een shimano racenaaf ombouwen naar 135mm

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
bettes
een shimano racenaaf ombouwen naar 135mm

Bericht door bettes » ma okt 25, 2004 9:38 pm

Nou heb ik hier een racenaafje liggen en die zil ik graag in mijn woonwerk velo steken. Ik heb hier nog een mtb-as en de bijhorende 5mm aan spacers liggen (2keer 2.5mm om precies te zijn). Nu vraag ik mij af of ik ze:

1)beide aan de niet cassette kant moet steken-> cassette blijft op de gewone afstand van de dropout en de spaken aan de cassette kant gaan iets meer liggen.

2)een aan elke kant, cassette gaat iets verder van de dropout af, derailleur moet niet helemaal terug naar de ingeplooide stand (minder vuil-in-kabel gevoelig).

Laat die ervaringen en opmerkingen maar komen.

greetz
bettes

Pino

Re:een shimano racenaaf ombouwen naar 135mm

Bericht door Pino » ma okt 25, 2004 9:59 pm

1/ because je dan een sterker wiel maakt met een minder ongelijke spanning tussen links en rechts.
Duurzaamheid en zijdelingse stijfheid kunnen flink omhoog. Dit is de belangrijkste reden waarom veel tandems 145mm (Cannondales) of 160mm (Santana) brede achternaven gebruiken.

Derailleurargument gaat niet op, regelmatrig een laatste buitenkabeltje vervangen doet hier wonderen.

binkie

Bericht door binkie » wo okt 27, 2004 8:14 am

Helemaal eens met argumenten van Pino. Is stadsfiets inbouwbreedte 135mm?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo okt 27, 2004 7:59 pm

Pino is spot on!

Slotje ;)

bettes

Bericht door bettes » wo okt 27, 2004 8:07 pm

Te laat... wiel is klaar en mooi op spanning. Kwam wel mooi uit want spaken waren iets te lang voor "normaal" opbouwen. ;D Nu de fiets nog om ze in te zetten... Iemand nog een mrp rolletje op overschot liggen?(enkel blad voor en racecassette achter...)

greetz
bettes

Pino

Bericht door Pino » wo okt 27, 2004 8:10 pm

binkie schreef:
Is stadsfiets inbouwbreedte 135mm?

Stadsfiets heeft verschillende maten. Shimano, SRAM en Sturmey Archer hebben allemaal verschillende inbouwbreedtes die ook binnen het merk nog eens varieren.
Meestal ergens tussen de 118 en 135mm. Juiste maten zijn vaak in de specificaties te vinden.
Vaak zijn het pisbakken ijzer frames die wel e.e.a. aan buiging verdragen.
Ook frames hebben verschillende inbouwbreedtes die soms een compromis zijn om verschillende naven te kunnen gebruiken.
De koninklijke fietsenfabriek in Dieren maakte zo ook raceframes op 127mm om ze multifunctioneel te houden.

De vraag die soms komt is waarom men geen naven op 200mm bouwt om sterke wielen te maken. Welnu, dan komen o.m. de hakken tegen de liggende achtervork.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo okt 27, 2004 10:25 pm

Pino schreef:
De vraag die soms komt is waarom men geen naven op 200mm bouwt om sterke wielen te maken. Welnu, dan komen o.m. de hakken tegen de liggende achtervork.

Ook met hoge hakken Pino...??

Plaats reactie