Probleem met wisselen blokken schijfrem

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
RR
Probleem met wisselen blokken schijfrem

Bericht door RR » wo feb 16, 2005 8:04 am

Heb een probleempje, moest nieuwe blokken voor mijn schijfremmen monteren, alleen nu krijg ik de zuigers niet ver genoeg terug ???. Het gaat om de Hayes HFX mag. Kan de zuigers wel helemaal terugdrukken maar deze "veren" dan weer 1-2 mm terug en da"s nu net te veel.

Zou het helpen de "bleed"schroef bij de remhendel open te draaien en de overtollige olie eruit te drukken met het terug drukken van de zuiger, denk zelf dat het probleem daarin zit (teveel olie in de leidingen).

Wie kan mij helpen :), een beetje aanlopen maakt niet, maar aanzetten en gelijk stilstaan zonder te remmen is volgens mij niet de bedoeling.

RR

T.B.F.K.A.N.

Re:Probleem met wisselen blokken schijfrem

Bericht door T.B.F.K.A.N. » wo feb 16, 2005 9:41 am

Wat ik de laatste keer heb gedaan is de zuiger vanaf de zijkant terug duwen, ondertussen de remblokken er half in steken, dan aan de andere kant de zuigerterug drukken dan kun de de remblokken er helemaal in drukken. Dan een platte breede schroevendraaier dussen de blokken duwen en ondertussen "pompend" remmen en de schroevendraaier steeds verder duwen.

Oja, zorg wel dat die schroevendraaier niet scherp is, anders steek je de stukken uit je blok.

Zo doe ik het, hopelijk is er een makkelijkere manier.

jojo

Bericht door jojo » wo feb 16, 2005 10:22 am

Opnieuw onluchten is volgens mij de oplossing.

Had zelf ook met mijn HFX dat ze net teveel aanliepen, heb toen alleen wat olie eruit laten lopen, en lopen nu stukken meer vrij.

RR

Bericht door RR » wo feb 16, 2005 12:15 pm

Bedankt voor de reactie :D zal het zsm uitproberen.

RR

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » wo feb 16, 2005 9:30 pm

iets er tussen, bijvoorbeeld blokje hout, nachtje laten staan en het probleem is geen probleem meer.

jojo

Bericht door jojo » do feb 17, 2005 12:24 pm

The Pyreneeën King schreef:
iets er tussen, bijvoorbeeld blokje hout, nachtje laten staan en het probleem is geen probleem meer.

En dan veert ie de volgende dag niet meer terug?? apart.......

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » do feb 17, 2005 3:51 pm

Tja snap ik ook niet helemaal. De logica ontgaat mij een beetje. ???

RR

Bericht door RR » do feb 17, 2005 4:21 pm

The Pyreneeën King schreef:

M"n bleed-kitje is nog in bestelling dus olie aflaten wordt nu nog een knoei zooi maar zal het principe met het blokje eens proberen. Ben benieuwd, lijkt mij lastig als er olie teveel inzit blijf je het probleem houden, maar ben benieuwd. Laat het wel even weten..............................

jojo

Bericht door jojo » do feb 17, 2005 5:30 pm

RR schreef:
M"n bleed-kitje is nog in bestelling dus olie aflaten wordt nu nog een knoei zooi

Beetje olie weg laten lopen wil ook wel zonder bleed kitje (heb ik tenminste gedaan),
schroefje / nippel bij de klauw voorzichtig losdraaien, en lichtjes de remhendel indrukken. dan loopt de olie eruit (niet teveel olie eruit laten lopen). wel doekje om klauw doen zodat olie niet op je schijf komt of op je lak.

RR

Bericht door RR » do feb 17, 2005 5:41 pm

Kan het eens proberen, in ieder geval bedankt voor de tip.

Krijg je dan geen kans op lucht in je systeem, doordat je ervanuit de onderkant wat uit laat lopen?? Of is de kans hierop groter als je dit bij de remhendel doet?

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » do feb 17, 2005 10:54 pm

Gewoon je remhendel een beetje inknijpen dan je ontluchtingsnippel voorzichtig een beetje losdraaien. Als het goed is vloeit er nu wat remolie uit je remklauw. Dan de nippel weer vastdraaien en nu pas je remhandel weer loslaten. Dus niet andersom doen!!!
Voor de duidelijkheid als je namelijk eerst je remhandel loslaat en daarna de ontluchtingsnippel dichtdraait heb je kans dat er lucht aangezogen wordt je remleiding in.
Succes.

RR

Bericht door RR » vr feb 18, 2005 8:08 am

Had al zo"n vermoeden en heb het gisteren zo uitgevoerd en ze lopen weer perfect, moest de blokken wel weer even centreren en toen remde ze weer perfect :D

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » za feb 19, 2005 1:14 pm

hoe het werkt weet ik niet maar het werkt, althans bij mijn formula remmen. kennelijk druk je de olie terug in het reservior.

Plaats reactie