RaceFace Deus XC
Moderator:Beheerders
Vandaag na een klein rondje fietsen mijn fiets nagechecked.
Ik voelde al tijdens het fietsen dat de rechterkant van mijn crank wederom speling begint te vertonen.
Ik kon dus de buitenste inbus-bout (het zwarte topcapje, dus niet de binnenste) weer een milimeter aandraaien die de crank vastzet op de as, waardoor de speling verdween.
Maarrrr.. Nu weet ik dat ik over 2-3 ritten hetzelfde riedeltje weer moet doen, en daar heb ik geen trek in. Ik heb ook het idee dat ik die topcap ook niet vast kan trekken, maar alleen tegen het moment aan kan zetten. Locktite lijkt mij geen optie in dat gebied...
Nu is mijn vraag:
1. Iemand hier een oplossing voor?
2. Iemand een goede, stap-voor-stap handleiding om de crank los te halen en te onderhouden?
3. Ik hoor ook verhalen over slechte lagers. Zou het aan de lagers kunnen liggen, en zo ja, door welke kan ik ze het beste vervangen?
Thnx!
Ik voelde al tijdens het fietsen dat de rechterkant van mijn crank wederom speling begint te vertonen.
Ik kon dus de buitenste inbus-bout (het zwarte topcapje, dus niet de binnenste) weer een milimeter aandraaien die de crank vastzet op de as, waardoor de speling verdween.
Maarrrr.. Nu weet ik dat ik over 2-3 ritten hetzelfde riedeltje weer moet doen, en daar heb ik geen trek in. Ik heb ook het idee dat ik die topcap ook niet vast kan trekken, maar alleen tegen het moment aan kan zetten. Locktite lijkt mij geen optie in dat gebied...
Nu is mijn vraag:
1. Iemand hier een oplossing voor?
2. Iemand een goede, stap-voor-stap handleiding om de crank los te halen en te onderhouden?
3. Ik hoor ook verhalen over slechte lagers. Zou het aan de lagers kunnen liggen, en zo ja, door welke kan ik ze het beste vervangen?
Thnx!
De buitenste cap fungeert als een cranketrekker en heeft geen functie voor het vastzetten van de crankarm.
Met de binnenste bout, de crankbout, zet je de crank vast. Mbv het juiste aantal ringen kun je zo de crank spelingsvrij monteren.
Bij mij liep hij in den beginne ook steeds los, ik zet hem nu elke keer vast met Loctite handvast, deze is, zoals de naam al doet vermoeden, met de hand weer los te draaien. Nu al 3 jaar geen problemen meer.
De lagers is ook een verhaal apart, volgens mij was jij ook 1 van de eersten met een Deus crank. Mijn eerste RaceFace lagers waren ronduit ruk, ik denk dat ze na 400 km rauw liepen, ik heb toen XT's gekregen.(deze passen ook op RF)
De eerste generatie XT's, deze waren zowaar iets minder ruk dan de RF maar ook binnen de 500 km naar de gallemiesen.
Toen de tweede generatie XT's gekregen met een betere kering daarin. Met deze fiets ik nu nog.
Ik haal ze wel elk half jaar open, dit kan wel itt wat er op het lager staat, en prop ze vol met vet.
Mbv je linkercrankarm kan je de plastic huls die in de cup zit er van binnenuit voorzichtig uittikken. Je kijkt dan op het lager, de seal van het lager kun je er voorzichtig uitwippen met een mini-schroevedraaier en dan kan je hem invetten.
Ik zou dit zeker ook adviseren bij nieuwe lagers, daar zit nl. geen grammetje teveel vet in.
dussssss©
Met de binnenste bout, de crankbout, zet je de crank vast. Mbv het juiste aantal ringen kun je zo de crank spelingsvrij monteren.
Bij mij liep hij in den beginne ook steeds los, ik zet hem nu elke keer vast met Loctite handvast, deze is, zoals de naam al doet vermoeden, met de hand weer los te draaien. Nu al 3 jaar geen problemen meer.
De lagers is ook een verhaal apart, volgens mij was jij ook 1 van de eersten met een Deus crank. Mijn eerste RaceFace lagers waren ronduit ruk, ik denk dat ze na 400 km rauw liepen, ik heb toen XT's gekregen.(deze passen ook op RF)
De eerste generatie XT's, deze waren zowaar iets minder ruk dan de RF maar ook binnen de 500 km naar de gallemiesen.
Toen de tweede generatie XT's gekregen met een betere kering daarin. Met deze fiets ik nu nog.
Ik haal ze wel elk half jaar open, dit kan wel itt wat er op het lager staat, en prop ze vol met vet.
Mbv je linkercrankarm kan je de plastic huls die in de cup zit er van binnenuit voorzichtig uittikken. Je kijkt dan op het lager, de seal van het lager kun je er voorzichtig uitwippen met een mini-schroevedraaier en dan kan je hem invetten.
Ik zou dit zeker ook adviseren bij nieuwe lagers, daar zit nl. geen grammetje teveel vet in.
dussssss©
Laatst gewijzigd door BOSS op ma aug 20, 2007 8:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Als een evolve en deus gelijk zijn mbt het vastzetten, moet je de topcap vastzetten met het aangegeven moment. Ik heb zelfs eens van een expert gehoort dat er eigenlijk locktite tussen moet. Deze cap fungeert eigenlijk als een soort cranktrekker. Het vastzetten en afstellen doe je met de middelste/ binnenste bout. Aandraaien tot er nagenoeg geen speling meer is en vervolgens nog een klein slagje geven. Althans, zo heeft het bij mij 1,5 jaar vastgezeten. Loshalen doe je dan gewoon door de binnenste bout los te draaien. Deze duwt dan tegen de topcap waardoor de crank los komt.
Vervolgens de bracketlagers eruit tikken en vervangen voor keramische. Dit is werkelijk een wereld van verschil.
Vervolgens de bracketlagers eruit tikken en vervangen voor keramische. Dit is werkelijk een wereld van verschil.
-
- Berichten:231
- Lid geworden op:do aug 24, 2006 10:54 pm
Ik heb een zelfde ervaring gehad met een van de Deus cranksets die ik gebruik. Dit is ook eentje van de eerste serie.
Afgezien van de reeds vervangen lagers (raceface) heb ik het probleem opgelost door juist geen loctite te gebruiken maar de crankbout en de as (binnen en buitenkant waarop de crank wordt geperst) in te smeren met anti seize. Race Face adviseerde dit ook bij hun oudere vierkant as cranks en bracket assen. Hierdoor kon ik de crank echt tot de uiterste stop (zoals ook staat aangegeven in de handleiding) op de as persen. Hierna nog een 1 keer natrekken na een ritje en sindsdien geen problemen.
Buitenste ring (cranktrekker) draai ik gewoon vast. Ook geen locktite
NB. Dit is mij alleen overkomen met dit crankset uit de eerste serie. De andere twee Deus die ik gebruik hebben dit probleem niet.
Afgezien van de reeds vervangen lagers (raceface) heb ik het probleem opgelost door juist geen loctite te gebruiken maar de crankbout en de as (binnen en buitenkant waarop de crank wordt geperst) in te smeren met anti seize. Race Face adviseerde dit ook bij hun oudere vierkant as cranks en bracket assen. Hierdoor kon ik de crank echt tot de uiterste stop (zoals ook staat aangegeven in de handleiding) op de as persen. Hierna nog een 1 keer natrekken na een ritje en sindsdien geen problemen.
Buitenste ring (cranktrekker) draai ik gewoon vast. Ook geen locktite
NB. Dit is mij alleen overkomen met dit crankset uit de eerste serie. De andere twee Deus die ik gebruik hebben dit probleem niet.
Ik heb blauwe loctite in een soort Pritt plakstift verpakking.Sven schreef:Ok, thnx voor de reacties.
Ik ga het eens proberen met loctite vast te zetten. Ik neem aan de blauwe loctite?
Binnenkort eens kijken dat ik de lagers dan vervang.
Ik neem aan dat de XT, XTR, X-Type en Truvativ allemaal dezelfde standaard zijn?
Lagers alleen vervangen zal lastig worden, dan moet je de lagers uit de cups frutten en die zitten erin geperst. Er zijn wel "do it yourself" kits op internet te verkrijgen/zelf te maken. Maar ja, da's weer gedoe.
Een los setje XT lagers+cups kostte destijds iets van 50 euro meen ik......eigenlijk belachelijk als je je bedenkt dat alleen losse lagers van SKF volgens mij iets van 15 euro kosten..........hoezo wegwerpmaatschappij????
RaceFace is uitwisselbaar met Shimano, dit weet ik uit ervaring, volgens mij niet met Truvativ en FSA.
dussssss©