Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.
Moderator:Beheerders
-
Animine
- Berichten:1507
- Lid geworden op:wo jul 11, 2001 1:22 pm
- Locatie:Antwerpen
Boutmaten ??
Bericht
door Animine » do dec 30, 2004 10:16 am
Ik wil een aantal bouten vervangen op m"n frame, maar ik zit een beetje in de knoei met die diameter maten ervan. M4, M5, M6,... hoe weet ik wat wat is? Als ik een allen key maat 5 kan gebruiken, kan ik er dan vanuit gaan dat die bout een maat M5 is ?? Of is het niet zo simpel?
Pls enlighten me
Grtz
Animine
-
Pino - Berichten:2472
- Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am
Bericht
door Pino » do dec 30, 2004 11:00 am
Bidonhouderbouten zijn 99% M5 (behalve op Colnagos C40).
Zoek een moertje dat dat daar goed bij past.
Alles wat kleiner is, is M4, wat groter is M6 (of groter).
-
Nixol
- Berichten:299
- Lid geworden op:do jan 08, 2004 9:41 pm
- Locatie:Moerdijk
-
Contacteer:
Bericht
door Nixol » do dec 30, 2004 11:02 am
De maat M5 heeft te maken met de doorsnede van het schroefdraad.
Is de doorsnede 5mm (ong.) dan is het een M5 bout. Is het 8mm (ong.) dan is het een M8 bout.
Als je een bout hebt van bv. M5x40 staat die 40 voor de lengte van onderkant kop tot einde schroefdraad.
Ik hoop dat je het zo snapt!
-
Animine
- Berichten:1507
- Lid geworden op:wo jul 11, 2001 1:22 pm
- Locatie:Antwerpen
Bericht
door Animine » do dec 30, 2004 11:08 am
Thanks! Lengte was geen probleem, het was de diameter waar ik m"n hoofd over zat te breken.
grtz
Animine
-
Sir Gonz Lays - Berichten:1104
- Lid geworden op:di jun 03, 2003 3:30 pm
- Locatie:DH
Bericht
door Sir Gonz Lays » do dec 30, 2004 12:57 pm
m5 = 5 mm boutdoorsnede = inbussleutel 5... das gemakkelijk...
bij steeksleutels is het weer anders. steeksleutel 10 bijvoorbeeld is bedoeld om zeskantbouten met een kop van 10 mm breed (sleutelwijdte)aan te draaien.
m5=sleutel8(mm)
m6=sleutel10(mm)
m8=sleutel13(mm)
m10=sleutel16(mm)
-
Pino - Berichten:2472
- Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am
Bericht
door Pino » do dec 30, 2004 1:30 pm
Sir Gonz Lays.. schreef:
m5 = 5 mm boutdoorsnede = inbussleutel 5... das gemakkelijk...
Niet juist. Ik heb zat M5 boutjes voor inbussleutels 3 en 4.
-
Animine
- Berichten:1507
- Lid geworden op:wo jul 11, 2001 1:22 pm
- Locatie:Antwerpen
Bericht
door Animine » do dec 30, 2004 1:50 pm
Dan haal ik de micrometer uit de kast en meet gewoon de doorsnede van de bouten die ik nodig heb. Maakt niet uit welke diameter imbus erop zit, als er maar imbus op zit.
grtz
Animine
-
aab - Berichten:3109
- Lid geworden op:di jul 10, 2001 4:50 pm
Bericht
door aab » do dec 30, 2004 4:55 pm
de micrometer?
je kunt tch wel gewoon op het oog zien of iets 4 of 5mm is?
en je merkt het vanzelf als het niet past.
-
BLRacing - Berichten:2754
- Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
- Locatie:Ergens in Utrecht
Bericht
door BLRacing » do dec 30, 2004 7:39 pm
Je kan ervan uitgaan dat alle Inbusbouten DIN 912 dezelfde allen key of sleutelwijdte maat hebben bij dezelfde draad diameter. Er is geen verschil tussen de fabrikanten van de bouten. Het is immers een standaard geworden destijds. De sleutelwijdte stijgt mee met de draad diameter en deze is dus niet hetzelfde als de draad diameter.
O en let ook even op de sterkteklasse die je koopt. Minimaal 8.8 gebruiken maar beter is 12.9

.
Voor meer info check onderstaand linkje.
http://www.fullermetric.com/Dimensional ... PEC912.htm
-
Nixol
- Berichten:299
- Lid geworden op:do jan 08, 2004 9:41 pm
- Locatie:Moerdijk
-
Contacteer:
Bericht
door Nixol » do dec 30, 2004 9:29 pm
Leerink schreef:
Minimaal 8.8 gebruiken maar beter is 12.9

.
Zosterk, wat ben je van plan?? Ik heb op mn fiets alle boutjes vervangen door aluminium, muv stuurpen en zadelpen, deze zijn van titanium.
Is sterk zat! Ik zou niet weten waar je 12.9 bouten voor nodig zou hebben!!
-
Sir Gonz Lays - Berichten:1104
- Lid geworden op:di jun 03, 2003 3:30 pm
- Locatie:DH
Bericht
door Sir Gonz Lays » do dec 30, 2004 11:08 pm
m5 boutjes in sterkteklasse 12.9????? waar haal je die dan vandaan...kom hée..
-
Bruno - Berichten:834
- Lid geworden op:do jul 08, 2004 9:51 pm
- Locatie:Antwerpen
Bericht
door Bruno » vr dec 31, 2004 12:37 am
Gewoon inoxen bouten, niks alu, is te zwak, en Ti zou ik ni weten waar te vinden
-
Luc
- Berichten:4164
- Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am
Bericht
door Luc » vr dec 31, 2004 2:55 am
Bruno schreef:
Gewoon inoxen bouten, niks alu, is te zwak, en Ti zou ik ni weten waar te vinden
Hilset ...
-
Animine
- Berichten:1507
- Lid geworden op:wo jul 11, 2001 1:22 pm
- Locatie:Antwerpen
Bericht
door Animine » vr dec 31, 2004 9:05 am
Hilset heeft niet alles in ti, had ik al geinformeerd maar die heeft maar een beperkt assortiment. Maar zijn genoeg online shops waar je cheap alle soorten ti bouten kan kopen.
Grtz
Animine
-
DeKerfs
- Berichten:7014
- Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
Bericht
door DeKerfs » ma jan 03, 2005 6:08 pm
Ti bouten enkel op plaatsen toepassen waar krachten niet echt een probleem opleveren... en wees er zéér zeker van dat je ze niet rechtstreeks in alu draait, zonder een goede anti-seizing compound toe te passen. En zelfs mét zo"n compound moet je een hoop geluk hebben, wil je ze een halfjaar later nog eens los draaien...
-
aab - Berichten:3109
- Lid geworden op:di jul 10, 2001 4:50 pm
Bericht
door aab » ma jan 03, 2005 8:56 pm
doe gewoon overal rvs in, wat maken die paar grametjes nou uit
-
Hubert ! - Berichten:1573
- Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
- Locatie:Amersfoort
Bericht
door Hubert ! » di jan 04, 2005 7:55 am
Dat zal JOU nog verbazen !
-
Nixol
- Berichten:299
- Lid geworden op:do jan 08, 2004 9:41 pm
- Locatie:Moerdijk
-
Contacteer:
Bericht
door Nixol » di jan 04, 2005 10:49 am
ChrisSS schreef:
Dat zal JOU nog verbazen !
Wijze praat Hubert!!
Voor de grammenneukers onder ons, aluminium boutjes schelen z"n 150 gram op een hele fiets.
En de echte grammenneukers nemen boutjes van carbon. Dan ben je echt stoer.
-
aab - Berichten:3109
- Lid geworden op:di jul 10, 2001 4:50 pm
Bericht
door aab » di jan 04, 2005 6:35 pm
Nixol schreef:
[
ChrisSS schreef:
Dat zal JOU nog verbazen !
Wijze praat Hubert!!
Voor de grammenneukers onder ons, aluminium boutjes schelen z"n 150 gram op een hele fiets.
En de echte grammenneukers nemen boutjes van carbon. Dan ben je echt stoer.
en het alu boutjes gaat je een hoop elende bezorgen
-
Nixol
- Berichten:299
- Lid geworden op:do jan 08, 2004 9:41 pm
- Locatie:Moerdijk
-
Contacteer:
Bericht
door Nixol » di jan 04, 2005 10:03 pm
[
aab schreef:
en het alu boutjes gaat je een hoop elende bezorgen
Jij spreekt uit ervaring? :-X
Ik wel, ik heb nu enkele duizenden kilometers gereden met aluminium boutjes op de meeste plaatsen, en geen enkel probleem gehad! Een beetje kopervet erop, netjes met momentsleutel vastdraaien, geen enkel probleem!
-
Hubert ! - Berichten:1573
- Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
- Locatie:Amersfoort
Bericht
door Hubert ! » wo jan 05, 2005 6:27 pm
Hier hetzelfde !
Montage heeft wat meer aandacht nodig, lomp (hard) aandraaien kan niet, maar is ook maar op een aantal plaatsen op de fiets nodig. Hiervoor kun je titanium gebruiken. Let wel: pas als je hele fiets qua gewicht getuned is, is het "lonend" om met het vervangen van bouten te beginnen.
-
Animine
- Berichten:1507
- Lid geworden op:wo jul 11, 2001 1:22 pm
- Locatie:Antwerpen
Bericht
door Animine » di jan 18, 2005 3:35 am
Ik weet dat het enkel loont als de rest van de fiets ook is getuned qua gewicht. Vandaag net mijn nieuwe ti veer van Craig Seekins van Avalanche Downhill Racing ontvangen. I just love shopping in de VS, zeker als je in de VS zit (no taxes).
Grtz
Animine