Trapas te breed?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
emielow
Trapas te breed?

Bericht door emielow » za aug 27, 2011 2:49 pm

Mijn frame is de trapas 73mm, nu heb ik er een trapas in gedraaid, ooit van de verkoper bij het frame gekregen, maar hij lijkt niet echt lekker te passen. Aan de rechterkant hou ik 1 cm meer over dan aan de linkerkant.. Ik heb helaas geen foto van de trapas voordat hij het frame inging, maar rondom de trapas zitten aan weerszijden twee 'schijven' met schroefdraad dat je in het frame draait. Een deel is los, de andere (aan de rechterkant in dit geval) zit aan de trapas vast. Heb ik de verkeerde trapas? Zoja, welke moet ik dan hebben? Ik moet wel een vierkante as hebben (dus geen isis oid)

zo ziet het er nu uit:

Afbeelding

greenie

Bericht door greenie » za aug 27, 2011 2:57 pm

welke trapas zit er nu in? Ik snap niet goed of die trapas nu volledig is of niet? Mankeren er cups?

Of is het de as van de cranks die te lang is? Ben je enkel van trapas veranderd of ook van canks?
yep.

emielow

Bericht door emielow » za aug 27, 2011 3:14 pm

het zijn losse cranks, zonder as er aan vast. De cranks schroef je in de trapas. De trapas lijkt hier op:

http://www.mantel-bikeparts.nl/shimano- ... bbun54-bsa

alleen de as, dus puur het deel dat draait, lijkt te breed. De linkerkant is goed, maar rechts dus te lang...

greenie

Bericht door greenie » za aug 27, 2011 4:15 pm

Zeker dat de crank er volledig op zit?
yep.

marten

Bericht door marten » za aug 27, 2011 5:15 pm

je moet een trapas hebben met inbouwbreedte en draadsoort die past bij je frame. Dat lijkt al gelukt,

Verder moet je een trapas hebben met het vierkant (Jis of Iso) en de asbreedte die past bij het crankstel dat je wil monteren. Trapasssen zijn er van 103 tot 131mm of zo, dus je kan er centimeters naast zitten . Welke as je nodig hebt moet je uitmeten of opzoeken in de specs van de fabrikant
/Marten

greenie

Bericht door greenie » za aug 27, 2011 5:58 pm

Inderdaad, als je cranks dus goed gemonteerd zitten lijkt het duidelijk dat er ergens afmetingen niet kloppen.

Wat wel raar is, is dat het aan 1 kant wel lijk te passen, een bredere as zou het geheel symmetrisch moeten verbreden natuurlijk.

Demonteer eens de cranks en meet van het ene vierkant uiteinde tot het andere.

Op de link die je zelf gaf zie je bijvoorbeeld dat ze die trapas in meerdere asbreedtes verkopen (110, 113 en 118mm)
Dit bepaalt eigenlijk hoe ver je cranks (en dus je tandblad) van je frame staan. De afstand tussen frame en tandbland noemt men de chainline en die is per frame verschillend. Dit is om je ketting in de juiste lijn te hebben ten opzichte van je cassette.

Zoals marten zegt zal je misschien eens moeten opzoeken wat dat bij jouw frame moet zijn, of laat het eens nakijken door een fietsenmaker. Het hangt er dus ook van af of je achteraan een naafbreedte van 135 of 150mm hebt. Als je kan zeggen welk merk en model je kader is kunnen we je misschien verder helpen

Ter verduidelijking van mijn post
Afbeelding

Afbeelding
yep.

Plaats reactie