Aanlopende Hayes

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Druuf
Aanlopende Hayes

Bericht door Druuf » ma feb 05, 2007 8:38 am

Heb op een nieuw giant VT frame Hayes HFX 9 schijfremmen met 8 inch schijven gezet. Het aparte is nu dat bij het monteren in de montagestandaard alles perfect werkt. Als ik er echter op ga rijden begint de schijf aan te lopen (aan de kant van het wiel). Om dus aanloopvrij te kunnen rijden moet ik de schijf aanlopend afstellen...
Ook in de bochten loopt de schijf dan aan.
Kan dit nu aan de achternaaf (shimano XT, niet nieuw) liggen of zit dit meer in de stijfhijd van het frame ???

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » ma feb 05, 2007 2:06 pm

Aan je frame kan het (bijna) niet liggen, wel aan je voorvork of achterbrug.
Wat ik me trouwens niet zo snel kan voorstellen.
Het kan liggen aan de sterkte/ zwakte van je wiel(en), de uitlijning van je caliper t.o.v. het bevestigingspunt en je remblokken.
Als ik je verhaal zo lees denk ik zelf dat je meeste kans hebt bij het uitlijnen van je calipers.
Met andere woorden staan deze goed uitgelijnd t.o.v. je remschijven.
Dit kun je aanpassen met vulringetjes/ spacers.
Mocht dit niet helpen kijk dan ook even of je spaken op spanning zijn.
Als dit niet zo is dan bestaat de kans dat je wiel dusdanig veel vervormt tijdens belasting dat daardoor je schijven tegen de remblokken aanlopen.
En last but not least, zijn je remblokken wel oke?!? Dus niet scheef afgesleten of zo i.c.m. niet goed uitgelijnde calipers.

Succes!!!
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

fucalot

Bericht door fucalot » ma feb 05, 2007 4:12 pm

Hey, heb je bij de montage, de nokken van het frame laten vlakken? Ik heb het ook eens voorgehad met een 2de hands frame, kreeg het gewoon niet goed, en er was altijd zo mee gereden geweest?!?
Nadien dus laten vlakken en problem solved. Dus als er nog verf zit op het frame, tussen de nokken en uw Hayes adapter, zou ik dat eerst eens laten doen.
Wie weet ligt daar het probleem.

legion
Contacteer:

Bericht door legion » ma feb 05, 2007 4:57 pm

Hayes heeft postmount bevestiging, als je daarbij je frame nog zou moeten uitlijnen is de boel wel heel scheef, denk niet dat dat het is. Waarschijnlijk trek je ergens de boel scheef als je er kracht op zet (vandaar ook geen verschil in de workstand) en komt daardoor je schijf dus tegen de rem. Controleer of er speling zit op de naaf of dat de QR misschien niet goed vast zit.
Bikepark Groningen

Druuf

Bericht door Druuf » ma feb 05, 2007 6:23 pm

He mensen,
zoals legion al zei heeft hayes een post mount montage dus aan het uitlijnen kan het niet liggen. Gaat overigens om een nieuwe set remmen en dus ook nieuwe blokken. Wielen zijn echter wel tweedehands dus kan goed zijn dat de naven ergens speling hebben ofzo. Dit is niet te voelen bij de assen overigens.... Zou de spaakspanning ook invloed kunnen hebben?

fucalot

Bericht door fucalot » ma feb 05, 2007 7:21 pm

Dat afvlakken was bij mij wel nodig, zelfs met postmount, was wel cheap framepje, maar ik geraakte er niet met de postmount-regeling.
Spaakspanning kan er volgens mij ook niet mee te maken hebben, aangezien de schijf op de naaf staat, onafhankelijk van spaken en velg.
Dus komt waarschijnlijk uw wiel uit lijn of zit er speling op uw naaf.

jojo

Bericht door jojo » ma feb 05, 2007 8:34 pm

De ene set hayes loopt bij mij altijd aan, de ander weer niet.

Zolang het een klein beetje is maakt het niet uit ja.
keybone collector!!!

TomG

Bericht door TomG » di feb 06, 2007 8:34 am

Fucalotheeft gelijk.

Laat de nokken eerst maar is vlakken, meestal blijkt dat de adapter gewoon een klein beetje scheef zit in het horizontale vlak. Dan hou je maar heel weinig ruimte over om het goed werkend te krijgen.

Even langs je LBS en 5 min later werkt het prima.

Druuf

Bericht door Druuf » di feb 06, 2007 8:36 am

Hmmm. Zal de naven dan maar eens van binnen gaan bekijken.
Met de post mount kan ik de schijf wel slijpvrij afstellen in rijdende staat. Maar als ik dan afstap en naast mijn fiets loop hoor ik hem weer. Ook in scherpe bochten loopt hij dan aan.
Wordt vervolgd.....

Sven

Bericht door Sven » di feb 06, 2007 10:56 am

Legion haalde het al aan, de Quickreleases!

Aan welke kant span je ze aan?

Druuf

Bericht door Druuf » di feb 06, 2007 12:32 pm

Heb inderdaad Quick releases in de naven zitten (standaard xt) en deze heel strak aangedraaid. Spanhendel zit aan de remklauw-kant.
Zou dit nog verschil kunnen maken?
Zou een andere naaf met schroefklemming of ander quick releases uitkomst kunnen bieden?

Druuf

Bericht door Druuf » wo feb 07, 2007 1:45 pm

Even wat voortgang, heb de quick release nu andersom gemonteerd en nog strakker aangedraaid. Probleem lijkt nu op het eerste gezicht verholpen maar heb dit alleen nog maar zittend op de fiets op zolder kunnen testen. Rijtest volgt nog....

BLRacing

Bericht door BLRacing » wo feb 07, 2007 7:50 pm

Ik wil niet lullig doen hoor maar we praten hier http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=30369 over hetzelfde probleem. Waarom open je dan eigenlijk een nieuw topic terwijl er al een soortgelijk iets bovenaan de topiclist staat :? :?

fucalot

Bericht door fucalot » wo feb 07, 2007 8:12 pm

Ander topic is pas vandaag terug opgevist en was al een maand of 3 oud, dus niet te snel roepen.

Plaats reactie