Z150 FR met slechte demping
Moderator:Beheerders
een Z150 FR uit 2004 is toch met een hscv cartridge?
Die hoort toch progressief te zijn op het eind?
Het probleem is namelijk zo dat de vork heel snel bottomed en niet bepaalt progressief aanvoelt. wat kan ik hieraan doen? olie peil checken?
Het is ook mogelijk om deze vork doormiddel van lucht een verhoogde preload te geven. Daarvoor zit er een speciaal nippeltje bij.
Wanneer ik hem oppomp heb ik niet het idee dat er iets ook echt in de vork terecht komt.
Ik zie een schrader valve maar die wordt niet geopend door het nippeltje. En heel hard pompen om die valve te overbruggen lijkt me link doordat de druk niet boven de 1 bar uit mag komen.
Die hoort toch progressief te zijn op het eind?
Het probleem is namelijk zo dat de vork heel snel bottomed en niet bepaalt progressief aanvoelt. wat kan ik hieraan doen? olie peil checken?
Het is ook mogelijk om deze vork doormiddel van lucht een verhoogde preload te geven. Daarvoor zit er een speciaal nippeltje bij.
Wanneer ik hem oppomp heb ik niet het idee dat er iets ook echt in de vork terecht komt.
Ik zie een schrader valve maar die wordt niet geopend door het nippeltje. En heel hard pompen om die valve te overbruggen lijkt me link doordat de druk niet boven de 1 bar uit mag komen.
De lucht dient inderdaad als preload instelling. Standaard steken er vrij zware veren in die vork dus ... Je moet wel de speciale verloopnippel eerst op je demperpomp schroeven en dan op de vorkpoot. En na pompen dus ook samen terug afdraaien, anders verlies je alle ingepompte lucht.
Heb je de manual al eens zeer aandachtig bestudeerd?
Heb je de manual al eens zeer aandachtig bestudeerd?
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Lucht ondersteunt de staalveer.
Lucht is progressief.
Door meer olie te gebruiken wordt de luchtkamer kleiner, dus nog progressiever.
Progressieve vering heeft meer reserve aan het eind vd veerweg, helpt dus doorslaan te voorkomen.
Hoger oliepeil kan bij open oliebad ook schuimen tegengaan, waardoor de demping ook beter wordt.
Nooit te veel olie gebruiken, slecht voor de seals, de luchtdruk wordt dan wel erg hoog.
Dus zeker de manual lezen, anders een mailtje naar Marzocchi zelf.
(heb ik goede ervaring mee)
Lucht is progressief.
Door meer olie te gebruiken wordt de luchtkamer kleiner, dus nog progressiever.
Progressieve vering heeft meer reserve aan het eind vd veerweg, helpt dus doorslaan te voorkomen.
Hoger oliepeil kan bij open oliebad ook schuimen tegengaan, waardoor de demping ook beter wordt.
Nooit te veel olie gebruiken, slecht voor de seals, de luchtdruk wordt dan wel erg hoog.
Dus zeker de manual lezen, anders een mailtje naar Marzocchi zelf.
(heb ik goede ervaring mee)
-