Inbus kop van saint trapstel is kapotgedraaid

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
D2ThaV
Berichten:275
Lid geworden op:do jun 21, 2007 1:00 pm
Inbus kop van saint trapstel is kapotgedraaid

Bericht door D2ThaV » ma jun 29, 2009 5:51 pm

Ik wou daarstraks m'n saint trapstel er even afnemen voor m'n chainguide er af te draaien. Nu ik was die twee inbussen op de crankarm aan het losdraaien toen ik merkte dat m'n ene inbus z'n kop al flink beschadigt was, ik heb enkele keren geprobeerd om de inbus er nog zonder problemen kunnen uit te draaien maar hij stond te vast. Nu zit ik dus met het probleem dat die inbus er niet meer uitgeraakt...
Ik had misschien gedacht aan slijpen maar ik zit wel gevaarlijk dicht bij m'n bottom bracket en dan zit ik nog met de schroefdraad die in m'n trapstel blijft zitten.
Over deze inbus heb ik het :
Afbeelding
Is er iemand die me toch een optie kan geven om deze inbus er uit te krijgen ?
De inbus hoeft niet heel te blijven , die heb ik hier nog wel liggen

Grtz,
D ² Tha V

Gebruikersavatar
Timmos
Berichten:1903
Lid geworden op:ma mar 12, 2007 9:44 am

Bericht door Timmos » ma jun 29, 2009 6:01 pm

srewcrab. Of wel special pasta erop doen met imbus laten harden en je kan losdraaien.
Keer met een spitse schroevendraaier op de kop tikken. (wd40 bij spuiten)

Uitboren als laaste middel

Gebruikersavatar
D2ThaV
Berichten:275
Lid geworden op:do jun 21, 2007 1:00 pm

Bericht door D2ThaV » ma jun 29, 2009 6:05 pm

Timmos schreef:srewcrab. Of wel special pasta erop doen met imbus laten harden en je kan losdraaien.
Keer met een spitse schroevendraaier op de kop tikken. (wd40 bij spuiten)

Uitboren als laaste middel
Hoe bedoel je met een platte schroevendraaier op de kop tikken ?
M'n schroevendraaier in de imbus klemmen zodat ik hem met de schroevendraaier kan losdoen ?

Gebruikersavatar
D2ThaV
Berichten:275
Lid geworden op:do jun 21, 2007 1:00 pm

Bericht door D2ThaV » ma jun 29, 2009 7:34 pm

ondertussen is m'n imbus kop bijna zo goed al rond gedraait, niemand hulp ?

Gebruikersavatar
Jean-Pierre
Berichten:3138
Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
Locatie:Cuijk

Bericht door Jean-Pierre » ma jun 29, 2009 7:39 pm

Torx toevallig al geprobeerd?
Afbeelding

Als de standaard maat hem nog niet pakt, een iets grotere maat er in meppen en hopen dat ie los komt. Anders boren?


Tip, volgende keer minder strak aandraaien. Saint blijven zowiezo vast zitten.

Succes!

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jun 29, 2009 8:27 pm

je had ook met de andere imbus de crank kunnen opspannen zodat de bout met slechte kop amper weerstand heeft en zo eruit draait.
Vaak is een grotere torx erin slaan ook een optie.

Hoe dan ook bij het vastdraaien een momentsleutel gebruiken.

Gebruikersavatar
D2ThaV
Berichten:275
Lid geworden op:do jun 21, 2007 1:00 pm

Bericht door D2ThaV » ma jun 29, 2009 8:40 pm

Bedankt voor de hulp,

morgen ga ik die torx er is proberen in te slaan.
& inderdaad minder strak aandraaien , maar mijn vader onderhoud normaal
al m'n fietsen, maar nu was hij niet zo akkoord met m'n plannen & moest ik het
zelf maar inorde zien te brengen :p

grtz

thomasmb
Berichten:2007
Lid geworden op:di mei 16, 2006 10:09 pm
Locatie:Lichtaart, België
Contacteer:

Bericht door thomasmb » di jun 30, 2009 10:39 am

Uitbore die handel en schroefdraad intappe en zo losdraaie
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr jul 03, 2009 3:39 pm

dus een tip voor de volgende keer:

1. Goede inbus gebruiken (dus geen hema ding)
2. Eerst het gat schoonmaken en dan pas de inbus erin (anders heeft ie niet genoeg vlees)
3. Recht trekken (een T sleutel werkt in dat opzicht beter dan de welbekende 90 graden dingetje)

Bij bovenstaande acties kan je een inbus eigenlijk niet slopen. Dat je kop steeds doller werd is stom. Op het moment dat er dingen fout gaan moet je stoppen, nadenken en kijken hoe je het netjes kan doen.

Losmaken:

Zoals al aangegeven. De andere goed aandraaien en dan torx oid erin om het los te krijgen.

Als dat niet lukt is het uitboren en een linksedraad schroef erin draaien.

Als dat ook niet lukt (lijkt me vreemd) kan je met een ijzerzaag de schroef doormidden zagen zodat je je crank kunt afnemen. Dan kan je hem netjes inspannen en het gehele ding uitboren.

En natuurlijk is het handig om voordat je een van bovenstaande dingen doet om even e.e.a. in te spuiten met WD-40 en een nachtje te laten weken.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

vrx
Berichten:704
Lid geworden op:ma apr 24, 2006 8:09 pm
Locatie:Stad aan't Haringvliet

Bericht door vrx » zo jul 05, 2009 2:58 pm

heet stoken?
HYDRATE OR DIE!!

boe
Berichten:3
Lid geworden op:di sep 08, 2009 5:47 pm
Locatie:groningen

Bericht door boe » wo sep 09, 2009 8:46 am

hoi

boortje hss met splitpoint kopen a 3 euro (is zelfcentrerend en gaat niet verlopen)
dan uitboren tot maat x en dan een linkse tap erin draaien (maat x is afhankelijk van maat schroef en linkse tap) een linkse tap is er speciaal voor gemaakt en als je naar een goede werkplaats of instrumentmaker gaat kunnen ze dat zo even voor je doen .is klusje van paar minutjes (als je ervaring hebt).mocht het schroefdraad van je crank beschadigen is dit ook wel te repareren mat orginele maat.Dan moet er een helicoil in gedraaid worden.maar een vakman kan je schrief er zo uit halen.trouwens als je gaat stoken bedenk dan wel dat je met alu te maken hebt en waarschijnlijk de 7000 serie wat er gevoelig is voor temp en de metaaleigenschappen kunnen veranderen met als gevolg dat het zo in eens kan breken. een gewaarschuwd mens

scubafreak
Berichten:98
Lid geworden op:do nov 10, 2005 11:02 am
Locatie:Echt

Bericht door scubafreak » wo sep 09, 2009 9:44 am

slagschroevendraaier kopen,
torx bitje erin, liefst beetje groter,
op schroevendraaier slaan, deze duwt bitje erin en draait bij iedere slag een stukje rond,
Afbeelding zoeits.
suc6 ermee.

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo sep 09, 2009 11:27 am

dude wtf...

je draaid eerder het schroefdraad uit de crank arm eruit (done that)
dan dat je de bout te vast draaid en je hem er niet uitkrijgt dacht ik zo,,..


wel de nieuwe bout met vet monteren heh.. ;)

spirox
Berichten:95
Lid geworden op:wo feb 20, 2008 12:20 am

Bericht door spirox » do sep 24, 2009 5:17 pm

of je haalt je een tube screwgrab ( http://www.screwgrab.com/ ) srry voor reclame, maar is werkelijk super spul, druppel op t bitje van de inbus. ff in de bout steken en wat op en neer wiebelen en je draait hem er zo uit met volle grip!!

snap nog steeds niet dat dit niet bekend is ;)

anders uitboren :evil:

good luck

Gebruikersavatar
TheBigLjeweetwel
Berichten:437
Lid geworden op:do sep 21, 2006 12:08 pm
Locatie:Brabant

Bericht door TheBigLjeweetwel » do sep 24, 2009 5:39 pm

cyberhawk schreef:dude wtf...




wel de nieuwe bout met vet monteren heh.. ;)


shimano heeft goed vet voor je trapas waarmee jij je trapas kan invetten en alle soorten boutjes enzo. om te vorokomen dat ze vast zouden lopen. anti seize pasta is het en werkt heel goed.boutjhes gaanb nooit meer vast zitten door zand en rotzooi van oxidatie.

en als je gaat uitboren ntuurlijk ene kleinere diameter boor nemen dan het boutje zelf is want anders help je de schroefdraad naar zijn mallemoer tuurlijk. en kan je straks allen jou krank nog als duurklink gebruiken. 8)

zoekses

en met rondtikken met schroevendraaier beschadig je de binnenkant ook nog eens van ej krank en is arbeidsintensief

Plaats reactie