Band raakt zitbuis

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
xRemcox
Band raakt zitbuis

Bericht door xRemcox » zo mei 10, 2009 9:18 pm

Ik zit met een probleem, ik heb een Nicolai Helius ST uit 2004, zo'n 1 tje met een rare seat tube. Wanneer ik mijn shock op de manier die nicolai aangeeft op hun site monteer raakt hij met zitbuis wanneer ik spring/drop. De sag is nu ongeveer 30/40%.

Wanneer ik op aanraden van het nicolai forum op mtb-news.de de shock naar achter monteer, is mijn frame bikkel hard en heb ik misschien maar 5% sag. Ook rijdt dat ding nu al een hardtail en ook alle oneffenheden strijkt hij niet mooi plat.

Wat doe ik nu fout?

Hierbij nog wat foto's ter verduidelijking:

Afbeelding
Hier met goeie sag, op 180mm en nog raakt hij (heel licht) mn zitbuis.

Afbeelding
Hier met geen sag, op 180mm, maar raakt nu niet de zitbuis.

Ik ben zelf rond de 95kg en heb een 500lbs veer. De demper is een Fox Van R 222mm

Wat doe ik verkeerd of wat gaat er verkeerd?

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo mei 10, 2009 9:43 pm

raakt hij alleen met bottomen de zitbuis? of op welk punt in de veerweg? Fototje van de zijkant helpt wel voor de interpretatie denk ik.
Misschien een kleinere maat achterband?

Er zijn wel meer fietsen die de zitbuis raken, kan meestal weinig kwaad.

YuriS

Bericht door YuriS » zo mei 10, 2009 10:28 pm

Ik heb ook zo'n N.

Je rijdt voor toch 180 mm veerweg? Zo als die bij jou nu staat ingesteld heb je achter maar 160/150 mm je kunt hem dus sowieso achter 1 gaatje lager zetten.

Ik kan niet zo goed zien hoe je de voorkant hebt bevestigd, en dan met name de keuze van gaatjes van die zwarte strip waar het demperoog in zit. De voorkant veranderd je veerkarakter bij de Helius.

De sag kan je toch ook gedeeltelijk aanpassen met de veervoorspanning.

Ik weeg zelf 87/88 kg en heb een 450 veer met zeker zo'n 35 % sag zonder verdere veerspanning. Je zou met bijna 10 kg meer misschien ook een keer een 550 veer kunnen proberen. MIsschien is je 500 veer ook gewoon wat oud wat de veerkarakteristiek ook kan beïnvloeden.

Denk in ieder geval niet dat het de bedoeling is om de zitbuis te raken.

xRemcox

Bericht door xRemcox » zo mei 10, 2009 10:29 pm

Djamgils schreef:raakt hij alleen met bottomen de zitbuis? of op welk punt in de veerweg? Fototje van de zijkant helpt wel voor de interpretatie denk ik.
Misschien een kleinere maat achterband?

Er zijn wel meer fietsen die de zitbuis raken, kan meestal weinig kwaad.
Afbeelding

volgens mij alleen met bottomen, vandaag in bad iburg geweest, en daar de roadgap niet helemaal goed gehaald zeg maar, en toen voelde en hoorde ik hem heel licht.

Ik heb nu Schwalbe Big Betty 2.4 erop liggen...

Chmod

Bericht door Chmod » ma mei 11, 2009 7:47 am

volgens mij klopt er iets niet met je bike. Ik denk dat je voorframe en achterframe niet van hetzelfde jaar komen.

Een Nicolai Helius uit 2004 ziet er zo uit:

Afbeelding

en die heeft dus een totaal andere zadelpenbuisconstructie.

xRemcox

Bericht door xRemcox » ma mei 11, 2009 8:01 am

@Chmod
Ik heb inderdaad een apart model welke oorspronkelijk voor een rohloff naaf is.

@Yuri, hoe bedoel je dat ik hem in 150/160 heb staan, ik heb hem in het een na hoogste oogje geplaatst = 180mm... toch? Ik heb een 200mm voorvork.

Hier nog een duidelijke foto, waarbij hij nog heel licht mn zitbuis raakt:

Afbeelding

YuriS

Bericht door YuriS » do mei 28, 2009 9:28 pm

He,

Beetje laate reactie, maar goed.

Heb nog is op de www van Nicolai zitten lezen.

Je hebt idd 4 gaten, de bovenste mag niet/nooit gebruikt worden, de tweede van boven geeft 200 mm veerweg, de 3e van boven 180 mm en het onderste gat 160 mm.

Er staat ook bij, dat mocht je een voor-derrie monteren/gebruiken dat je dan alleen de onderste 2 gaten mag gebruiken, dus 180 en 160 mm veerweg.
Aangezien jij misschien een wat appart model hebt, waar het ook lijkt alsof je zitbuis in een iets stijlere hoek staat geld dit wellicht ook voor jou N.
Als ik het goed (kan) zie(n) lijkt de afstand tussen je wiel en de zitbuis kleiner dan bij mij, en dan staat ie bij mij op 180mm en bij jouw op 200mm.

Misschien kan je dus is proberen om met 180mm achter te rijden, en kijken of het dan beter gaat!

Zie ook: http://www.nicolai.net/manuals/manuals/ ... nts_09.pdf

Groet yuri

Plaats reactie