Hoe bouw ik Formula schijfremmen 1997 om naar IS systeem?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
sitekick
Hoe bouw ik Formula schijfremmen 1997 om naar IS systeem?

Bericht door sitekick » wo jun 13, 2012 5:10 pm

Hallo allemaal :)

Ik ben een Sintesi Thruster aan het restaureren uit 1997. Hier zitten hydraulische schijfremmen op van Formula, waar de maten afwijken van de huidige maatvoering (IS) met schijfremmen. De schijven die hierop zitten zijn 160/140mm en de steek van de calipers bedraagt 54/50mm. Er zitten nu nieuwe wielen onder met naven voor schijven met 6 gats verbinding, omdat de originele Formula naven gecrashed zijn. We willen dus de rest ook ombouwen naar IS systeem. Heeft iemand hier ervaring mee of evt onderdelen, zoals calipers, schijven (6 gats), brackets e.d.? Hopelijk kan hier iemand ons helpen…..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
:?

BVD
Mark

marten

Re: Hoe bouw ik Formula schijfremmen 1997 om naar IS systeem

Bericht door marten » wo jun 13, 2012 5:23 pm

sitekick schreef:Hallo allemaal :)

Ik ben een Sintesi Thruster aan het restaureren uit 1997. Hier zitten hydraulische schijfremmen op van Formula, waar de maten afwijken van de huidige maatvoering (IS) met schijfremmen. De schijven die hierop zitten zijn 160/140mm en de steek van de calipers bedraagt 54/50mm. Er zitten nu nieuwe wielen onder met naven voor schijven met 6 gats verbinding, omdat de originele Formula naven gecrashed zijn. We willen dus de rest ook ombouwen naar IS systeem. Heeft iemand hier ervaring mee of evt onderdelen, zoals calipers, schijven (6 gats), brackets e.d.? Hopelijk kan hier iemand ons helpen…..

BVD
Mark
mij lijkt het dat je de remklauwen met vulbusjes en langere bouten verder naar binnen moet kunnen krijgen en zo op IS breedte kan komen
/Marten

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » wo jun 13, 2012 5:23 pm

Ik zou gewoon 6-gats remschijven monteren op de wielen en dan kijken hoe het past. De diameter is hetzelfde dus adapters lijken me niet nodig. Waarschijnlijk zijn er wel spacers nodig tussen de remklauw en de IS aansluiting om de klauw uit te lijnen en zo vrij te laten lopen. Misschien is er ook een spacer nodig achter de schijf.

marten

Bericht door marten » wo jun 13, 2012 6:03 pm

Ruben schreef:Ik zou gewoon 6-gats remschijven monteren op de wielen en dan kijken hoe het past. De diameter is hetzelfde dus adapters lijken me niet nodig. Waarschijnlijk zijn er wel spacers nodig tussen de remklauw en de IS aansluiting om de klauw uit te lijnen en zo vrij te laten lopen. Misschien is er ook een spacer nodig achter de schijf.
En hou er rekening mee dat die Formula remmen nog de achterhaalde gesloten hydrauliek hebben, het is italiaanse bling maar ga er niet van uit dat het remt :roll:

(en mijn set krijg je niet ) :D
/Marten

sitekick

Bericht door sitekick » wo jun 13, 2012 7:05 pm

Bedankt voor de snelle reacties.
marten schreef:
Ruben schreef:Ik zou gewoon 6-gats remschijven monteren op de wielen en dan kijken hoe het past. De diameter is hetzelfde dus adapters lijken me niet nodig. Waarschijnlijk zijn er wel spacers nodig tussen de remklauw en de IS aansluiting om de klauw uit te lijnen en zo vrij te laten lopen. Misschien is er ook een spacer nodig achter de schijf.
En hou er rekening mee dat die Formula remmen nog de achterhaalde gesloten hydrauliek hebben, het is italiaanse bling maar ga er niet van uit dat het remt :roll:

(en mijn set krijg je niet ) :D
Het remt inderdaad voor geen meter.Het is echt een aanslag op je leven wanneer je daarmee een berg afraast.Gratis smeulende voetzolen erbij .... hahah. :lol: Daarvoor wil ik dus die zooi vervangen. Misschien dat alleen andere remgrepen afdoende zijn om het wel werkend te krijgen of zijn die blingbling remklauwen/calipers ook gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend (K.U.T.)? Indien het allebei vervangen moet worden, wat is dan the best bang for your buck option? BvD Mark

Megavalanche

Bericht door Megavalanche » do jun 14, 2012 8:06 am

Heb nog wel een setje nieuw in de de doos,. vraag me niet waarom denk omdat ze net zo goed remmen als cantis van point
Wts:..................
Wtb: Skill
Flow

Plaats reactie