Gears op single speed hub
Moderator:Beheerders
-
- Contacteer:
Ik heb een nieuwe naaf nodig en ik zag de hope SS hub. Deze leek me wel interessant om op te bouwen met 4 of 5 gears (volgens verscheidene internetfora mogelijk). Ik vroeg me alleen af of de flensen verder uit elkaar staan in tegenstelling tot een 9spd naaf wat weer meer stijfheid oplevert. Ook vroeg ik me af of deze naaf als 135x12mm te krijgen is. Heeft iemand ervaring met deze setup?
Heb niet al te lang geleden eens navraag gedaan bij SuperstarComponents en bij HOPE of hun singlespeed naven ook geschikt gemaakt konden worden voor 142x12 maar dat was helaas niet mogelijk volgens hun. Enige mogelijkheid is QR of 10mm bolt-on.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Re: Gears op single speed hub
Jep, met een Hope SS hub kun je een wiel bouwen met minder dish, dus stijver.martinez242 schreef:Ik vroeg me alleen af of de flensen verder uit elkaar staan in tegenstelling tot een 9spd naaf wat weer meer stijfheid oplevert.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Deze fiets heeft eenzelfde setup:
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=54690
Er zijn idd nog geen 12mm conversie kits voor deze naaf voor zover ik weet.
JJ
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=54690
Er zijn idd nog geen 12mm conversie kits voor deze naaf voor zover ik weet.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- didadunlop
Ik heb twee fietsen met deze setup.
Mijn big dummy heeft een 1x5 en mijn karate monkey heeft een 1x7 (dat is wel wat werk extra).
1x5 of 1x6 hoeft geen enkel probleem te zijn. Twee dingen waar je op moet letten.
1. Pasringetje tussen de derailleur en het derailleuroog. Dit om de derailleur een klein beetje naar buiten te schuiven. Dit om wat ruimte te winnen.
2. shimano non shadow derailleurs werken het beste. SRAM kan je de stelschroeven niet goed gebruiken waardoor je in theorie je derailleur in je wiel kan duwen. Bij shadow derailleurs heb je kans op aanlopen van de derailleur op je tandwielen.
Qua cassette kan je een goedkope cassete openschroeven en hetzelfde bereik als een normale cassette nemen door ieder tweede kransje te verwijderen. Of je pakt een XT cassette met een spider van 5 kransjes. Ben je in een keer klaar. Met het afdraaien van de achterkant van deze spider kan je ruimte realiseren voor 1x7 setups.
XTR 9 speed is ook leuk. Die hebben spiders met ieder twee kransjes. Kan je dus 6x hoog of 6x laag gearen. Al naar gelang je terrein.
Mijn big dummy heeft een 1x5 en mijn karate monkey heeft een 1x7 (dat is wel wat werk extra).
1x5 of 1x6 hoeft geen enkel probleem te zijn. Twee dingen waar je op moet letten.
1. Pasringetje tussen de derailleur en het derailleuroog. Dit om de derailleur een klein beetje naar buiten te schuiven. Dit om wat ruimte te winnen.
2. shimano non shadow derailleurs werken het beste. SRAM kan je de stelschroeven niet goed gebruiken waardoor je in theorie je derailleur in je wiel kan duwen. Bij shadow derailleurs heb je kans op aanlopen van de derailleur op je tandwielen.
Qua cassette kan je een goedkope cassete openschroeven en hetzelfde bereik als een normale cassette nemen door ieder tweede kransje te verwijderen. Of je pakt een XT cassette met een spider van 5 kransjes. Ben je in een keer klaar. Met het afdraaien van de achterkant van deze spider kan je ruimte realiseren voor 1x7 setups.
XTR 9 speed is ook leuk. Die hebben spiders met ieder twee kransjes. Kan je dus 6x hoog of 6x laag gearen. Al naar gelang je terrein.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.