Hoe moet men op een degelijke manier een CK Steelset uit het

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
N I E L S
Hoe moet men op een degelijke manier een CK Steelset uit het

Bericht door N I E L S » do sep 08, 2005 8:11 pm

Ja, het is weer zover, voor de 3e maal in de sleutelsectie met nog meer irritante problemen.

Dit maal presenteer ik u, de onwrikbare CK steelset!
Heeft u last van een uitgelubberd balhoofd? Neem een steelset en vast zit ie!

5 LBS-sen gingen u voor. Naar mijn weten is ie niet gelijmd.

Wat is er al geprobeerd:

- originele Parktool headset verwijdertool (zon splined apparaat) 1x die het begaf en 4x een LBS die weigerde verder te gaan
- ronde drevel tikken geven
- complete balhoofd in warm water
- Ducktrip®™"s ring tecnik: een ring buigen zodat ie de balhoofdbuis op t frame in kan, daarna recht slaan zodat je een mooi oppervlak hebt om een stalen buis op te zetten. Vervolgens slaan.

Iemand tips, ideeen op stoken en dat soort gekke dingen na?

Dit alles doet me denken aan Merlijn die dat zwaard (Excalibur o.i.d.) niet los kreeg uit de steen.

Bruno

Re:Hoe moet men op een degelijke manier een CK Steelset uit

Bericht door Bruno » do sep 08, 2005 8:29 pm

Probeer eens de balhoofdbuis goed warm te maken met een haardroger oid, en dan eruit proberen slaan. Water is niet warm genoeg. Mag goed warm zijn, dat je het bijna niet meer kan aanraken

Zo demonteren wij bij moto"s ook vaak vastzittende bouten en lagers en ...

N I E L S

Bericht door N I E L S » do sep 08, 2005 8:31 pm

Je weet zeker dat het alu en de lassen het hebben kunnen?

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » do sep 08, 2005 11:03 pm

Als het metaal zo warm is dat je het net niet meer een seconde ofzo kan vasthouden zit het (volgens codagex technicians) op en temperatuur van zo"n 60-80 graden. Aanvaardbaar lijkt me.

Beste zou zijn om ondertussen de headset zelf dan weer zo koud mogelijk te houden, zodat het temperatuurverschil en dus het verschil in uitzetting het grootst is.

N I E L S

Bericht door N I E L S » do sep 08, 2005 11:49 pm

SHIT!

Even then, the geometry of the inside
of the head tube may make SteelSet
removal impossible and some frames are
simply not compatible with the SteelSet.

Bruno

Bericht door Bruno » vr sep 09, 2005 5:19 pm

WIl niks zeggen he, staat niet dat het niet kan! goed lezen. Staat dat het door de vorm van sommige balhoofdbuizen onmogelijk KAN zijn ze te demonteren. Maar zolang je met iets aan de flenzen van de cups kan om erop te tikken zou het moeten lukken.

[
Ducktrip schreef:
SHIT!

Even then, the geometry of the inside
of the head tube may make SteelSet
removal impossible and some frames are
simply not compatible with the SteelSet.

Sly

Bericht door Sly » za sep 10, 2005 7:43 am

Heb hetzelfde probleem gehad,eender wat ik probeerde de CK Steelset schoof geen mm op.
Ik weet niet hoe het bij jou zit,ga je de CK in een ander frame steken of ga je hem terug in hetzelfde frame steken,want als dat het geval is dan kan je het lager in de cups demonteren en de cups gewoon laten zitten.
Het enige dat je moet doen is de circlips en de dichting demonteren en dan zie je de kooi en de billen zitten,achteraf terug monteren met lagervet en klaar is kees.

N I E L S

Bericht door N I E L S » za sep 10, 2005 4:33 pm

CK is eigenlijk van iemand anders. Het frame gaat gepoedercoat worden dus misschien kan ik de cups dan wel laten zitten...

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » za sep 10, 2005 4:43 pm

ik heb regelmatig specialtools nodig voor m"n mini, maar die zijn erg duur, dus meestal bedenk ik zelf wat... meestal ben ik dan na een beetje denken, een uurtje hobbyen en een paar euro"s bij de plaatselijke bouwmarkt weer een specialtool rijker die net zo goed werkt als het origineel...

Ik zal eens ff brainstormen om te kijken of ik hiervoor ook wat kan bedenken... een of ander mep-bestendig pers ding lijkt me in deze situatie wel handig...

u hoort nog van me :)

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » za sep 10, 2005 5:00 pm

ik ben eruit :)

gaat echter wel een beetje constructiewerk inzitten aangezien het een vrij sterk geheel moet worden... heb je een lasapparaat tot je beschikking?

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » za sep 10, 2005 5:35 pm

Gewoon je cups in de bankschroef en aan je frame trekken.
Als je klaar bent CK wegflikkeren en een nieuwe(betere :-X)erin!

Succes!

N I E L S

Bericht door N I E L S » ma sep 12, 2005 2:39 pm

Stuur maar op dat idee, ik heb momenteel geen lasapparaat maar misschien kan ik er wel wat mee.

Het idee van de bankschroef bevalt me niet echt, ik denk dat alleen je balhoofd erdoor naar de haaien gaat.

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » ma sep 12, 2005 4:44 pm

99 van de 100 keer moet het uiteindelijk toch lukken door vanbinnenuit met een stuk cv pijp ofzo rondom de cups eruit te tikken (in dit geval rammen).

Probeer anders eens wd-40 langs de randen van de cups aan de binnenzijde van de balhoofdbuis te spuiten en vervolgens het de balhoofdbuis met een (verf)föhn te verwarmen. Vervolgens weer tikken. Balhoofd moet niet verwarmt worden! Liefst zelfs ijsblok tegen de cup houden ofzo, als het maar zo koud mogelijk is.

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » di sep 13, 2005 6:44 pm

Wat je kan proberen is een soort van pers maken die je cups uit elkaar duwt. best makkelijk te doen met wat ringetjes, moertjes en een stuk draadeind. als je dat in je balhoofdbuis steekt (en met je eigen manier een ring (of 2) maken waar je kracht op kan zetten... als je dan met 2 pijpsleuteltjes de moeren uit elkaar draait, (moeren moet je wel op de ringen lassen anders werkt het natuurlijk niet :)) komt er druk op de cups te staan. eventueel combineren met heetstoken van de cups en WD40 of IMAL ertussen spuiten. zoveel mogelijk druk erop zetten en dan een flinke tik met een hamer op je zelfgemaakte tool... als het dan nog niet loskomt weet ik het ook niet meer...

Afbeelding

excuses voor de brakke tekening... Paint werkt nou eenmaal een stuk ingewikkelder dan AutoCAD ;D

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo sep 14, 2005 12:48 am

Hmm, ziet er goed uit maarehm...als ik moeren op die ringen las dan krijg ik die ringen nooit meer in die balhoofdbuis natuurlijk.

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » wo sep 14, 2005 5:59 pm

de ringen die je op de moeren last neem je (of maak je) in zo"n maat dat ze net door de cups heen kunnen. vervolgens gebruik je je eigen idee, zelf een ring buigen van een stripje metaal, die je in de buis weer een stuk openbuigt zodat je een rand hebt waar de ringen met aangelaste moeren steun op hebben.

snap je het nog??

kom anders ff een keer langs in leiden als je in de gelegenheid bent... er is nog nooit een balhoofdcup geweest die ik niet los heb gekregen (en das inclusief een stalen cup met 1" insert en een lading locktite, al heeft die cup het uiteindelijk niet overleefd)

ik heb ondertussen ook nog een ander ontwerpje voor een pers bedacht, maar die is een stuk ingewikkelder om te fabriceren, hij zal de cup er zeker uit kunnen duwen, maar er is iets meer kans dat de cup beschadigt. Ik ben nog bezig om dat ontwerp te perfectioneren zodat de cup niet zal beschadigen, maar das toch een behoorlijke klus, omdat het in een behoorlijk kleine ruimte gebruikt moet worden, en toch erg sterk moet zijn

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » do sep 15, 2005 4:26 am

Nog ff wat nettere tekeningetjes gemaakt... is het toch ff een beetje duidelijker ik had alleen ff geen zin om de schroefdraad in het draadeind te tekenen, dus die moet je er zelf maar ff bijdenken ;D

Afbeelding
Afbeelding

dit zijn dus tekeningetjes van het tooltje in een doorsnede van de balhoofdbuis.

de ringen met de uitsparing erin kun je dus samenknijpen om ze door de cups heen in de balhoofdbuis te brengen. De materiaaldikte van deze ringen zorgt er voor dat de andere ringen (met opgelaste moer) die gewoon door de cups heen passen, een steunrand hebben.

de handleiding:

- spuit de balhoofdbuis van binnen rijkelijk in met glijmiddel (wd40, imal, of kruipolie o.i.d.)
- breng 1 van de samenknijpbare ringen in in de balhoofdbuis
- draai de ringen aan het draadeind tegen elkaar aan en schuif dit door de balhoofdbuis
- breng de 2de samenknijpbare ring in in de balhoofdbuis.
- draai nu met behulp van 2 pijpsleuteltjes de ringen op het draadeind uit elkaar tot de cups van elkaar weg worden geduwd.

de cups worden nu uit de balhoofdbuis gedrukt. als de cups erg vast zitten kun je het hele zaakje een nacht onder druk laten staan, of met de fohn de balhoofdbuis verwarmen. als het een aluminium frame betreft is het niet echt nodig om te zorgen dat de cups niet warm worden, omdat aluminium een grotere uitzettingscoefficient heeft dan staal. maar als je de cups wel koud kan houden zal het wel helpen.
als de cups nu nog niet loskomen, dan kan je altijd nog het volgende proberen: zet zoveel mogelijk druk op de cups met de tool. en zet het frame in de bankschroef (vergeet niet om wat tussen de bankschroef en het frame te doen om beschadiging van de bankschroef te voorkomen ;D)
Neem nu een flnke hamer (een standaard klauwhamer is veel te licht!) en sla met gepast geweld op het uiteinde van het draadeind. let op dat je goed raak slaat, anders heb je kans dat je frame deuken oploopt. zet na iedere hamerslag de tool opnieuw onde druk. En heel belangrijk, doe het om en om per cup, want als 1 van de cups eruit is, heeft de andere geen tegendruk meer (al heb je dan wel de ruimte om deze er met een slagpijp o.i.d. uit te slaan.

Suc6!!

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr sep 16, 2005 7:46 pm

Heel mooi idee, daar ga ik wat mee proberen. Weet alleen nog niet hoe ik dat met die ring en die moer moet gaan doen. Erg bedankt voor je moeite.

walter

Bericht door walter » zo sep 18, 2005 8:55 pm

kokend water over je frame gieten, zo uit de fluitketel of de waterkoker.
alu zet (veel) meer uit dan staal.
en dan rammen.

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » ma sep 19, 2005 10:24 am

Ducktrip schreef:
Heel mooi idee, daar ga ik wat mee proberen. Weet alleen nog niet hoe ik dat met die ring en die moer moet gaan doen. Erg bedankt voor je moeite.

zoals ik al zei: lassen... meestal als je naar een bedrijfje in de buurt gaat waar veel gelast wordt (lokale uitlaten toko?) doen ze het zo ff voor je. Let bij het lassen alleen wel even goed op dat je nog wel met de pijpsleutel voldoende grip op de moer hebt na het lassen. het kan gebeuren dat je door het lassen niet meer met de pijpsleutel op de moer kan omdat de las in de weg zit. het is daarom wel erg handig als je een wat langere moer gebruikt.

of je neemt een dopmoer waar je de "dop" halverwege afzaagt., zo heb je ruimte om te lassen zonder dat de gripvlakken van de moer aangetast worden.

Christiaan

Bericht door Christiaan » di sep 20, 2005 8:50 am

Ik zou idd gewoon het frame verwarmen met kokend water, en dan ijs op de headset daarna, dan eruit tikken, zo heb ik ook eens een headset verwijderd. Kokend water langs de headet gieten, of in het kokende water steken, gaat t frame echt niet stuk van, tijdje doen(Pas op dat je je klauwen niet brandt) en dna ijsklontjes op de headet zelf doen en dna eruit slaan, Works like a charme!

Niels als je problemen hebt, kun je altijd een keer langskomen, ik heb hier zoÂ’n headset remover liggen, is wel een klusje om met 2 man te doen, alleen niet heel handig.

N I E L S

Bericht door N I E L S » di sep 20, 2005 11:17 am

Chris, dank je voor het aanbod maar ik denk dat het echt niet gaat lukken. Ik heb CK gemaild en ze vragen of t balhoofd wel gereamed is tot 25.4 mm en dat is ie niet denk ik. Als dat zo is krijg je m er dus nooit uit. Een LBS heeft al 1 zon tool gemold op die steelset. Ik wil het wel proberen maar ik moet je eigenlijk zeggen dat ik de hoop heb opgegeven. Ik zou echt heel graag dat klotebalhoofd eruit hebben want het is nog eens niet van mij ook. :P
Hoofdprobleem is dat zon splined tool, die headset remover dus, buiten de steelset om gaat omdat dat randje zo is dat de tool zich tussen het frame en het balhoofd wringt. Ik weet niet in hoeverre dit al gebeurd is maar ik ben bang dat ik t frame zo beschadig.

Kokend water heb ik al geprobeerd en nog steeds niets dus echt geen mm. Ook gebeurde er niets met een pers en ook niets met een speciale lagertrekker (soort pullietrekker). Ik denk dat dirt4breakfast zn manier wel kan werken omdat je dan constante druk op de headset hebt en heel sterk kan zijn.

Dit alles omdat mn vriendin haar fiets zo graag roze wil :-X

n00by

Bericht door n00by » za sep 24, 2005 9:00 am

met wat voor antiek programma teken jij dirt4breakfast? wel goede tips trouwens :)

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » za sep 24, 2005 11:23 pm

n00by schreef:
met wat voor antiek programma teken jij dirt4breakfast? wel goede tips trouwens :)

misschien een tikkie off topic... maar goed... de tekeningen hier gepost zijn gemaakt met Sketchup, is een heel simpel progje om "schetsmatig" te tekenen, maar wel in 3d... zeker niet antiek maar wel heel makkelijk... de hier geposte tekening heeft me +/- 20 minuutjes gekost om te maken :) Je kan er trouwens wel heel aardig maatvast en op schaal mee tekenen enzo.
Als ik echt nauwkeurige tekeningen moet maken dan gebruik ik Autocad (2005). Ik heb voldoende ervaring met Autocad (ook opleidingen in gegeven enzo) maar echt gebruiksvriendelijk is het toch niet. Sketchup en Autocad werkt ook best goed samen trouwens... eerst ff de grote lijnen opzetten met Sketchup (waarmee 3d extreem veel makkelijker mee is dan met autocad) vervolgens importeren in autocad en dan de details bijwerken.

Maar goed... ik geloof dat het hier om een CK steelset ging, niet om welke software ik gebruik ;D

Plaats reactie