Boxxer 2003 Vragen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

BQDHFR
Boxxer 2003 Vragen

Bericht door BQDHFR » zo nov 11, 2012 2:39 pm

tips plz!

Dit is mijn nieuwe boxxer, 167 mm ofzo, geen 200 zoals ik had verwacht.
Afbeelding
Na het instaleren zit ik met wat probleempjes:
De bovenkroon raakt het frame
Afbeelding
Heb maar even een stukje plak-kussen er op gedaan om krassen te verkomen.
ook even gauw een ijzeren ''spacer'' uitgezaagd.
ik moet dus nog spacers halen.
ik kreeg de tip een spacer onder mijn kroon te plaatsen waardoor het frame boven de kroon zal draaien.
maar dan kan volgensmij de kroon niet meer bij de poten..

Remprobleem inmiddels opgelost.
Laatst gewijzigd door BQDHFR op zo nov 11, 2012 10:36 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

nut-case

Bericht door nut-case » zo nov 11, 2012 2:49 pm

ik neem aan dat je bedoelt dat je klauw tegen je schijf aan loopt?

een remklauw kan meestal nog its naar links en rechts bewegen. Schuif er wat mee tot de schijf vrij loopt
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » zo nov 11, 2012 3:22 pm

nut-case schreef:ik neem aan dat je bedoelt dat je klauw tegen je schijf aan loopt?

een remklauw kan meestal nog its naar links en rechts bewegen. Schuif er wat mee tot de schijf vrij loopt
Hij raakt zo maar een klein beetje, ik weet niet hoe je exact moet afstellen.
Nog een vraag, mn bovenste kroon raakt het frame bij het sturen.
hoe voorkom ik dit?

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » zo nov 11, 2012 4:01 pm

mbt de rem as van t wiel goed vast zetten en zorgen dat de boutjes vd schijf goed vast ziten dan draai je de boutjes van de remklauw iets los zodat de klauw iets heen en weer kan bewegen niet op en neer, dan trek je je rem hendel aan en zet je de boutjes weer iets vast. Dit is je basis van hier uit ga je verder afstellen iet de bovenste weer los en verschuiven en dan onder net zolang tot ie vrij loopt je kan daarbij kijken of je afstand van de blokjes tot de schijf gelijk zijn! En je kroon kun je een spacer tussen doen!
What goes up must come down(hill)

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » zo nov 11, 2012 6:35 pm

Flip van Veen schreef:mbt de rem as van t wiel goed vast zetten en zorgen dat de boutjes vd schijf goed vast ziten dan draai je de boutjes van de remklauw iets los zodat de klauw iets heen en weer kan bewegen niet op en neer, dan trek je je rem hendel aan en zet je de boutjes weer iets vast. Dit is je basis van hier uit ga je verder afstellen iet de bovenste weer los en verschuiven en dan onder net zolang tot ie vrij loopt je kan daarbij kijken of je afstand van de blokjes tot de schijf gelijk zijn! En je kroon kun je een spacer tussen doen!
dat moet ik nog even uitvinden, dan haalt de kroon de 2 binnenpoten niet meer (binnenpoten heten ze toch, de buizen) :oops:

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » zo nov 11, 2012 6:47 pm

ff foto's toegevoegd voor duidelijkheid.

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » zo nov 11, 2012 7:04 pm

kan op de foto,s niks zien erg onduidelijk ff iets duidelijkere maken!

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » zo nov 11, 2012 7:56 pm

Flip van Veen schreef:kan op de foto,s niks zien erg onduidelijk ff iets duidelijkere maken!
geloof ik, volgende keer bij daglicht!

Smittie

Bericht door Smittie » zo nov 11, 2012 9:53 pm

Als nu je stuur om slaat ram je deuken in je toptube met alle gevolgen van dien..
En spacer onder je kroon gaat ook niet lukken ben ik bang want dan komt je onderste kroon op je keringen..
Dus ik ben bang dat deze vork niet bij je frame past :-(

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » zo nov 11, 2012 10:19 pm

Dacht ik al, heb een dikke tube,
Aan de andere kant weer te veel space bij de top.
Hoeveel kan hier ongeveer nog voor vangen als het niks wordt?

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » zo nov 11, 2012 11:23 pm

niet te gehaast je kunt binnen een bepaalde marge nog iets schuiven met de onderste kroon op de vorkpoten dat moet je wel ff opzoeken op het net en mischien moet je een integrated headset hebben die een lagere inbouw heeft! Zit er ook een spacer tussen de onderste kroon en je headset? Kan het op de pic namelijk niet goed zien! Stel dat je een lagere headset hebt en de boven kroon nog iets omhoog kan doen en dan een spacer monteerd tussen bovenkroon en headset ben je er waarschijnlijk.

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » ma nov 12, 2012 7:51 am

Flip van Veen schreef:niet te gehaast je kunt binnen een bepaalde marge nog iets schuiven met de onderste kroon op de vorkpoten dat moet je wel ff opzoeken op het net en mischien moet je een integrated headset hebben die een lagere inbouw heeft! Zit er ook een spacer tussen de onderste kroon en je headset? Kan het op de pic namelijk niet goed zien! Stel dat je een lagere headset hebt en de boven kroon nog iets omhoog kan doen en dan een spacer monteerd tussen bovenkroon en headset ben je er waarschijnlijk.
Vandaag uit school maak ik foto's!

Smittie

Bericht door Smittie » ma nov 12, 2012 8:48 am

zo te zien is het gewoon een 1.1/8 headset dus een veel lagere zal je niet krijgen ben ik bang.
wat je nog kan doen is de lengte van je binnenpoten opmeten tussen je keringen en je onderste kroon.
aangezien je 167mm veerweg hebt moet dit 170mm zijn..
is dit nu 180mm dan zou je kroon iets lager kunnen waardoor je binnenpoten hoger komen.
dan kan je onder je bovenste kroon weer een spacer van 10mm plaatsten, en dan hopen dat het net genoeg is.

dus eerst even meten daarna zullen we het weten ;)

ben bang dat je er niet veel meer voor zal krijgen, tenzij je een liefhebber vind van deze klassieke vork.

BQDHFR

Q

Bericht door BQDHFR » ma nov 12, 2012 3:57 pm

Smittie schreef:zo te zien is het gewoon een 1.1/8 headset dus een veel lagere zal je niet krijgen ben ik bang.
wat je nog kan doen is de lengte van je binnenpoten opmeten tussen je keringen en je onderste kroon.
aangezien je 167mm veerweg hebt moet dit 170mm zijn..
is dit nu 180mm dan zou je kroon iets lager kunnen waardoor je binnenpoten hoger komen.
dan kan je onder je bovenste kroon weer een spacer van 10mm plaatsten, en dan hopen dat het net genoeg is.

dus eerst even meten daarna zullen we het weten ;)

ben bang dat je er niet veel meer voor zal krijgen, tenzij je een liefhebber vind van deze klassieke vork.
Als het maar boven de 100 is!

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » ma nov 12, 2012 4:49 pm

Afbeelding
Nieuwe spacers nodig, zoals je ziet raakt de kroon bij de kussentjes op het frame.
Afbeelding

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » ma nov 12, 2012 5:16 pm

Frame 13,5 cm
Incl headset 17,5

Stuurbuis vork 27,5
Poten vork top tot onderpoten 34,5cm

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » ma nov 12, 2012 5:25 pm

Headset is al 4cm extra en volgens mij kan de onderste vorkkroon nog verder naar boven tegen de onderste cup aan zit je baseplate wel genoeg omlaag??
En icm met zon http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=58426
headset zou het moeten passen maar hoe hoog staat je onderkroon vanaf de bovenkant van je vorkpoten dan?

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » ma nov 12, 2012 5:33 pm

Ik wil toch niet te veel geld uit gaan geven aan nieuwe headsets etc, dan verkoop ik hem liever.

Ik kan wel mijn poten verder schuiven door beide kronen en een spacer tussen de onderste kroon en het frame, maar dan heb ik echt maar 150 mm of minder.

Ik meet vanaf de halve cirkel van de onderpoten tot de kroon : ongeveer 15.5 cm

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » ma nov 12, 2012 5:40 pm

€17.64??? maar goed dan zit je met een vork die je bijna niet kwijt raakt tenzij wasmachinedude m wil ;) ik denk dat je gewoon de boel een rustig moet gaan bekijken en kijken of je onderkroon goed op lengte staat en alles goed afstellen bij die ander paste het toch ook!

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » ma nov 12, 2012 6:38 pm

Flip van Veen schreef:€17.64??? maar goed dan zit je met een vork die je bijna niet kwijt raakt tenzij wasmachinedude m wil ;) ik denk dat je gewoon de boel een rustig moet gaan bekijken en kijken of je onderkroon goed op lengte staat en alles goed afstellen bij die ander paste het toch ook!
Klopt, alleen dual crown heeft eigenlijk toch nadelen, vooral bij het sturen
anders doen ik liever mn marzocchi er terug op.

teleurstellend, ik zou echt eens moeten letten op wat ik koop.

Smittie

Bericht door Smittie » ma nov 12, 2012 6:47 pm

Flip van Veen schreef:Headset is al 4cm extra en volgens mij kan de onderste vorkkroon nog verder naar boven tegen de onderste cup aan zit je baseplate wel genoeg omlaag??
headset zou het moeten passen maar hoe hoog staat je onderkroon vanaf de bovenkant van je vorkpoten dan?
een fully intergrated headset kan alleen in frames die daarvoor gemaakt zijn, en dat is deze denk ik niet..
BQDHFR schreef: Ik meet vanaf de halve cirkel van de onderpoten tot de kroon : ongeveer 15.5 cm
je moet niet vanaf die boog meten..
dit in de rode cirkel moet je meten:
Afbeelding

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » ma nov 12, 2012 8:09 pm

Smittie schreef:
Flip van Veen schreef:Headset is al 4cm extra en volgens mij kan de onderste vorkkroon nog verder naar boven tegen de onderste cup aan zit je baseplate wel genoeg omlaag??
een fully intergrated headset kan alleen in frames die daarvoor gemaakt zijn, en dat is deze denk ik niet..
BQDHFR schreef: Ik meet vanaf de halve cirkel van de onderpoten tot de kroon : ongeveer 15.5 cm
Afbeelding
Dit is de kleinste Internal die ik zo snel kon vinden maar het zou kunnen wat Smittie zegt tov de headset! Maar dan nog denk ik dat het zou moeten passen met de juiste maten en pas en meet werk de boxxer erin te krijgen maar de nadelen vallen opzich wel mee hoor het is vooral gewenning maar gewicht is vaak wel meer!

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » ma nov 12, 2012 8:27 pm

Flip van Veen schreef:
Smittie schreef:
Afbeelding
Dit is de kleinste Internal die ik zo snel kon vinden maar het zou kunnen wat Smittie zegt tov de headset! Maar dan nog denk ik dat het zou moeten passen met de juiste maten en pas en meet werk de boxxer erin te krijgen maar de nadelen vallen opzich wel mee hoor het is vooral gewenning maar gewicht is vaak wel meer!
vanaf de cirkel is 16.7 cm ongeveer.
deze boxxer schijnt ook heel licht te zijn, 2500 gram.
Ik heb nu mijn marzocchi er weer even ingezet.
Ik sta op het punt de boxxer alvast in de verkoop te doen.
Ik ben bang dat ik kosten ga maken vanwege nieuwe headset, spacers, framebumpers, en dat het vervolgens een mislukt project wordt.
het grootste nadeel is dat de vork maar 1.7 cm meer is dan mijn marzocchi, daarom vind ik het eigenlijk niet waard.
Als jullie nog een idee hebben hoor ik het graag, maar ik ga er vanuit dat ik gewoon dom ben geweest, en naar de maten had moeten vragen etc. maar ik dacht dat alle boxxers gewoon 200 mm waren en ik vond een dual crown mooi staan op deze bike!

Dankjullie voor alle hulp
:arms:

Smittie

Bericht door Smittie » ma nov 12, 2012 11:02 pm

Ach wat heet dom?
Ik heb vroeger ook wel eens wat gekocht en dan week later weer verkocht..
Daar leer je weer van!
Als ik jou was zou ik een leuke 170 a 180mm single crown vork erin gooien.
Heb je meer veerweg wat je wilde!
Dual crown is niet nodig bij deze hoeveelheid veerweg.

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » di nov 13, 2012 7:09 am

Smittie schreef:Ach wat heet dom?
Ik heb vroeger ook wel eens wat gekocht en dan week later weer verkocht..
Daar leer je weer van!
Als ik jou was zou ik een leuke 170 a 180mm single crown vork erin gooien.
Heb je meer veerweg wat je wilde!
Dual crown is niet nodig bij deze hoeveelheid veerweg.
Ja klopt, als ik het geld had,
Tevens dacht ik dat het 200 was.
Een lyrik idd ofzo, maar dat is dan voor later, of als ik een goede deal zie.
Bedankt!

Plaats reactie