BikeLight

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland
BikeLight

Bericht door steelhead » do dec 28, 2006 1:11 pm

Nieuw topic n.a.v. 24 uur race en het licht wat je daarvoor nodig hebt, alle Willie Wortels én Lampjes kunnen hieronder verder..
Erikje

Afbeelding

Ik neem aan dat iedereen voor zijn/haar eigen licht zorgt? Ik heb nog een flinke accu liggen en ben van plan zelf een "schijnwerper" te knutselen
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

Re: lichtsetjes

Bericht door ott » do dec 28, 2006 1:58 pm

steelhead schreef:Ik neem aan dat iedereen voor zijn/haar eigen licht zorgt? Ik heb nog een flinke accu liggen en ben van plan zelf een "schijnwerper" te knutselen.
Zelf heb ik een sigma evo-x met grote accu. (Mooi setje voor weinig)
Ik zou alleen aanraden een "kleine" accu te nemen zodat je het spotje op je helm kan zetten. 8)
Dan is er licht waar je naar toe kijkt en dat rijdt een stuk fijner

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » do dec 28, 2006 4:48 pm

Heb ook nog een "hoofdlamp" met losse accu. Ben vorig jaar op Madeira wezen wandelen. Staat bekend om stukken tunnel zonder verlichting.

Ik moet dan wel de accu daarvan verbouwen. Dat ding heeft geen lnag leven op één vulling.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

Bericht door ott » vr dec 29, 2006 9:47 am

Licht voor twee uur is toch voldoende? of hoe lang worden de wissels :?

even OT: Nightriden is een aanrader, hele andere beleving (geeft een enorme kick 8)

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » zo dec 31, 2006 9:59 am

Zoals gezegd heb ik een mooie accu tot mijn beschikking. Gemaakt uit 5 oplaadbare accu's die normaail gesproken in nood/vluchtverlichting zitten. (heb in kerncentrale gewerkt en daar moeten ze om de haverklap vervangen worden)
Ik geloof dat ik totaal 6 watt tot mijn beschikking heb, maar ik kan er nog één bij proppen. Indien nodig kan ik er nog wel één krijgen. Zou dan 7.2 watt hebben.

Op het net zijn veel zelf bouw lichten te zien met redelijke handleidingen. Alleen lijkt het alsof de meeste voor forens gebruik zijn gebouwd. Ik wil iets dat net als de BigBang van R&M in de buurt komt van een auto. (kan ik ook eindelijk een automobilist verblinden..... hufters)

Het probleem is dat ik electrisch een beetje gehandicapt ben. Wie wil het elektisch voor zijn rekening nemen in ruil voor een behuizing die ik dan draai? We maken dan samen twee lampen!

Ik heb al enkele duitse LED webshops gevonden. Volgens mij kun je voor ongeveer 20 euro alle onderdelen kopen!!?? Maar ja aangezien ik gehandicapt ben???

http://www.led-tech.de/

http://www.dotlight.de


Steelhead
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

heppypeppy
Berichten:128
Lid geworden op:zo apr 30, 2006 10:51 am
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » zo dec 31, 2006 3:39 pm

He Steelhead,

Zelf heb ik ook al eens zitten kijken naar de combi van een losse accu en een led-lampje. Momenteel heb ik een 3w ledje en een 1w ledje hier liggen, zoals ze deze verkopen bij www.ledverkoop.nl. Die geven allebij een flinke puist licht, maar de aansturing is inderdaad een beetje moeilijk.
Nu even wat uitleg. Als je dit al weet, beschouw het dan maar als niet geschreven. Om ledjes heel te houden moet je eigenlijk de stroom regelen en niet het voltage. Dit werkt dus niet met een accu, want deze geeft een bepaalde spanning af en niet een bepaalde stroom. De mooiste manier is een schakelende voeding, omdat dit het hoogste rendement heeft. Dit zelf maken is tamelijk ingewikkeld, maar gelukkig verkopen ze deze ook bij de bovengenoemde website. Deze geven een mooie continu stroom af van bijvoorbeeld 700mA zodat je dus direct een 3w led kan aansluiten op elke bron van energie die ergens tussen de 30V en de 5V zit.
Wat je dus nodig hebt is;
-Led (E5,95)
-Lens (E1,75)
-Led-driver/controller (E14,95)
-Accu, met een spanning van ongeveer 3,8Volt keer het aantal aangesloten Led's.

Als je zelf een behuizing wil draaien, dan zou ik eens op http://www.dinottelighting.com/ kijken. Zoiets was ik zelf van plan er omheen te gaan maken, maar misschien kunnen we een co"operatie opzetten.

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » zo dec 31, 2006 4:48 pm

Ik zal me er eens in verdiepen. Ik heb kunststof en RVS tot mijn beschikking en een TIG apparaat als ik er een ophanging aan moet lassen.

Ik zie de samenwerking wel zitten.

Ik denk dat er met een lens ook veel te halen is. Ik heb nog een een oude verrekijker liggen? Zou dat wat zijn om er bv twee lenzen achter elkaar in te zetten. (brandpunt???)
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » zo dec 31, 2006 4:50 pm

Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

heppypeppy
Berichten:128
Lid geworden op:zo apr 30, 2006 10:51 am
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » zo dec 31, 2006 6:19 pm

De led zelf zit op een zeshoekig plaatje met een diameter van 20mm. De lenzen die ze hierbij verkopen zijn ook 20mm in diameter. Dit vraagt er dus echt om om alles in een buis met een binnendiameter van 20mm te stoppen, maar dan zit je nog met de electronica. Bij little fish bicycles hebben ze een grotere behuizing genomen en de buckpuck (zwarte blokje) er bij in gezet.
Vanwege mijn minimalistische instelling wil ik het graag kleiner doen, maar dan moet de buckpuck bij de batterijen in de behuizing. Dan kan je wel het lampje gemakkelijk zoals een dinotte lampje met een elastiek op je stuur of helm monteren, omdat het niks weegt.

Maar dat is genoeg voor dit jaar. Gelukkig nieuwjaar alvast!

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » ma jan 01, 2007 2:24 am

Gelukkig nieuwjaar!!!

Als je een kabel van 50 cm hebt verlies je dan geen vermogen? (rendement van de accu?) Bij mijn accu denk ik geen probleem. Met een gewone koplamp doe ik er zeker 25 uur mee. Ik weet zelf niet meer wanneer ik um voor het laatst heb opgeladen. trouwens waar is de lader???

Ik heb nog een stuk RVS 316 pijp van 30x20 liggen. DIe kan ik afdraaien op 22 mm buiten dia. Dan heb je een mooie lichte behuizing. En hier kan ik een beugel of moer op lassen. Ook kan ik een eind kapje draaien en met een O-ring sealen.

Ideeën zat in het nieuwe jaar.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

heppypeppy
Berichten:128
Lid geworden op:zo apr 30, 2006 10:51 am
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » ma jan 01, 2007 10:37 pm

Wat betreft de behuizing klinkt het goed. Al gaat mijn persoonlijke voorkeur nog steeds uit naar een bevestiging zoals Dinotte toepast. Door het gebruik van een rubberen o-ring voor de montage blijft de boel heel bij een val. Alles verdraaid/ schiet los, in plaats van af te breken. Zeker op de helm lijkt me dat wel prettig.
Als je een behuizing van die buis maakt, dan moet het ook wel mogelijk zijn om hem iets groter te maken zodat de driver er ook bij in kan. Dan komt het neer op een behuizing van ongeveer 6cm lang.
Maar wat had je precies in gedachten? Hoeveel led's wil je hebben en van welk vermogen?

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » di jan 02, 2007 7:45 am

Ik geloof dat ik 6 Watt tot mijn beschikking hbe. Geen idee hoeveel mAh. Maar ik kan de accu wel opladen en eens meten.
Als één Led 3 Watt is zou ik er wel twee willen, maar met de driver zul je misschien wel een beetje overschot nodig hebben. Ik kan er nog een accu bij plaatsen om op 7.2 Watt te komen.

Ik denk dat het met de behuizing wel gaat lukken.

Ik zou er denk ik twee willen. Beide op het stuur. Het liefst beide met een andere lens.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » di jan 02, 2007 8:22 am

Voor off road rijden zou ik, zoals Ott ook al zei, in ieder geval 1 hoofdlamp nemen. Op bochtige Singtrack heb je bij iets hogere snelheden niks aan een lamp gemonteerd op het stuur.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

heppypeppy
Berichten:128
Lid geworden op:zo apr 30, 2006 10:51 am
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » di jan 02, 2007 9:33 am

Mijn idee was een combi van een 10 graden lens op de helm en een 25 graden (of eventueel 40 graden) lens op het stuur. Mocht je een keertje alleen op de weg fietsen, dan kan je de 10 graden lens op je stuur zetten.
Verder ben ik nu wel benieuwd naar je accu, aangezien je deze in Watt's noemt. Wat is de spanning (in Volt) en hoeveel capaciteit heeft hij (in mAh/ milli-Ampere*uur)?

Moeten we trouwens niet een nieuw topic openen voor deze discussie?

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » di jan 02, 2007 10:10 am

heppypeppy schreef: Moeten we trouwens niet een nieuw topic openen voor deze discussie?
Lijkt me verstandig..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Bericht door Erikje » di jan 02, 2007 10:41 am

JJ schreef:
heppypeppy schreef: Moeten we trouwens niet een nieuw topic openen voor deze discussie?
Lijkt me verstandig..

JJ
Mij ook, bij dezen

Erikje

Sneeck
Berichten:899
Lid geworden op:vr sep 29, 2006 5:33 pm

Bericht door Sneeck » di jan 02, 2007 11:21 am

Voor Steelhead ea,

Kijk eens op www.circuitsonline.net voor een schakeling met led lampjes. Is héél simpel, je het alleen een paar weerstandjes nodig.

Nog makkelijker is dit verhaaltje lezen, aangezien er op co alleen knipperlichten tekeningen staan.

klik

Het is dan wel voor r/c auto's maar de werking blijft natuurlijk gelijk, de spanning kan je eventueel in het sommetje veranderen.

heppypeppy
Berichten:128
Lid geworden op:zo apr 30, 2006 10:51 am
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » di jan 02, 2007 1:53 pm

Met een weerstand is inderdaad makkelijk, maar heeft twee grote nadelen.

1. Als we uit gaan van een led die een spanning van 3,8 volt en een stroom van 700 mA nodig heeft, hebben we minstens 4 penlites nodig. Deze leveren dan een spanning van 4x 1,2Volt (ongeveer) =4,8 volt. Om nu de stroom door de led goed te krijgen moet je er een weerstand tussen zetten. V/I=R (Waarin V=spanning, I=stroom en R=weerstand. Dat resulteert in een weerstand van 1Volt/0,7Ampere=1,43Ohm. De energie die je verstookt in je weerstand is dan 20% van je totale vermogen.

2. Maar als we nu uitgaan van een echte penlite/accu, is de spanning niet 1,2 Volt maar tussen de 1,5Volt als hij net opgeladen is en 1 Volt als hij helemaal leeg is. Om dus te voorkomen dat je je led opblaast, moet je je weerstand aanpassen aan de hoogste spanning. 4x1,5Volt =6Volt. De spanning over de weerstand is dan 6-3,8=2,2Volt. Weer dezelfde berekening geeft een verlies van 1,54Watt. Als dan op een gegeven moment je accuspanning terugzakt naar een normale 1,2Volt, brand je led nog maar op iets van 65% van zijn maximale vermogen, omdat de weerstand natuurlijk niet met de spanning van de accu mee naar beneden zakt. Hierdoor is het rendement en de lichtopbrengst bij een niet helemaal volle accu echt waardeloos.

Als je nu een gespecialiseerde driver gebruikt kom je (volgens de datasheets) op een rendement tussen de 90% en 95%. Dit is dus ongeacht de accuspanning. Sterker nog, je kan tot 30Volt er in stoppen zonder problemen te krijgen. Dus ja, alleen een weerstandje is simpeler en goedkoper, maar een driver is efficienter.

Sneeck
Berichten:899
Lid geworden op:vr sep 29, 2006 5:33 pm

Bericht door Sneeck » di jan 02, 2007 3:39 pm

Helemaal over het hoofd gezien :oops:

Excuses.

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » di jan 02, 2007 3:51 pm

Ik zal dadelijk de accu uitelkaar halen en foto's maken. Ik geloof dat er ook spec's op accu's staan.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

foto's en spec

Bericht door steelhead » di jan 02, 2007 4:08 pm

Zoals ik al had vermeld: Ik ben een beetje elektrisch gehandicapd. Het was niet 1,2 Watt maar 1,2 Volt per NiCd batterij. En 5700 mA.
Ik heb er vijf stuks in een nylonbus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

heppypeppy
Berichten:128
Lid geworden op:zo apr 30, 2006 10:51 am
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » di jan 02, 2007 10:36 pm

Dat zijn flinke accucellen die je daar hebt. Mijn gedachte was om het eerst maar bij vier penlites te houden per led van 3 watt. Dan kan je nog steeds meer dan drie en een half uur toe. Met jouw accu kan je met 4 led's nog meer dan drie uur fietsen...
Het "probleem" is dat de drivers voor de led's zo gemaakt zijn dat ze een bepaalde stroom door de led sturen (dat is wel veel beter voor de led). Dit betekent dat als je twee led's wilt aansluiten op een driver, je ze in serie moet zetten. Dit heeft als gevolg dat je accuspanning dan ook meteen twee keer zo hoog moet zijn. Dus voor twee led's heb je dan minstens 2x 3,8Volt= 7,6Volt nodig. Dat is dus minstens 7 cellen van 1,2 volt.
Je kan natuurlijk ook een led per driver aansluiten. Dan heb je aan vier cellen genoeg. Als je dan twee led's wilt hebben, heb je wel twee drivers nodig, dus 15 euro extra.

b.t.w. Iedereen is op zijn manier gehandicapt. Moet je mij eens zien dansen :lol:

stepper
Berichten:63
Lid geworden op:wo jan 28, 2004 10:40 pm

Bericht door stepper » di jan 02, 2007 11:39 pm

Ik rijd zelf met een cateye 500 op mijn stuur en een eigenbouw helmlamp.


Ik rijd tegenwoordig wat langere afstanden, 300, 400 , 600, en hopelijk dit jaar 1250 km nonstop ,dus gering gewicht en lange brandduur zijn belangrijker dan giga veel licht.

Door toeval heb ik een groot aantal CR2 lithium batterijen op de kop getikt.
Ideaal voor Led lampen.
Ze hebben namelijk een heel vlakke ontlaadcurve bij een stroom van 80 mili 2,8 Volt, ik heb dus 4 cellen in serie geschakeld en gebruik 3 leds zodat ik erg weinig verlies heb en een constante lichtsterkte zonder regelaars.

Ook in mijn cateye gebruik ik lithium batterijen , erg licht, een vlakke ontlaadcurve, en ook bij lage temp. volledige capaciteit.


Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Het hele lampje weegt compleet 85 gram, en heeft 2 standen. 10 uur maximaal om b.v. straatnamen te kunnen lezen en 35 uur dimlicht zodat ik mijn routebeschr. gps en HS meter kan aflezen

Zijn trouwens een tikkeltje grote foto's :roll:

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jan 03, 2007 7:29 am

Hier een draadje met heul veul zelfbouw tips;

http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=14479

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

heppypeppy
Berichten:128
Lid geworden op:zo apr 30, 2006 10:51 am
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » do jan 04, 2007 12:46 pm

Wow, Stepper, ik ben diep onder de indruk. Natuurlijk vanwege je lampje, maar vooral vanwege de afstanden die je fietst. Later, als ik groot ben, wil ik dat ook kunnen! Ik heb alleen mijn (theoretische) twijfels bij de schroeven in je helm. Doet je helm dan nog wel waarvoor hij bedoeld is?
Ik heb even een fotootje gemaakt van wat spullen die ik nog had liggen. Het is een luxeon 1Watt led (zelfde afmetingen als 3Watt) met een lens, schakelaar en contrastekker. Dit zou, als je de driver bij je accu doet, een lampje van ongeveer 4cm op kunnen leveren.
Afbeelding
Daarna heb ik alles op de keukenweegschaal gelegd, maar deze was niet echt nauwkeurig genoeg. Hij wijzertje bleef midden tussen de 0 en 20 gram staan, dus voor het gemak noemen we het tien gram.
Verder vond ik nog op http://www.instructables.com/id/E2K9BN5 ... /?ALLSTEPS een mooi bouwsel van iemand die vier 1Watt leds tot een hoofdlampje heeft veranderd. Het interessante is dat hij beweerd dat je beter groen/blauw licht kan gebruiken omdat je oog hier veel gevoeliger voor is. Is er een bioloog in de zaal die ons hierover kan inlichten?
Verder zit ik nog te twijfelen over een simpele driver kopen, of eentje met een ingebouwde dimmer. Het tweede is mooier, maar moet wel ergens uit het buitenland komen. Kan iemand met nightbikingervaring mij vertellen of het nodig is om een dimstand te hebben? Voor op de weg is het niet nodig, want dan neem ik gewoon zo'n smart knipperding mee.

Plaats reactie