xtr crank m970 bout kapot

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
xRemcox
xtr crank m970 bout kapot

Bericht door xRemcox » di jun 02, 2009 10:20 pm

Ik heb dus de alu bout van een xtr crank M970 dol gedraaid. Wat is de beste manier om deze te verwijderen? zonder de as te mollen.

Afbeelding

de links heb ik dus kapot, ding zit muurvast.

uitboren?

YuriS

Bericht door YuriS » di jun 02, 2009 10:36 pm

Wat is er kapot?

Is alleen de Imbus doorgedraait, zonder grip? De kop half afgebroken?

xRemcox

Bericht door xRemcox » wo jun 03, 2009 5:47 am

YuriS schreef:Wat is er kapot?

Is alleen de Imbus doorgedraait, zonder grip? De kop half afgebroken?
inbus doorgedraait inderdaad. Heb geen grip meer.

YuriS

Bericht door YuriS » wo jun 03, 2009 7:07 am

Mits het gat nog enigsinds heel is:

Je kunt proberen de hoekjes van de kop weer wat terug te tikken om de vorm weer wat terug te krijgen. (Zal waarschijnlijk niet genoeg zijn.)
Je kan proberen om hierna heel dun wat schuurpapier bij het gat en de imbus te stoppen.
Er is een soort poeder/vloeistof waarin graniet korreltjes zit, dat kun je erbij spuiten om meer grip te krijgen.

Gat redelijk naar de kloten:
Anders een engelse imbus sleutel zoeken/kopen die net ietsje groter is om hem er dan in te slaan.
Een linksdraaiend tapeind gebruiken, die erin draaien en daarmee ook los!

Een beetje als laatste remedie:
Met een heel klein slijpschijfje een sleufje maken zodat je er een grote plate schroevendraaier in kan slaan (met een gat bovenin het handsvat, hierdoor steek je dan een andere schroevendraaier om kracht te kunnen uitoefenen.

Probeer zowiezo als iets erg vast zit altijd een verlengstuk te gebruiken, in dit geval een holle buis over je imbussleutel. Hiermee vergroot je de reactiearm en kan je een groter/nauwkeurigere (moment) kracht uitoefenen op de bout.

succes!

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jun 03, 2009 7:13 am

En als laatste een tip.

Geef even een smak geld uit aan een goede set inbussen. Dus geen halfords ofzo maar gewoon grundlichkeit. Je zal niet de eerste zijn die met slechte inbussen zulke bouten sloopt.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

xRemcox

Bericht door xRemcox » wo jun 03, 2009 7:44 am

didadunlop schreef:En als laatste een tip.

Geef even een smak geld uit aan een goede set inbussen. Dus geen halfords ofzo maar gewoon grundlichkeit. Je zal niet de eerste zijn die met slechte inbussen zulke bouten sloopt.
Ik heb het frame even aan mn pa meegegeven, die werkt bij een las bedrijf met mensen die ervaring hebben met dit soort dingen die gaan de oplossing van Yuri proberen.

@dida, ik heb een goede inbus set, dat is het probleem niet, die bout is gewoon boterzacht...

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo jun 03, 2009 7:52 am

een torx erin ramme doen we meestal hier...

een maat groter dan de inbus zelf...die snijd zich erin vast..

xRemcox

Bericht door xRemcox » wo jun 03, 2009 8:08 am

ik heb helaas niet zo'n grote torx...

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo jun 03, 2009 11:12 am

didadunlop schreef:En als laatste een tip.

Als het peperdure gereedschap niet goed gebruikt wordt gaat de boel nog steeds kapot. Dat is hier dus ook gebeurd. Boterzacht of niet, bij normaal gebruik van goed gereedschap gaat die bout niet kapot.

Maar ja shit happens, en boeit nu niet meer, nu moet die bout eruit :)

Succes ermee.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jun 03, 2009 11:27 am

idd ook met goed gereedschap kan je de boel verklooien. Vooral met inbussen (niet ver genoeg erin/schuin eraan trekken etc).

Maar goed. Hopelijk lukt het.

En die torx truc is ook wel een goede. Maar grote torxen zijn niet overal verkrijgbaar.

Ik kan me trouwens wel een soort van rollerclutch systeem voorstellen dat je erin draait en d.v wrijving een moment opwekt om de bout eruit te kunnen draaien.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

xRemcox

Bericht door xRemcox » wo jun 03, 2009 12:26 pm

Ik zou rond de middag terug gebelt worden of het gelukt is, helaas nog niets gehoord...

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » wo jun 03, 2009 3:04 pm

Zag je pa nog wel rijden maar kon niet zien of die een fiets in de Sub had liggen
Tjah......

YuriS

Bericht door YuriS » wo jun 03, 2009 4:34 pm

Het grijpvlak van een torx is niet echt denderend, als die dan gaat draaien heb je helemaal een groot gat.

Nog een aantal laatste truckjes:
- Plaatselijk goed warm stoken met een gasbrander, zou ik trouwens in dit geval niet aanraden, het wordt er niet mooier op en weet ook niet precies wat voor legering het is.
- Een slag-sleutel gebruiken, dan moet wel de opzet imbus-dop voldoende grip hebben.
- Een paar goed tikken met een rubber hamer doen soms ook wonderen.

Zijn wel een aantal remedies om dit (vast zitten) te voorkomen:

1. De bout/het gat goed invetten voor de montage
2. Met de juiste kracht/moment aandraaien
3. Bij erg vaak los en vast, preventief de bout vervangen.

Als het dan nog fout gaat is het gewoon pech..

Hoop dat het gelukt is.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » wo jun 03, 2009 5:03 pm

Als die bout toch zo zacht als boter is, dan zal uitboren ook niet zo'n probleem worden. Let wel; hierbij is natuurlijk wel de kans om scheef te boren en daarmee het schroefdraad van de as om zeep te helpen. Doe dit dus pas als met torx/schroevendraaier niet heeft gewerkt.

succes
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

xRemcox

Bericht door xRemcox » wo jun 03, 2009 9:20 pm

het is een collega van mn pa gelukt om de bout eruit te krijgen. Hij is uitgeboord met een links draaiende tap of zoiets...

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do jun 04, 2009 8:20 am

ja das een engelse tap..
voor engels draad ;)

is ook een goede oplossing ...

maar je hebt als particulier eerder een grote torx dan een engelse tap.. in maatje 10mm gok ik :arms:

handige gasten bij je pa op ze werk.. de monteur hier is niet zo'n wonder :lol: :lol:

nu nog een nieuwe bout 8)

pharaoh

Bericht door pharaoh » za jun 06, 2009 2:00 pm

cyberhawk schreef:ja das een engelse tap..
voor engels draad ;)
juiste benaming is een linkse tap, ;) (en die kan geen draad tappen 8) )
je boort een gaatje welke correspondeerd met de (ziel van de) linkse tap die je wilt gaan gebruiken(er zijn diverse diameters afhangende van de kracht die benodigd is of de grootte van het te verwijderen boutje/draadasje)
vervolgens draai je de linkse tap erin, de tap heeft een geharde linksdraaiende conische spiraalvorm en zal zich in de bout of draadas "vreten" en omdat het linksom gaat zal de bout of as eruitgedraaid worden aangezien die een rechtse draad heeft(meeste gevallen)

snapon heeft een prachtsetje waar je gewoon een ratel op kan zetten!
Afbeelding

greetzzzz Bert.
Trek OCLV (HC)"carbon based bikeform"

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma jun 08, 2009 7:20 am

dat setje hebben we ook alleen dan langer.. soort staafjes..

maar pas was deze set missing

en kan je met een tap voor engels draad.. (tegen de richting in)
ook een boutdeel eruit krijgen :)

alleen is dat er missch niet helemaal voor bedoeld :oops:

dat dan weer wel :angelnot:

pharaoh

Bericht door pharaoh » ma jun 08, 2009 10:13 am

eehhhmmmm ik ben al heel lang monteur en heb aan heel wat engelse machines gesleuteld en engelse draad gaat normaliter gewoon rechtsom hoor! :)

je hebt bsf, bsa, B.C. withworth en nog meer het enige wat verschilt is de spoed(verplaatsing per omwenteling) en de diameter van het boutgat(in Inch uiteraard rare engelsen! 8) )
B.C. is bekend trouwens, de pedaalas van shimano zit hiermee vast! 9/16"x20 tpi(threads per inch)

er is wel linkse engelse draad, maar die is net zo zeldzaam als linkse draad in europa.... dwz wordt erg weinig gebruikt.

ja die staafjes ken ik bovenop een vierkant waarop je je wringijzer kan zetten, ik vind de snap-on set lekkerder omdat je de ratel erop kan zetten voor als ze echt vastzitten :evil:

groet,
Bert.
Trek OCLV (HC)"carbon based bikeform"

Plaats reactie