plaatsing vork

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
les alpes
plaatsing vork

Bericht door les alpes » ma dec 13, 2004 5:37 pm

Ik sta op het punt een nieuwe vork aan te schaffen. Het gaat hierbij om een pike. Nu heb ik eens gehoord bij mijn LBS naar wat prijzen. Het verschil is zo groot (150à200E) dat ik overweeg om hem via internet aan te schaffen en zelf te plaatsen.

Nu vroeg ik mij af wat er allemaal bij komt kijken en of dit zonder speciale tools te doen is.
Is het niet meer dan headset losvijzen, schijfrem los, vork eruit tikken, nieuwe plaatsen, headset vastvijzen, schijfrem afstellen?

Zie ik nu dingen over het hoofd en zijn er dingen waar extra zorg aan dient besteed te worden?

alvast bedankt

Jurriaan

Re:plaatsing vork

Bericht door Jurriaan » ma dec 13, 2004 8:30 pm

vergeten, de ring welke op de vork zit en het balhoofd op draait.
het los halen van de oude vork lukt nog wel voorzichtig met een schroevendraaier.
het aanbrengen op een nieuwe vork is met enkel een hamer en een blokje hout lastig om hem er recht op te krijgen.

verder fluitje van een cent. en voor 200euro zou ik het wel weten.
let wel op garantie!

-=Full-throttle=-
Contacteer:

Bericht door -=Full-throttle=- » ma dec 13, 2004 10:01 pm

en wat dacht je van de stuurpen op de juiste hoogt afzagen. tussen de 3 a 5 mm minder dan de totale lengte van het gehele balhoofd eventuele opvulringen,frame en stuurpen.
zorg er wel voor dat er geen zaagsel op de dichtingen komen anders kun je gelijk laten reviseren.

voor de rest een fluitje van een cent

de ring van het balhoodt te verweideren zoals al gezegt is. bij het er opsetten is het gemakkelijk om een blok houd in een bankschroef te plaatsen die lang genoeg is zodat de vork er met de kroon op kan rusten. zo zal hij de slagen niet absorberen met de vering. verder doe ik het altijd met een hamer er een doorslag. hier mee moet men wel punt gewijs tewerk gaan met veel geduld. en niet teveel slagen aan een zijde want dan gaat hij scheef. het is daarom gemakkelijker om dit met 2 personen te doen. eentkje de vork vast houden en dan kan jij je consentreren op de slag werkzaamheden.

als dit gebeurt is is het nog maar een kwestie van inelkaar zetten en knalle met die bak ;)

gegroet en succes lukt wel als je een beetje handig bent ;)

legion
Contacteer:

Bericht door legion » ma dec 13, 2004 11:51 pm

Ga gewoon ff naar de doe-het-zelf-sjop en haal een stukje pvc van een centimeter of 40, met een binnendiameter die zo dicht mogelijk boven 1 1/8" ligt, dan kan je hem die ring met je ogen dicht nog recht op je vork krijgen.
Pas des problemes...

les alpes

Bericht door les alpes » di dec 14, 2004 10:59 am

ok dat lijkt me dus goed te doen. Wat ik mij wel afvraag is hoe die starfangled nut die je in je vorkbuis slaat de speling van je balhoofd kan wegnemen.

p.s. iemand hier ervaring mee: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=4494

rene

Bericht door rene » di dec 14, 2004 11:24 am

http://www.singlespeed.nl/techniek/Barnett.html
Hoofdstuk 11 vanaf pagina 21 . . . ;D

les alpes

Bericht door les alpes » di dec 14, 2004 11:57 am

rene schreef:
http://www.singlespeed.nl/techniek/Barnett.html
Hoofdstuk 11 vanaf pagina 21 . . . ;D

thx, dit was wat ik nog miste :-*

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di dec 14, 2004 5:41 pm

les alpes schreef:
ok dat lijkt me dus goed te doen. Wat ik mij wel afvraag is hoe die starfangled nut die je in je vorkbuis slaat de speling van je balhoofd kan wegnemen.

p.s. iemand hier ervaring mee: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=4494

niet specifiek met deze ervaring, wel met iets soortgelijks en dat beviel slecht.

rene

Bericht door rene » di dec 14, 2004 5:50 pm

Waarom dan? Het leek mij eerlijk gezegd wel handig . . .

Plaats reactie