spaak lengte gevonden
Moderator:Beheerders
-
- Contacteer:
hallo
ik begin net met wielen spaken maar zit met een probleem.
een velg omspaken is geen probleem. maar een gehele nieuwe set maken wel ! wie kan mij helpen??
ik heb een losse velg en een naaf maar nu moet ik nog spaken kopen
hoe kan ik de lengte berekenen of zijn hier tabellen voor ?
Er zal vast wel iemand zijn die mij dat eventjes kan uitleggen ;D
heb nu alles ingevoerd in een calc en kom uit op 227 voor een 24 ich wiel kan dat?
wie kan mij helpen?
alvast bedankt
ik begin net met wielen spaken maar zit met een probleem.
een velg omspaken is geen probleem. maar een gehele nieuwe set maken wel ! wie kan mij helpen??
ik heb een losse velg en een naaf maar nu moet ik nog spaken kopen
hoe kan ik de lengte berekenen of zijn hier tabellen voor ?
Er zal vast wel iemand zijn die mij dat eventjes kan uitleggen ;D
heb nu alles ingevoerd in een calc en kom uit op 227 voor een 24 ich wiel kan dat?
wie kan mij helpen?
alvast bedankt
-
Re:hoe bepaal ik de lengte van een spaak ?
www.google.com
zoek op spoke calc en je vind wat je zoekt.
veelal zijn het excel sheets waarin je je naaf en je velg kunt selecteren en dan krijg je je spaak lengten
zoek op spoke calc en je vind wat je zoekt.
veelal zijn het excel sheets waarin je je naaf en je velg kunt selecteren en dan krijg je je spaak lengten
www.dtswiss.com en dan in het grijze vak links onderaan naar Spokes Calculator. Met wat geluk staan je velgen en naven in de databank van DT, anders zal je alles zelf moeten opmeten en ingeven. Hoe preciezer je meet (dus best met schuifmaat tot op tiende van mm.), hoe correcter de spaaklengte.
Voor het invlechten kan je o.a. terecht op http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html. Er zijn ook enkele goede boeken in omloop, maar daarvan moet ik de gegevens thuis eens checken. Mail me anders even daarvoor.
Voor het invlechten kan je o.a. terecht op http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html. Er zijn ook enkele goede boeken in omloop, maar daarvan moet ik de gegevens thuis eens checken. Mail me anders even daarvoor.
Luc schreef:
Er zijn ook enkele goede boeken in omloop, maar daarvan moet ik de gegevens thuis eens checken. Mail me anders even daarvoor.
The Bicycle Wheel door Jobst Brandt
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... 4?v=glance
ISBN: 0960723668
Da"s inderdaad een hele goeie. Je moet wel het nodige karakter en zelfdiscipline aan de dag leggen om je door de heel theoretische eerste helft te worstelen
Iets makkelijker leesbaar: The Art of Wheelbuilding door Gerd Schraner ISBN 0964983532
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... 18-3838541

Iets makkelijker leesbaar: The Art of Wheelbuilding door Gerd Schraner ISBN 0964983532
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... 18-3838541
- Goofy @ Team SoliD
- Contacteer:
okee bedankt dan ga ik me er eens in verdiepen ;D
-
- Contacteer:
heey
ik heb een dabomb rim en een of andere eenwieler naaf heb alles in een calculator ingevoerd nu moet ik spaken hebben met een lengte van 227 mm
nu heb ik eens rnd gekeken nu beginnen de spaken bij een lengte van 250
hoe los ik dat nu op ???
ik heb een dabomb rim en een of andere eenwieler naaf heb alles in een calculator ingevoerd nu moet ik spaken hebben met een lengte van 227 mm
nu heb ik eens rnd gekeken nu beginnen de spaken bij een lengte van 250
hoe los ik dat nu op ???
Re:spaak lengte gevonden
227mm. voor een 26" velg ? Vreemde lengte hoor? Ben je zeker dat je de juiste maten ingevoerd hebt?
-
- Contacteer:
nee het is een 24 inch dabomb velg ;D
deze wordt in een eenwieler geplaatst ik heb alle maten opgemeten en deze ingevuld maar misschien heb ik dan toch iets verkeerd gedaan
de naaf flenzen zijn net ietsje groter dan die van een xt naaf (even voor het idee)
ik ga woensdag wel even langs de LBS en dan zal ik er wel uitkomen
iedereen bedankt ;D
deze wordt in een eenwieler geplaatst ik heb alle maten opgemeten en deze ingevuld maar misschien heb ik dan toch iets verkeerd gedaan
de naaf flenzen zijn net ietsje groter dan die van een xt naaf (even voor het idee)
ik ga woensdag wel even langs de LBS en dan zal ik er wel uitkomen
iedereen bedankt ;D
-
je kan mss sapim spaken nemen
bv de leader zijn verkrijgbaar volgens hun site van 82mm tot 310mm
www.sapim.be
elke goede lbs kan deze vasstkrijgen
mss wel speciaal op bestelling voor ongebruikelijke maten maar zal in prijs nog wel meevallen
bv de leader zijn verkrijgbaar volgens hun site van 82mm tot 310mm
www.sapim.be
elke goede lbs kan deze vasstkrijgen
mss wel speciaal op bestelling voor ongebruikelijke maten maar zal in prijs nog wel meevallen
227 mm kan best kloppen...blijft de vraag waar je ze kan vinden. Ik heb zelf pas 240 mm spaken moeten vinden voor m"n versnellingsnaaf...da"s flink zoeken, en dat waren DT Comps die door Rohloff geleverd werden. Misschien dat Sanots je eraan kan helpen.
Ik weet niet hoe/waar je de lengte berekend hebt, maar als je onmogelijk aan 227 mm spaken kan komen...probeer of het met kruis over vier vlechten werkt. Zolang de spaken elkaars koppen niet raken gaat dat redelijk goed, zeker met een naaf van Shimano XT dimensies. Je hebt wat langere spaken nodig (ik gok 237 mm, misschien past 240), maar die zijn wel makkelijker te vinden. Ik weet dat Bike2Build i.i.g. nog 36 stuks heeft liggen (de andere 36 zitten aan m"n naaf vast ;D).
Ik weet niet hoe/waar je de lengte berekend hebt, maar als je onmogelijk aan 227 mm spaken kan komen...probeer of het met kruis over vier vlechten werkt. Zolang de spaken elkaars koppen niet raken gaat dat redelijk goed, zeker met een naaf van Shimano XT dimensies. Je hebt wat langere spaken nodig (ik gok 237 mm, misschien past 240), maar die zijn wel makkelijker te vinden. Ik weet dat Bike2Build i.i.g. nog 36 stuks heeft liggen (de andere 36 zitten aan m"n naaf vast ;D).
Voor 24" kan het inderdaad wel kloppen. Als je voor de rest de maten opgemeten hebt zoals ze voor het door jou gebruikte programma moeten opgemeten worden, dan zit het wel goed.
@Old Manitou: Volgens de site van Sapim kan je veel krijgen, todat je er eens echt naar vraagt ...
Spaken voor 24" bestel ik normaal gezien het vlotst van Halo. Dat zijn voorlopig zowat de enige die vlot in die lengtes verkrijgbaar zijn. Als iemand een tip/adres heeft om ze ook van Sapim of DT vlot te verkrijgen zie ik die graag komen.
@Old Manitou: Volgens de site van Sapim kan je veel krijgen, todat je er eens echt naar vraagt ...
Spaken voor 24" bestel ik normaal gezien het vlotst van Halo. Dat zijn voorlopig zowat de enige die vlot in die lengtes verkrijgbaar zijn. Als iemand een tip/adres heeft om ze ook van Sapim of DT vlot te verkrijgen zie ik die graag komen.
-
- Contacteer:
bedankt
ik ga zowiezoo even na laten meten bij de LBS of mijn gegevens goed waren.
en dan kijken of ik ze daar kan bestellen
ik vindt het wel een beetje gek want ze doen er toch een beetje moeilijk over. het schijnt ingewikkeld te zijn denk ik om deze te kunnen bestellen.
ik was ook al aan het denken om de over 4 te spaken omdat mijn flens iets groter dan een Xt naaf is. en dan kon ik een langere spaak nemen.
jullie hebben de spaaken ook gewon besteld bij jullie LBS ?
of kunnen jullie mij een winkel aanraden?
in diedergeval al bedankt voor jullie reacties ik hou jullie op de hoogte hahah
greetz Robin
ik ga zowiezoo even na laten meten bij de LBS of mijn gegevens goed waren.
en dan kijken of ik ze daar kan bestellen
ik vindt het wel een beetje gek want ze doen er toch een beetje moeilijk over. het schijnt ingewikkeld te zijn denk ik om deze te kunnen bestellen.
ik was ook al aan het denken om de over 4 te spaken omdat mijn flens iets groter dan een Xt naaf is. en dan kon ik een langere spaak nemen.
jullie hebben de spaaken ook gewon besteld bij jullie LBS ?
of kunnen jullie mij een winkel aanraden?
in diedergeval al bedankt voor jullie reacties ik hou jullie op de hoogte hahah
greetz Robin
winkels kunnen vaak spaken maar per "veel" bestellen, vdaar dat ze niet happig zijn op rare maten..
stomtoevallig heb ik zelf ook 227 mm thuis liggen, maar die heb ik zelf nodig..
rose heeft veel spaken van de betere merken (DT!) in alle lengtes op voorraad, dirt online moet ook n leuke verzameling hebben in exotische maten
zane
ps, vindT? spAAken? etc?
stomtoevallig heb ik zelf ook 227 mm thuis liggen, maar die heb ik zelf nodig..
rose heeft veel spaken van de betere merken (DT!) in alle lengtes op voorraad, dirt online moet ook n leuke verzameling hebben in exotische maten
zane
ps, vindT? spAAken? etc?