niet aan beginnen hoor , begrijp me niet verkeerd.
Als het probleem zo diep zit , stuur ik hem wel op!

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » zo feb 24, 2013 11:16 pm

fredo schreef:als je 2 linkse handen hebt, dan je er idd beter af blijven
trouwens, wie heeft het hier over doorverkopen? mn demper is geen cent meer waard, dan doe ik die open om te zien hoe die werkt

Ik heb het niet over twee linker handen, maar over de juiste tools.

Grtz.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Plaats reactie