Re:QR Xt naaf naar 10mm Xt naaf???
Moderator:Beheerders
- Hydraulic_Pimp
- Berichten:1132
- Lid geworden op:zo okt 14, 2001 11:09 am
- Locatie:ieper; België
Mijn vraag is: weet iemand hoe het moet?
Een as kan ik normaal gezien zonder problemen aan geraken.
Maar hoe haal je de naaf uit elkaar en wat haal je er juist uit?
Hier zie je de onderdelen
http://www.shimano-europe.com/cycling/p ... H-M752.pdf
Grtz
H_P
Een as kan ik normaal gezien zonder problemen aan geraken.
Maar hoe haal je de naaf uit elkaar en wat haal je er juist uit?
Hier zie je de onderdelen
http://www.shimano-europe.com/cycling/p ... H-M752.pdf
Grtz
H_P
Re:QR Xt naaf naar 10mm Xt naaf???
talk 2 me u pimp... i know
- Hydraulic_Pimp
- Berichten:1132
- Lid geworden op:zo okt 14, 2001 11:09 am
- Locatie:ieper; België
Re:QR Xt naaf naar 10mm Xt naaf???
bEttEs schreef:
talk 2 me u pimp... i know
Thx m8, gij blijft mij redden hé met je bike weetjes ;D
Re:QR Xt naaf naar 10mm Xt naaf???
Ik snap ni echt wa je bedoelt. Een QR achternaaf is 10mm!!! ::)
Een voornaaf QR is meestal 9mm, soms 10mm
Een voornaaf QR is meestal 9mm, soms 10mm
Re:QR Xt naaf naar 10mm Xt naaf???
ik denk dat ie er een langere as in wil zetten zodat ie die langer as met moeren vast kan zetten. is stijver
- Hydraulic_Pimp
- Berichten:1132
- Lid geworden op:zo okt 14, 2001 11:09 am
- Locatie:ieper; België
Re:QR Xt naaf naar 10mm Xt naaf???
The Pyreneeën King schreef:
ik denk dat ie er een langere as in wil zetten zodat ie die langer as met moeren vast kan zetten. is stijver
Idd, de Qr eruit en het binnenste waar die insteekt en dan een vaste 10mm as erin, muchos steviger

-
- Berichten:973
- Lid geworden op:di feb 01, 2005 10:47 pm
- Locatie:Antwerpen.
Re:QR Xt naaf naar 10mm Xt naaf???
of gewoon een bolt on as
heb ik ook gedaan , was in een deore voornaaf disc , stijfheid voel je wel enorm hoor
enkel kan het zijn dat je met 10mm bolt on as niet in je zocchi padden geraakt :d heb ik ze maar uitgevijld en alles werkte weer

heb ik ook gedaan , was in een deore voornaaf disc , stijfheid voel je wel enorm hoor


- Hydraulic_Pimp
- Berichten:1132
- Lid geworden op:zo okt 14, 2001 11:09 am
- Locatie:ieper; België
Re:QR Xt naaf naar 10mm Xt naaf???
Bansheebeest gain schreef:
of gewoon een bolt on as![]()
heb ik ook gedaan , was in een deore voornaaf disc , stijfheid voel je wel enorm hoorenkel kan het zijn dat je met 10mm bolt on as niet in je zocchi padden geraakt :d heb ik ze maar uitgevijld en alles werkte weer
![]()
Van mij is het vanachter, dus khoop dat dat geen prob zal geven.
Re:QR Xt naaf naar 10mm Xt naaf???
En hoe ze erin moet... makkelijk
-eerst voor conussleutels zorgen (zijn smalle steeksleutels) want je andere gaan er niet tussen passen.
-aan ene kant (niet bodykant) de borgmoer losdraaien terwijl je de conus zelf met de andere sleutel tegenhoud.
-die twee en de spacer ertussen er volledig afdraaien
-as er aan de bodykant uittrekken
-de kogels die er nu zijn uitgevallen oprapen van onder de werkbank (of bij het eruittrekken goed opletten)
-de borgmoer en de conus van de bodykant losdraaien en ook eraf, hierbij wel ff opletten voor hoever de conus op de as zat en dus bij de andere gaat zitten.
-alles andersom doen van de demontage...
-en de voorspanning op de lagers mag helemaal zonder speling want de QR gaat de boel niet nog ietsjes vaster zetten.
succes ermee.
Greetz
bettes
-eerst voor conussleutels zorgen (zijn smalle steeksleutels) want je andere gaan er niet tussen passen.
-aan ene kant (niet bodykant) de borgmoer losdraaien terwijl je de conus zelf met de andere sleutel tegenhoud.
-die twee en de spacer ertussen er volledig afdraaien
-as er aan de bodykant uittrekken
-de kogels die er nu zijn uitgevallen oprapen van onder de werkbank (of bij het eruittrekken goed opletten)
-de borgmoer en de conus van de bodykant losdraaien en ook eraf, hierbij wel ff opletten voor hoever de conus op de as zat en dus bij de andere gaat zitten.
-alles andersom doen van de demontage...
-en de voorspanning op de lagers mag helemaal zonder speling want de QR gaat de boel niet nog ietsjes vaster zetten.
succes ermee.
Greetz
bettes
- Hydraulic_Pimp
- Berichten:1132
- Lid geworden op:zo okt 14, 2001 11:09 am
- Locatie:ieper; België
Re:QR Xt naaf naar 10mm Xt naaf??? Finished (+foto"s)
Eindelijk gedaan. je moet alles doen zoals bert het zei en het is eigenlijk poepsimpel, maar...
Er zijn toch enkele dingen waar je op moet letten en die ik heb tegen gekomen.
Het eerste is:
- de originele as die in je hub zit is wel een M10, maar de draad is veel fijner (dichter bij elkaar) dan bij een normale M10, waardoor ik er ene heb moeten bestellen bij een speciaalzaak + bij horende moeren.
Dit heb ik natuurlijk gezien als heel de boel uit mekaar lag
-Je mag de voorspanning wel zonder speling zetten maar toch niet te hard aanspannen, gewoon ne keer aan het wiel draaien en je weet wel wanneer het goed zit.
-je moet een as hebben (bijna) volledig in draad getapt is, want je moeren van de naaf om je lagers op te spannen zitten rond op die draad gespand.
-Om je cassette terug vast te zetten heb je een tool nodig van dit type
Ik had er zoene maar met deze is da noppes want je nieuwe as is niet meer hol vanbinnen zoals de oude so ie kan er niet over.
Conclusie:
Het geheel is zeker veel stijver geworden, dat voel je al als je gewoon op de weg rijdt en scherpe bochten maakt.
Cheape upgrade voor wie toch met vaste as wil rijden en het zich niet kan veroorloven om duurdere naaf te kopen of geen kader heeft voor 12mm
Er zijn toch enkele dingen waar je op moet letten en die ik heb tegen gekomen.
Het eerste is:
- de originele as die in je hub zit is wel een M10, maar de draad is veel fijner (dichter bij elkaar) dan bij een normale M10, waardoor ik er ene heb moeten bestellen bij een speciaalzaak + bij horende moeren.
Dit heb ik natuurlijk gezien als heel de boel uit mekaar lag

-Je mag de voorspanning wel zonder speling zetten maar toch niet te hard aanspannen, gewoon ne keer aan het wiel draaien en je weet wel wanneer het goed zit.
-je moet een as hebben (bijna) volledig in draad getapt is, want je moeren van de naaf om je lagers op te spannen zitten rond op die draad gespand.
-Om je cassette terug vast te zetten heb je een tool nodig van dit type

Ik had er zoene maar met deze is da noppes want je nieuwe as is niet meer hol vanbinnen zoals de oude so ie kan er niet over.

Conclusie:
Het geheel is zeker veel stijver geworden, dat voel je al als je gewoon op de weg rijdt en scherpe bochten maakt.
Cheape upgrade voor wie toch met vaste as wil rijden en het zich niet kan veroorloven om duurdere naaf te kopen of geen kader heeft voor 12mm

