Service lekkende balg TST zijde Marzocchi AM! 2006

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Hotsnail
Contacteer:
Service lekkende balg TST zijde Marzocchi AM! 2006

Bericht door Hotsnail » do jan 19, 2012 9:31 pm

Dan ook maar de oplossing er bij die ik na wat proberen gevonden heb:
Haal als eerste de TST cartridge uit elkaar. De compressie demper aan de bovenzijde losschroeven met een sleutel 10. Aan de onderkant van de cartridge zit een geribbelde zwarte ring, die heb ik gebruikt om grip op de demper te houden. Vervolgens de rebound kan (onderkant) loshalen. Ik heb weer met de geribbelde ring grip op de cartridge gehouden en toen de rebound dop aan de onderkant los gehaald. Als je die een slag los hebt komt ook de geribbelde ring mee, maar de schroefdraad draait dan niet zwaar meer en is met de hand verder te draaien.

Als je alleen de losse demperbuis met balg over hebt kan je beginnen met het verwijderen van de balg:
De rubber balg zit met de bus aan de onderkant en bovenkant los om de aluminium demper buis geschoven. De nette manier om alles te verwijderen is als eerste de onderste bus iets omhoog schuiven zodat er ruimte komt om de bovenste bus van de demperbody te schuiven. Dit omhoog schuiven heb ik gedaan door een bahco (met een lapje ertussen) bijna strak om de demperbuis te doen en die strak tegen de klembus aan te schuiven waardoor je wat beter kracht kan zetten om het geheel op te schuiven. Als je de onderste ring ongeveer 10mm omhoog hebt geschoven kan je de bovenste ring van de bovenkant van de demperbuis af te schuiven, de balg komt dan een stukje mee wat ook moet omdat er aan het uiteind van de balg een ribbel zit die in een groef in de klembus zit.
Als de bovenste klembus er af is kan je de onderste klembus samen met de balg naar de onderkant van de buis af schuiven. Naar de onderkant omdat er boven in de buis gaatjes geboord zitten die de nog strak in de klemring zittende balg en de O-ring die in de klemring zit beschadigen als je ze hier over heen trekt.

Bij mij was de balg doordat hij niet goed in de ring had gezeten iets vervormd, maar ik heb hem zo goed en kwaad als het ging weer met de ribbel in de groef in de klemring gelegd en toen weer van onderaf om de demper buis geschoven. Niet aan de balg trekken om hem omhoog te werken maar aan de klembus duwen, anders trek je hem weer uit de groef. Zover door duwen tot de balg aan de bovenkant iets uitsteekt en de bovenste klemring weer om de balg doen, zorg er voor de de ribbel aan de balg goed in de groef zit en schuif het geheel nu weer (drukkend aan de ring) over de buis heen tot de borst die in de ring zit tegen de bovenkant van de buis zit. Let er op dat er geen randje van de balg tussen de borst en de buis beklemd raakt.
De onderste ring weer zover naar beneden schuiven totdat de balg niet onder spanning regen de buis aan ligt.

Nu kan je de TST cartridge weer met olie vullen en bleeden zodat er geen lucht meer in zit.
In het snel als volgt:
- trek de rebound demper helemaal uit en vul de TST catrdridg met demper olie (af fabriek 7.5W, maar in de manuaal die ik gevolgd heb gebruikten ze 5W om de vork iets soepeler te krijgen) De rebound een aantal keer in en uit bewegen om alle lucht hier onderweg te krijgen, even laten rusten om de bellen uit de olie omhoog te laten komen en de buis tot de rand vullen met olie
- nu de compressie demper aan brengen en vast schroeven, zorg dat de demper compressie instelling helemaal open staat (tot stop tegen de klok in draaien). De rebound inschuiven tot er 16cm tussen de rode moer en de demper body zichtbaar is. Er komt nu wat alie in de balg.
- De olie in de balg opsluiten door een rubber O-ring (die strak om de buis past) van bovenaan tot halverwege de balg te schuiven die nu beneden wat bol staat.
- de compressie demper weer los schroeven, de rebound demper weer helemaal uit trekken en de demper opnieuw tot de rand met olie vullen.
- Demper weer monteren en als die vast gedraaid is de rubber O-ring weer verwijderen. Om te testen of het vullen goed is gegaan de compressie helemaal dicht draaien (met de klok mee) de demper zou nu hard moeten zijn (lock out) Is hij dat niet zit er waarschijnlijk nog lucht in kan je overnieuw beginnen.

Een handig artikel over in en en uit elkaar halen van de vork waar ook een filmpje van het bleeden in staat is HIER te vinden. Helaas staan de foto's er niet meer bij in, maar als je de foto's in een nieuw venster opent kan je ze alsnog zien.

Wie heeft er ervaring met de service van een Marzocchi All Mountain I uit 2006? Ik heb hem uit elkaar getrokken omdat de TST cartridge het niet meer deed (al jaren niet, maar er komt een moment...). Ik heb al ergens een manuaal gevonden waarin beschreven wordt hoe je de cartridge uit elkaar haalt en hoe je hem weer zonder lucht vol olie krijgt.
Nu ik hem uit elkaar heb zie ik alleen dat de rubber balg die om de cartridge zit aan de onderzijde op een punt uit de klemring geschoven is waar hij in vast hoort te zitten, waardoor het geheel dus lek is en nooit meer goed te vullen. Wie heeft er een idee hoe ik de klemring los kan krijgen om zo de rubber balg weer vast te krijgen. Ben er al even mee bezig geweest, maar ik kan zo niet zien hoe hij vast zit (schroefdraad, geschoven, anders?) en om nou meteen met geweld te beginnen...
Alle suggestie's zijn welkom!

Het gaat dus om de vork in deze link

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hotsnail op za jan 21, 2012 5:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ijzeren paarden eten geen haver....

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr jan 20, 2012 8:20 am

had marzocchi nou maar een service centrum waar je terecht kon,.. :(

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » vr jan 20, 2012 9:18 am

Tsja, het zelf repareren is altijd leuker ;-) Heb wel service manuals en zo gevonden, maar daar staat natuurlijk weer niet in hoe je de balg zelf uit elkaar haalt...

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » za jan 21, 2012 5:16 pm

Missie volbracht! heb de begin post ff aangepast mochten er meer mensen dit willen doen.

Plaats reactie