Re:FOX vanilla RC
Moderator:Beheerders
Kan iemand me advieis geven? Er zit nu een 500x2,8 veer in maar ik heb de veer al meer dan 2/3 op spanning gedraaid voor een redelijke afstelling.Ik weeg +-90kilo en wil een zwaardere veer aanschaffen,ik denk zelf aan een 600x2,8???????????En waar zit de Fox dealer in Nederland??
- cHoc
een 600 lijkt me dan wel een stuk beter, misschien moet je zelfs nog iets zwaarder
reken het hier uit en bestel dan.
http://www.mojo.co.uk/springs-calc.shtml
en voor de dealer moet je in de benelux bij Samba zijn
daar weet ik zo de url niet meer van.
Muchos gracias voor de tip!! ;D ;D ;D
cHoc schreef:
een 600 lijkt me dan wel een stuk beter, misschien moet je zelfs nog iets zwaarder
Sabma.....maar beter scoor je gewoon een stendec bij www.chainreactioncycles.com
Die veren van Stendec zijn zeker goed, worden gemaakt door Eibach (wel bekend uit de auto/motorsport wereld). Heb zelf zo"n Stendec veer op mijn bighit zitten, 600x2.8. Heel tevreden over.
Grtz
Animine
Grtz
Animine
By the way,ik heb nog een vraagje over die vanilla;een dealer vertelde me dat ik de veer zelf maar 2 slagen onder spanning mag zetten.Lijkt me stug.ik zou toch denken dat ik net als bij een voorvork de veer onder spanning kan zetten om zo de ideale fijn afstelling te vekrijgen??Dus hoeveel omwentelingen zou ik dan mogen maken ??? thx
zoveel als je hartje begeert....en er schroefdraad op je demper zit...
- cHoc
GTLTS schreef:
zoveel als je hartje begeert....en er schroefdraad op je demper zit...
dacht het niet......... waar je ook rekening mee moet houden is met de veerweg van de veer zelf alleen al......
wat dacht je als je hem er zover op draait dat bij het inveren eerst de veer door zijn veerweg is en de demper nog over heeft
meestal mag je zo een veer een keer of 5 a 6 opdraaien ga je daar veel overheen, tijd voor een (iets) zwaardere veer
Fox schrijft voor om MAXIMAAL maar 3 volledige omwentelingen
voorspanning te geven. Anders kan je hem stuk rijden.
Grtz
Tbx
Grtz
Tbx
Tbx heeft hier een extreem goed punt... nooit meer veerspanning geven dan de voorschriften, anders gaan de windingen van de veer gewoon op het einde van de slag tegen mekaar komen en krijgt je demper een wel heeeeel harde stop (meestal met de dood tot gevolg, :-X van de demper dan
).
Dus ff rondzoeken naar wat vrienden met veren en dan ff testen...
greetz
bettes

Dus ff rondzoeken naar wat vrienden met veren en dan ff testen...
greetz
bettes
heey
ik heb ook een big hit en rijd met een 800 veer die wil nog weleens bottome en ik ben maar 60 kilo
dus ik denk dat je wel een zwaardere als 600 mag hebben
ik heb ook een big hit en rijd met een 800 veer die wil nog weleens bottome en ik ben maar 60 kilo
dus ik denk dat je wel een zwaardere als 600 mag hebben

- cHoc
Tbx schreef:
Fox schrijft voor om MAXIMAAL maar 3 volledige omwentelingen
Grtz
Tbx
Fox schijft maximaal 2 voor, maar dan nog heb je ruimte om hem verder te draaien,
Fox is hierin gewoon aan de zeer veilige kant, zou ik ook doen in amerika.......
Dus die dealer had toch gelijk,ik denk wel dat het per veersysteem verschillend kan zijn wat voor veer er in moet.Ik heb een programmatje gebruikt die dit aales berekent,kwam 650 uit.Maar ja ,kan ook aan je rijstijl liggen die de voorkeur bepaalt.In ieder gaval als mijn fietsje tip top is wil ik wel graag gaan downhilen
;D

waarom zit er dan zoveel schroefdraad op zo een demper....lijkt me dan vrij overbodige troep....
Maar natuurlijk,...wat heeft het voor zin om dat ding helemaal op te draaien....dan kun je net zo goed hardtail gaan rijden....
Maar natuurlijk,...wat heeft het voor zin om dat ding helemaal op te draaien....dan kun je net zo goed hardtail gaan rijden....
Die schroefdraad is nodig omdat de totale lengte van een veer verschillend kan zijn naargelang de sterkte van de veer.
Nog een paar vragen;ik kom er niet helemal aan uit.Nu zit er een 650x2,8 veer in en ik moet nog steeds 10 volledige wendingen maken voor de juiste afstelling,duzz,ik denk nu dus aan een 750x2,8.Maar die 2,8 slaat op de stroke van de demper,ik meet maar 66mm,omgerekend = dat dus ongeveer 2,5 in plaats van 2,8.Maar 2,8 zat er orgineel op,de inbouwlengte van de demper = 216 mm.Heb ik bij stendec gekeken (chainreaction),gaat maar tot 700.I go nutzzz...... :PWat te doen ??? ??? ??? ??? ???
- cHoc
die 2.8 slaat op de stroke van de veer, niet de demper, de stroke van de veer moet altijd groter zijn dan de demper, anders kan je hem helemaal geen windingen op draaien op de demper, omdat met het opdraaien van de veer verkleint de stroke van de veer, en word dan dus kleiner dan de stroke van de demper, met catastrofale gevolgen voor de demper..
en dat hij nog te licht is, met hoeveel % SAG heb je hem ingesteld?
het is een big hit toch?
en dat hij nog te licht is, met hoeveel % SAG heb je hem ingesteld?
het is een big hit toch?
NEE
,yt is eenAZONIC eliminator,als ik de veer maar twee wendingkjes geef heb ik mucho te veel sag,wel ongeveer 40%.Ik kom ook van een hardtail af dus moet ook een beetje wennen aan dat sag gebeuren.Maar ehh,ik hou er gewoon van om tot in de puntjes alles zo af te stellen zodat de fiets doet en voeld zoals ik wil.Maar een stuggere veer moet alsnog,bedankt voor dat 2,8 verhaa,maar mijn veer komt ook akelig dicht bij het dempers potje,misschien weetje daar nog iets over....l

- cHoc
40% SAG is juist lekker,en dat met twee complete wendingen, ik zou zeggen; je hebt de goede veer te pakken.
ikzelf heb de demper op mijn bike ingesteld op ongeveer 50% SAG.
ik snap dat vering ff wennen is na een HT, dat had ik ook, niet zo extreem als jij

maar ik zou in dat geval (met wat ik nu weet) niet de demper instellen dat jij het lekker vind,
maar de demper instellen dat hij goed werkt, later zul je wel merken dat je het die instelling kan waarderen.
plus dat het je waarschijnlijk ook veel ergenis gaat besparen.
veel slechte ervaringen van dempers komt ook van mensen die dempers instellen zodat zij het lekker vinden,
en het dan raar vinden dat hij dat toch niet kan uithouden..... (ook uit mijn persoonlijke ervaring)
als ik jou was zou ik hem dan eerst ongeveer instellen op ongeveer 25 - 30% SAG (middenweg zeg maar
)
en dan verder de ingaande demping instellen zodat hij snel maar niet te snel inveert.
en de rebound ongeveer zo dat hij traag maar niet te traag, en 1 keer iets verder dan het SAG punt doorveert en dan terugveert naar het SAG punt.
en die instelling gewoon een tijd (een half jaar of een jaar) uitproberen, met wat je van plan bent te doen, FR, DH, UA.
wat wil je precies van dat potje weten dan, ik weet niet alles, maar we zullen zien
ikzelf heb de demper op mijn bike ingesteld op ongeveer 50% SAG.
ik snap dat vering ff wennen is na een HT, dat had ik ook, niet zo extreem als jij

maar ik zou in dat geval (met wat ik nu weet) niet de demper instellen dat jij het lekker vind,
maar de demper instellen dat hij goed werkt, later zul je wel merken dat je het die instelling kan waarderen.
plus dat het je waarschijnlijk ook veel ergenis gaat besparen.
veel slechte ervaringen van dempers komt ook van mensen die dempers instellen zodat zij het lekker vinden,
en het dan raar vinden dat hij dat toch niet kan uithouden..... (ook uit mijn persoonlijke ervaring)
als ik jou was zou ik hem dan eerst ongeveer instellen op ongeveer 25 - 30% SAG (middenweg zeg maar

en dan verder de ingaande demping instellen zodat hij snel maar niet te snel inveert.
en de rebound ongeveer zo dat hij traag maar niet te traag, en 1 keer iets verder dan het SAG punt doorveert en dan terugveert naar het SAG punt.
en die instelling gewoon een tijd (een half jaar of een jaar) uitproberen, met wat je van plan bent te doen, FR, DH, UA.
wat wil je precies van dat potje weten dan, ik weet niet alles, maar we zullen zien

-
- Forumbeheerder
40 vind ik aan de ruime kant, 25 a 30 is ideaal. meet dit wél op je demper/ Da is correcter.
yes,yes,zo meet ik ook ;D