Hope freewheel probleem

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
de G U R U
Berichten:1034
Lid geworden op:zo dec 18, 2005 9:17 pm
Contacteer:
Hope freewheel probleem

Bericht door de G U R U » do jun 11, 2009 10:42 pm

cyberhawk schreef:weer zo'n high tech vraag :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Heb een Hope Pro II ss/trial...

http://www.bike2build.nl/product/details/number/HU0154

...en merkte het op dat als ik de bouten om de naaf in het frame vast te zetten aandraai (niet te hard) het freewheel mechanisme een stuk minder soepel loopt dan met de bouten los. Lijkt erop alsof dat ding dat op de as schuift en tussen de lagers en het frame zit op het plastic middenstuk van de kogellager aanloopt...

is dit zo?/ waar zou het door kunnen komen?

hoe is dit op te lossen?
"Jij zult zeker ook niet weten goed nederlands te kennen? ,,


B-DIRT FOR PRESIDENT 2010
Topic: nee kids gaan niet naar die ka judas oma.

Gebruikersavatar
YuriS
Berichten:543
Lid geworden op:vr okt 03, 2008 2:39 pm

Bericht door YuriS » vr jun 12, 2009 6:34 am

Toevallig net over jou probleem wat gelezen op de website van Ernie.

Hier de oorzaak en de remedie:

http://www.bikeboosting.nl/index.php?tig

http://www.bikeboosting.nl/index.php?tcc

Groet

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr jun 12, 2009 8:18 am

je kan me wel blijven quoten
maar deze vraag is nou niet van hoe krijg ik plaat metaal recht niveau

...nou de remedy staat de QR niet te vast te draaien ..

dat is bij hem geen optie..

een SS naaf moet gewoon strak vast zitten ..
( al ik niet weet wat hij bedoeld met "niet te vast")
heb je vaste of horiz. drop outs ?

ik had t zelfde probleem.. (nu nog denk ik)
als ik m GOED vast zette dan liep de body idd voor geen meter..
iets losser weer wel..maar dan kreeeg mn wiel speling en ging hij halverwege een meeting los zitten..geen optie dus echt..

toen ik mn 2de alu as kreeg was dit al minder..
nu 1 jaar later met mn stalen as geen probleem meer ermee..
maar ik zet m ook niet meer zo heel vast
en aan de andere kant let ik er ook voor geen meter meer op..
hij slijt vanzelf in dacht ik zo ?? :arms: maar das niet helemaal t geval :(

ik denk zelf dat de spacer (staal ringetje) in de body te dun of te dik is..?
al bij ontwerp..
of de lager spacing is te smal.. waardoor de body doordrukt op de lagers.. ??

hope erkend dit probleem :?

maar een oplossing.... :bandana:

Gebruikersavatar
de G U R U
Berichten:1034
Lid geworden op:zo dec 18, 2005 9:17 pm
Contacteer:

Bericht door de G U R U » vr jun 12, 2009 6:10 pm

cyberhawk schreef:je kan me wel blijven quoten
maar deze vraag is nou niet van hoe krijg ik plaat metaal recht niveau

...nou de remedy staat de QR niet te vast te draaien ..

dat is bij hem geen optie..

een SS naaf moet gewoon strak vast zitten ..
( al ik niet weet wat hij bedoeld met "niet te vast")
heb je vaste of horiz. drop outs ?

ik had t zelfde probleem.. (nu nog denk ik)
als ik m GOED vast zette dan liep de body idd voor geen meter..
iets losser weer wel..maar dan kreeeg mn wiel speling en ging hij halverwege een meeting los zitten..geen optie dus echt..

toen ik mn 2de alu as kreeg was dit al minder..
nu 1 jaar later met mn stalen as geen probleem meer ermee..
maar ik zet m ook niet meer zo heel vast
en aan de andere kant let ik er ook voor geen meter meer op..
hij slijt vanzelf in dacht ik zo ?? :arms: maar das niet helemaal t geval :(

ik denk zelf dat de spacer (staal ringetje) in de body te dun of te dik is..?
al bij ontwerp..
of de lager spacing is te smal.. waardoor de body doordrukt op de lagers.. ??

hope erkend dit probleem :?

maar een oplossing.... :bandana:

met andere woorden: naaf is afgeschreven?(als ik geen manuals meer kan kan ik net zo goed stoppen met fietsen)..

zag wel dat die spacer tussen freewheel en lagers van de naafbody behoorlijk ingedeukt is, hoop dat ie daardoor tegen die plastic kap van de lagers aanloopt en dat ik alleen die spacer hoef te vervangen..
"Jij zult zeker ook niet weten goed nederlands te kennen? ,,


B-DIRT FOR PRESIDENT 2010
Topic: nee kids gaan niet naar die ka judas oma.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr jun 12, 2009 6:45 pm

zag wel dat die spacer tussen freewheel en lagers van de naafbody behoorlijk ingedeukt is, hoop dat ie daardoor tegen die plastic kap van de lagers aanloopt en dat ik alleen die spacer hoef te vervangen..
die spacer is cruciaal voor het goed werken van het freewheel. Tesamen met het goed op de plek drukken van de freewheel to hubshell seal.

Kijk maar eens hier:

http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=283367

"It's easy to tell if the seal hasn't seated properly as you will get crazy amounts of drag from the freehub. "

Tevens kan het zijn dat die "eindkap" te ver over je as schuift(dit omdat je hem een paar keer te vast hebt aangedraaid?) en dus ook aanloopt op je freewheel.

Ik zou de naaf niet zo snel afschrijven. Nieuwe lagers en nieuwe seals kunnen al een hoop oplossen en zijn nog steeds goedkoper dan een nieuwe naaf. Die stalen as is trouwens ook een goed idee.


Ik heb die van mij net uitelkaar gehaald en helemaal schoongemaakt. Als ik alles dan weer inmekaar en in het frame zet blijft mijn achterwiel ruim enkele minuten draaien terwijl de cranks blijven stilstaan (teringherrie). En mijn freewheel heeft al wat speling en is goed gebruikt.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
de G U R U
Berichten:1034
Lid geworden op:zo dec 18, 2005 9:17 pm
Contacteer:

Bericht door de G U R U » vr jun 12, 2009 8:28 pm

didadunlop schreef:
zag wel dat die spacer tussen freewheel en lagers van de naafbody behoorlijk ingedeukt is, hoop dat ie daardoor tegen die plastic kap van de lagers aanloopt en dat ik alleen die spacer hoef te vervangen..
die spacer is cruciaal voor het goed werken van het freewheel. Tesamen met het goed op de plek drukken van de freewheel to hubshell seal.

Kijk maar eens hier:

http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=283367

"It's easy to tell if the seal hasn't seated properly as you will get crazy amounts of drag from the freehub. "

Tevens kan het zijn dat die "eindkap" te ver over je as schuift(dit omdat je hem een paar keer te vast hebt aangedraaid?) en dus ook aanloopt op je freewheel.

Ik zou de naaf niet zo snel afschrijven. Nieuwe lagers en nieuwe seals kunnen al een hoop oplossen en zijn nog steeds goedkoper dan een nieuwe naaf. Die stalen as is trouwens ook een goed idee.


Ik heb die van mij net uitelkaar gehaald en helemaal schoongemaakt. Als ik alles dan weer inmekaar en in het frame zet blijft mijn achterwiel ruim enkele minuten draaien terwijl de cranks blijven stilstaan (teringherrie). En mijn freewheel heeft al wat speling en is goed gebruikt.

enkele minuten?? welke heb jij dan? voordat dit speelde draaidedie van moj nog geen halve minuut terwijl hij al ruim een jaar oud is..

en ik merkte zo net dat die spacer die tussen de lagers in de freewheel body zit een beetje los zat waardoor volgens mij de lagers nie ondersteund worden...ding is dus zoals cyberhawk zei iets te smal (geworden?), heb er een ring tussen gedaan en het probleem lijkt nu opgelost (heb 'm net bij wijze van test behoorlijk hard aangedraaid en geen verschil met wanneer de bouten los zitten...
"Jij zult zeker ook niet weten goed nederlands te kennen? ,,


B-DIRT FOR PRESIDENT 2010
Topic: nee kids gaan niet naar die ka judas oma.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr jun 12, 2009 9:41 pm

Standaard PROII singlespeed/trials.

Enige verschil is dat ik er enkel XC mee rijd. Maar ben wel aan de zware kant en maak nog wel eens kleine drops.

Had je nog wat aan die tutorial?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
de G U R U
Berichten:1034
Lid geworden op:zo dec 18, 2005 9:17 pm
Contacteer:

Bericht door de G U R U » za jun 13, 2009 7:37 pm

didadunlop schreef:Standaard PROII singlespeed/trials.

Enige verschil is dat ik er enkel XC mee rijd. Maar ben wel aan de zware kant en maak nog wel eens kleine drops.

Had je nog wat aan die tutorial?
heb 'm toen ik mijn wiel kocht al goed bekeken..Hope naven zitten ook redelijk logisch in elkaar dus alles wijst zichzelf een beetje (heb wel even gekeken of ik die stofring er goed op had zitten)..
"Jij zult zeker ook niet weten goed nederlands te kennen? ,,


B-DIRT FOR PRESIDENT 2010
Topic: nee kids gaan niet naar die ka judas oma.

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma jun 15, 2009 8:31 am

didadunlop schreef: Die stalen as is trouwens ook een goed idee.
die is voor mij custom gedraaid.. 8)

hope maakt ze niet helaas :(

Afbeelding
na de 2de moet je wat anders.... :oops:

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma jun 15, 2009 10:48 am

Leuk..

Heb je ook een tekening ervan?

Ik ben niet zo bang dat ik mijn as breek maar hou wel van een goed stukje huisvlijt.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma jun 15, 2009 10:59 am

hmm tekening niet zo 123

ik heb de maten aan een maatje doorgegeven

die heeft m op zn werk gedraaid..

ik ben meer bouwvakker :bandana: qua huisvlijt dan
geen bankwerker helaas :oops:

ik kan de maten geven ?
ik moet binne kort toch de pawls en springs vervangen dus dan ligt ie toch uit elkaar...

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma jun 15, 2009 2:39 pm

nah doe niet teveel moeite.

Maat van is draaier/frezer dus die zou het ook kunnen. Maar heb je alles zelf gemeten? Lijkt me nogal onnauwkeurig. Of heb je thuis dikke micrometers liggen etc?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma jun 15, 2009 2:50 pm

ik heb heel on-nauwkeurig zelf alles gemeten..met een schuifmaat.. :bandana:

als je de naaf nieuw koopt en je bout m te hard vast en hij gaat aanlopen
was het natuurlijk al een kwaliteits prduct van hoge klasse :lol:

alle lagers zijn hele mm maten voor zover ik me herrinner
en de spacings ook.. ik heb de oude gebroken as mee gegeven aan mn maat
en die heeft de rest gedaan op werk..

thuis een beetje zitte vijlen aan de randen voor de lagers wat soepeler te fitten
en klaar..

van de week de pawls vervangen zodra ik een nieuwe seal heb want de mijne brak bij het inelkaar persen laatst :cry:

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma jun 15, 2009 8:01 pm

als je de naaf nieuw koopt en je bout m te hard vast en hij gaat aanlopen
was het natuurlijk al een kwaliteits prduct van hoge klasse
Alles wat je te vast aandraait loopt aan.

Als je kijkt naar hoe de naaf in elkaar steekt weet je dat dat kan gebeuren.

Maar goed. Die van mij werkt weer perfect. Smooth en met de welbekende HOPE tikken uit de pallen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Plaats reactie