Saint M-820 afstelling
Moderator:Beheerders
-
Wie heeft er ervaring met het afstellen van een RD M-820 icm met een 11-28 cassette ik krijg het namelijk niet voor elkaar om m fijn terug te laten schakelen (kleinere bladen) op schakelen (grote bladen) gaat perfect maar terug duurt het te lang zeg maar voor ie op het lagere tand je schakeld!
Ik stel alles af met de clutch op de off stand en heb mn derriepad ook al vervangen(al kan deze ook nog krom zijn natuurlijk) kan dit evt aan de ketting spanning liggen heb er een KMC X10 SL gold op liggen waar ik al een schakel of 7 van heb verwijderd en vind m nog niet erg strak staan!
Er is ook geen fatsoenlijke manuall te vinden van de Saint wel van de XTR maar of het helemaal precies hetzelde werkt betwijfel ik
Heeeeeeelp please voor ik m voor zoiets weer weg moet brengen!
Ik stel alles af met de clutch op de off stand en heb mn derriepad ook al vervangen(al kan deze ook nog krom zijn natuurlijk) kan dit evt aan de ketting spanning liggen heb er een KMC X10 SL gold op liggen waar ik al een schakel of 7 van heb verwijderd en vind m nog niet erg strak staan!
Er is ook geen fatsoenlijke manuall te vinden van de Saint wel van de XTR maar of het helemaal precies hetzelde werkt betwijfel ik
Heeeeeeelp please voor ik m voor zoiets weer weg moet brengen!
What goes up must come down(hill)
-
-
-
- Contacteer:
-
Staat je kabel niet te strak? waardoor hij heel makkelijk opschakelt maar slecht afschakelt?
Zijn je kabels nieuw? 9/10 keer is het indd dat binnen kabel die teveel weerstand heeft tov. de buiten kabel. Dit is op te lossen door het te vervangen of door de buiten kabel door te spuiten met bijv. wd40 en de binnen kabel ook goed schoon te maken (met wd40)
Mocht alles nieuw zijn, zijn je buiten kabel netjes afgeknipt, sommige drukken de buiten kabel plat waardoor ook weerstand ontstaat.
Eigenlijk moet je dit probleem altijd zoeken in de weerstand tussen de buiten/binnen kabel.
Zijn je kabels nieuw? 9/10 keer is het indd dat binnen kabel die teveel weerstand heeft tov. de buiten kabel. Dit is op te lossen door het te vervangen of door de buiten kabel door te spuiten met bijv. wd40 en de binnen kabel ook goed schoon te maken (met wd40)
Mocht alles nieuw zijn, zijn je buiten kabel netjes afgeknipt, sommige drukken de buiten kabel plat waardoor ook weerstand ontstaat.
Eigenlijk moet je dit probleem altijd zoeken in de weerstand tussen de buiten/binnen kabel.
- cyberhawk
- Contacteer:
mijn versn. kabel loopt onder mn bovenbuis..
in de bok klem ik m erin.. na de service had ik precies t zelfde als jou.
(mits ik je goed begrijp dat je dit probleem ondervind zonder erop te rijden)
ik had eroverheen gekeken..
.. ik zie dat dat t niet is.. in de post die erop volgt..
een notatie aan de zijlijn,., WD-40 is geen ! let op geen smeer middel..
(water dissipant)
ik gebruik olie.. maar dun vet voor naven werkt ook goed.. heb cable magic.. maar nog nooit gebruikt,.
in de bok klem ik m erin.. na de service had ik precies t zelfde als jou.
(mits ik je goed begrijp dat je dit probleem ondervind zonder erop te rijden)
ik had eroverheen gekeken..

.. ik zie dat dat t niet is.. in de post die erop volgt..
een notatie aan de zijlijn,., WD-40 is geen ! let op geen smeer middel..
(water dissipant)
ik gebruik olie.. maar dun vet voor naven werkt ook goed.. heb cable magic.. maar nog nooit gebruikt,.
- de lachende derde
- Contacteer:
-
-
- didadunlop
Als je dat probleem alleen hebt in de standaard dan klemt je standaard ergens op de kabel.
Heb je het ook als je gewoon fietst? Zo ja probeer te kabel eens wat losser te zetten (bij een top normal). Dus de stelbout bij je shifter indraaien.
Heb je het ook als je gewoon fietst? Zo ja probeer te kabel eens wat losser te zetten (bij een top normal). Dus de stelbout bij je shifter indraaien.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
-
- didadunlop
-
- de lachende derde
- Contacteer:
-
schakelproblemen door wiebelende cassettebody
Ik had laatst precies hetzelfde probleem, maar dan met een shimano XT long cage derrie. Normaal gesproken smeer ik de binnenkabel met 'Bike Grease with Teflon'. Deze keer gebruikte ik voor het eerst Jagwire ripcord L3 kabel en omdat er een zwart goedje op de binnenkabel zat deze niet gesmeerd. Ondanks dat ik een onderbroken buitenkabel had schakelde de derrie niet goed naar een kleiner tandwiel. De kabel alsnog gesmeerd, maar het bleef haperen. Toen zag ik dat de cassette wiebelde t.o.v. het wiel als het wiel draaide en de cassette stilstond.
Aangezien ik een XT naaf heb die minder dan 50km gebruikt was (met een singlespeed kransje) ben ik terug gegaan naar de winkel waar ik de wielset gekocht had. Daar zeiden ze dat ik door dat gewiebel van de cassette m'n derailleur nooit goed afgesteld zou krijgen. Ze hebben de conussen van de wiellagering opnieuw afgesteld waardoor het gewiebel minder is geworden en nu schakelt 't een stuk beter...
Aangezien ik een XT naaf heb die minder dan 50km gebruikt was (met een singlespeed kransje) ben ik terug gegaan naar de winkel waar ik de wielset gekocht had. Daar zeiden ze dat ik door dat gewiebel van de cassette m'n derailleur nooit goed afgesteld zou krijgen. Ze hebben de conussen van de wiellagering opnieuw afgesteld waardoor het gewiebel minder is geworden en nu schakelt 't een stuk beter...
- hermanustakkebos
Ik heb niet alle comments gelezen, dus het kan zijn dat er wat dubbele dingen in mijn antwoord zet. ( en die gaat echt lang worden )
1, derailleurbinnenkabel losmaken bij de derailleur.
2, trek aan het eindje van de derailleurkabel en bedien de shifter. en let daarbij vooral op de weerstand van de kabel bij het afschakelen.
3, is de kabel echt helemaal soepel?
4, controleer of dat het bovenste derailleurwieltje niet strak tegen de cassette aanloopt. dwz misschien moet die converter er wel weer gewoon tussen..??
5, controleer meteen de uiterste standen van de derailleur (afhankelijk van de derailleur zijn dit eigenlijk altijd de 2 gelijke kleine schroefjes achterop de derailleur.
6,draai de crankarmen rond en druk tegen de kooi om op te schakelen (of trek aan de kooi bij een tegengestelde veer om af te schakelen) en laat vervolgens de derailleur los om te zien of dit alles soepel gaat.
7, tijd om de derailleurkabel weer aan te sluiten.
Ik hoop dat je het hier mee red. zoniet hoor ik het graag. succes!
1, derailleurbinnenkabel losmaken bij de derailleur.
2, trek aan het eindje van de derailleurkabel en bedien de shifter. en let daarbij vooral op de weerstand van de kabel bij het afschakelen.
3, is de kabel echt helemaal soepel?
4, controleer of dat het bovenste derailleurwieltje niet strak tegen de cassette aanloopt. dwz misschien moet die converter er wel weer gewoon tussen..??
5, controleer meteen de uiterste standen van de derailleur (afhankelijk van de derailleur zijn dit eigenlijk altijd de 2 gelijke kleine schroefjes achterop de derailleur.
6,draai de crankarmen rond en druk tegen de kooi om op te schakelen (of trek aan de kooi bij een tegengestelde veer om af te schakelen) en laat vervolgens de derailleur los om te zien of dit alles soepel gaat.
7, tijd om de derailleurkabel weer aan te sluiten.
Ik hoop dat je het hier mee red. zoniet hoor ik het graag. succes!
GT tequesta