Van versnellingen naar singlespeed

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Nami
Van versnellingen naar singlespeed

Bericht door Nami » do apr 27, 2006 10:27 am

Goedendag mede-bikers,

ik ben van plan om mijn dirt/street/4x bak om te bouwen naar singlespeed. Ik ondervind dagelijks dat ik maar 2 versnellingen gebruik, waarvan de een veel meer dan de ander. En na nog meer tips van verschillende mensen ben ik dan eindelijk overtuigd van de voordelen van ss. :)

De specs zien er nu als volgt uit en ik vraag me af wat ik er allemaal compatibel is met mijn bak:
*GEEN horizontale dropouts.
*8 speed sram cassette met shimano ketting.
*2 voorbladen truvativ hussefelt ('k kan gewoon die grote erop laten lijkt me, de kleine eraf? :)).

Zo'n singlespeed ombouwsetje lijkt me wel wat en andere adviezen zijn ook welkom. Ik zag in een ander topic zo'n setje waarbij je dus je freewheel er op kan laten zitten, misschien is dat wat???

Oja, voordat dit topic verandert in een plaats voor discussie tussen singlespeeders en versnellingsfanaten: beter van niet. :)

Groeten Maarten.

Erikje

Bericht door Erikje » do apr 27, 2006 10:46 am

Gordon

Bericht door Gordon » do apr 27, 2006 10:48 am

en natuurlijk in het ss/29" forumdeel!
Van Tuyl VT340 CX

Nami

Bericht door Nami » do apr 27, 2006 10:50 am

Singlespeed.nl schreef:Om een frame met verticale drop outs op te bouwen als singlespeed zonder kettingspanner, zul je de grootte van het voorblad en tandwiel achter zo moeten aanpassen dat de ketting precies op spanning staat.
Of de ketting zodanig inkorten met kettingpons zodat hij er precies op past? :| Bedankt voor de link in ieder geval! :)

Gordon

Bericht door Gordon » do apr 27, 2006 10:56 am

inkorten gaat bijna nooit op precies de goede lengte, kettingspanner, half-link, frame met hor. drop-outs brengen allen uitkomst!
Van Tuyl VT340 CX

Nami

Bericht door Nami » do apr 27, 2006 11:04 am

Oke, dus het is verstandiger om bv. zo tandwieltje ('krans'?) te kopen met spacers en lockring voor op het freewheel + een chain tensioner? :)

Misschien is dit iets? 'T is inclusief ss conversieset...

Afbeelding

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » do apr 27, 2006 12:34 pm

Wat je ook kunt doen is gewoon je derie erop laten zitten en zeg maar op de juiste versnelling schroeven met de stelschroefjes , kables eraf , klijne voorblad eraf en iets van een je voorderrie als chainguide gebruiken op de zelfde manier(zonder kables dus. En zo een paar weken rijden en als je het fijn vind zoeken voor een echte ss naaf gaan kijken.

Ik wil ss puur alleen om de bredere naaf en omdat een ss keting gewoon wat robuster is dan een 9speed ultralicht elastiekje. voor 180s enzo . dat mn wiel niet zo fragiel aanvoeld. Voor de rest vind ik vernsellingen soms wel handig maar je word er wel lui van :lol: .
Je hebt mensen en je hebt potloden........

Gordon

Bericht door Gordon » do apr 27, 2006 12:44 pm

ik ben hier http://www.dirty-pages.net/forum/viewforum.php?f=25 gaan rondkijken, door heel wat topics te lezen leer je veel en zie je ook nog eens mooie fietsen voorbij komen!
Van Tuyl VT340 CX

Nami

Bericht door Nami » do apr 27, 2006 4:34 pm

enpro schreef:Wat je ook kunt doen is gewoon je derie erop laten zitten en zeg maar op de juiste versnelling schroeven met de stelschroefjes , kables eraf , klijne voorblad eraf en iets van een je voorderrie als chainguide gebruiken op de zelfde manier(zonder kables dus. En zo een paar weken rijden en als je het fijn vind zoeken voor een echte ss naaf gaan kijken.

Ik wil ss puur alleen om de bredere naaf en omdat een ss keting gewoon wat robuster is dan een 9speed ultralicht elastiekje. voor 180s enzo . dat mn wiel niet zo fragiel aanvoeld. Voor de rest vind ik vernsellingen soms wel handig maar je word er wel lui van :lol: .
Ja enpro op dat idee kwam ik vanmiddag ook en dat heb ik dus even gedaan! Het rijdt best fijn, maar die derailleur van mij is ook krom dus dat fixeren gaat niet zo best. Ik denk dat ik morgen toch maar even de real shit ga kopen. Waarschijnlijk een chain tensioner met ombouw setje voor op het Shimano freewheel... :)

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » do apr 27, 2006 8:35 pm

Toevallig heb ik nu ook een soort van ss setup gemaakt .
Mn ketting past presies op het 4e tandwieltje. Zit presies genoeg spanning op . Alleen hij trapt eigelijk net iets te ligt . Meer dan 30km/u haal ik er niet mee :lol: maar het rijd zeker fijner op de een of andere manier. stabieler ofzo .
Ik heb van mn xt cassette de klijnste tandwieltjes zeg maar bij de spaken gezet en dat andere "blok" met tandwielen aan de buiten kant zo is mn kettinglijn bijna presies recht .
Ik kijk het nog ff aan en als ik er aan wen en het fijn blijf vinden ga ik zoon on-one setje halen 8)

en jij ook succes er mee nami
Je hebt mensen en je hebt potloden........

Plaats reactie