schorefcassette verwijderen
Moderator:Beheerders
is het loshalen van een schroefcassette anders dan bij een gewone cassette?
ik krijg dat ding met geen mogelijkheid los. of vergeet ik iets?
Re:schorefcassette verwijderen
The Pyreneeën King schreef:
is het loshalen van een schroefcassette anders dan bij een gewone cassette?
Naast het toepassen van het juiste gereedschap heb je veel power in de armen nodig. Die krengen gaan vaak enorm vast zitten. De truc is om de freewheel tool in een bankschroef te plaatsen en het wiel met een iet wat uhm... pulserende (??) beweging rond te proberen draaien (korte snokken dus, begrijp u?). Je "arm" is dan groter en zo krijg je vrijwel alle schroefcassette"s altijd los.
Wat is een schorefcassette?
Er bestaan:
- cassettes met lockring,
- cassettes met afsluitend tandwiel met schroefdraad,
- freewheels.
In het laatste (meest waarschijnlijke) geval is De Kerf"s methode correct. Vergeet niet de freewheelafnemer (het stukje gereedschap) eerst heeeeeeeeeel goed vast te zetten tegen het freewheel door de QR erdoorheen te halen en vast te zetten.
Dit laatste in geval van afmers met een paar uitsteeksels zoals voor Maillard of Suntour.
Bij Shimano verdwijnt de afnemer ver genoeg in het freewheel en is de kans dat hij wegglijdt niet groot.
Er bestaan:
- cassettes met lockring,
- cassettes met afsluitend tandwiel met schroefdraad,
- freewheels.
In het laatste (meest waarschijnlijke) geval is De Kerf"s methode correct. Vergeet niet de freewheelafnemer (het stukje gereedschap) eerst heeeeeeeeeel goed vast te zetten tegen het freewheel door de QR erdoorheen te halen en vast te zetten.
Dit laatste in geval van afmers met een paar uitsteeksels zoals voor Maillard of Suntour.
Bij Shimano verdwijnt de afnemer ver genoeg in het freewheel en is de kans dat hij wegglijdt niet groot.
bedankt voor de tips
maar los gaat ie er niet van.
de tip van dekerfs opgevolgt, met krachtige korte pulsen maar los gaan ho maar. (tegen de klok in draaien toch?)
kan ik er kruipolie achter langs laten lopen? (of loopt dat zo de body in?)
maar los gaat ie er niet van.
de tip van dekerfs opgevolgt, met krachtige korte pulsen maar los gaan ho maar. (tegen de klok in draaien toch?)
kan ik er kruipolie achter langs laten lopen? (of loopt dat zo de body in?)
The Pyreneeën King schreef:(tegen de klok in draaien toch?)
Eehm, laten we het zo zeggen: Je draait de freewheelafnemer de richting op waarin je freewheel freewheelt. (duidelijk hoop ik?) Anders zou "t met een kettingzweep ook lukken hè

langs de fietsen makker gegana en die had hem zo los
nieuwe spaak er in, richten en rijden maar

nieuwe spaak er in, richten en rijden maar
kheb het afgelopen week nog gedaan
ik heb er zo"n park tool voor gekocht, een FR-1 dacht ik, engelse sleutel erop en ging er zo af...
ik heb er zo"n park tool voor gekocht, een FR-1 dacht ik, engelse sleutel erop en ging er zo af...
Ik zit ook met een probleempje met die lockring, niet om hem los te krijgen maar om hem weer vast te draaien. Op mijn Draco achternaaf met steekas krijg ik men cassette en lockring er wel op, maar ik krijg men tool om die lockring om hem aan te draaien niet over het uitstekende gedeelte van die achternaaf. Maw ik kan de lockring niet aandraaien... iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Grtz
Animine
Grtz
Animine
Tool uitboren?
Jup had ik ondertussen gedaan en dan gaat het moeizaam, uitboren nog even goed navijlen en afwerken en dan lukt het weer perfect.
Grtz
Animine
Grtz
Animine
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Shimano heeft twee soorten tooltjes, 1 standaard voor de lock ring van een cassette, een tweede voor de centerlock schijven op centerlock naven. Deze laatste hebben dezelfde vorm als de eerste, alleen is er in het tooltje meer ruimte gemaakt voor de naaf as.
Misschien dat het daar mee beter gaat?
Misschien dat het daar mee beter gaat?