Re:afstellen derrailleurs

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
keano16
afstellen derrailleurs

Bericht door keano16 » wo okt 13, 2004 3:58 pm

hallo,

heb onlangs een nieuw crankstel moeten laten zetten op mijn fietsje en nu trapte hij voor geen meter meer. ff op internet gekeken en gelezen hoe ik de derrailleurs moet afstellen/

na een beetje kloten leek alles goed te zitten maar toen ik ging fietsen liep de ketting er vaak af.

daarna opnieuw gedaan en met de hand liep elke versnelling heel vlot. alleen als ik nu ga fietsen dan loop tie iets anders dan met de hand.
wat kan ik hier aan doen?

verder loopt de ketting weleens vast of loopt er bijna af als ik ineens van mijn grote blad naar het middenblad ga of andersom, wat kan ik hier aan doen? want met de hand loopt ie perfect en onder het fietsen is zo lastig schroeven.

alvast bedankt

Bakkersma

Bericht door Bakkersma » wo okt 13, 2004 8:08 pm

Onder het fietsen is het perfect schroeven met de stel moeren aan je shifters.

Maar weet je zeker dat alles recht tegenover elkaar staat, is je chain line wel oke ingesteld?
Mocht je een fully hebben, heb je dan geen speling op je swingarm?

Succes KLAAS

enfucko

Bericht door enfucko » do okt 14, 2004 3:18 pm

keano16 schreef:

verder loopt de ketting weleens vast of loopt er bijna af

Geen kromme schakeltjes in je ketting ??

E

keano16

Bericht door keano16 » do okt 14, 2004 3:42 pm

ik zal de ketting eens nakijken dan

bedankt!!

Cubeman

Bericht door Cubeman » do okt 14, 2004 6:36 pm

Lijkt mij een kwestie van de stopschroeven van de voorderailleur beter afstellen.
Een minder groot bereik lijkt me de oplossing!

keano16

Bericht door keano16 » do okt 14, 2004 10:16 pm

met de stopschroeven bedoel je neem ik aan de L en H schroef bij de voorderraileur.
nou de H heb ik zo geschroefd dat als je naar het 3e blad schakelt hij netr niet tegen de ketting aandrukt, dus dat je hem er niet over kan drukken.
de L moet ik nog ff nakijken morgen, hoe moet die precies staan? gewoon dat ie niet te ver naar links gaat dus richting het frame?

kan het ook aan de L en H op de achterderraileur liggen? daar heb ik eigenljk nog niet naar gekeken.

maar vind het zo raar dat wanneer ik handmatig alle versnellingen afloop hij goed schakelt maar als ik op de fiets zit de ketting eraf loopt

Bakkersma

Bericht door Bakkersma » do okt 14, 2004 10:33 pm

Ja dat is raar en wordt veroorzaakt door de grotere kracht die je tijdens het fietsen uitoefend.
Wat voor fiets heb je, hard tail of een fully? Hoe is de conditie van je achterwiel, vooral dan de naaf, bevestiging en cassette body? Als er tijdens het fietsen zijdelingse beweging in deze delen zit dan heeft dat een negatief effect op het schakelen.

Greetzzz KLAAS

keano16

Bericht door keano16 » vr okt 15, 2004 2:15 pm

ik heb een hardtail, net ff getest en geloof dat ie het nu weer goed doet.

het lag denk ik aan de achterderrailleur die te ver naar buiten stond op het kleinste tandwiel daardoor liep ketting er weleens af als je veel kracht zette.

maar heb nog wel een vraagje?

ik heb nu de imbus helemaal vastgedraaid bij de achterderralleur (dus dat ie minder op en neer kan)
hoort dit? want weet niet hoe die origineel zat.

verder is het een behoorlijk precies werkje maar wel redelijk makkelijk als je beetje weet.
maar het afstellen doe ik alleen nog dmv met een schroevedraaier te fietsen en dan om een x aantal meters te stoppen en wat bijschroeven.

want met fietsen blijkt het heel anders te zijn dan wanneer je de fiets op een standaard zet en met de hand "trapt".

Bakkersma

Bericht door Bakkersma » vr okt 15, 2004 11:10 pm

Wat ik ook al eerder schreef, je kunt tijdens het fietsen derailleurs afstellen door aan de stelschroeven bij je shifters te draaien, geen schroevendraaier voor nodig.

En als je met de inbusbout de bevestigingsbout van de derailleur bedoeld, dan moet deze inderdaad goed vast zitten 8~10Nm.

Op de site van SRAM en Shimano vind je diverse handleidingen over de montage en afstelling van je versnellingsapparaat. Ik heb als voorbeeld een link van SRAM gecopieerd:

http://www.sram.com/_media/pdf/sram/mou ... __7_04.PDF

Success, KLAAS

keano16

Bericht door keano16 » za okt 16, 2004 12:43 pm

heb alleen geen shifters dus moet wmet schroevedraaier helaas.

heb nu alleen nog dat wanneer ik voor op het 2e blad zit en achter op het klainste tandwiel dat de ketting licht langs de voorderrailleur schaaft.
weet alleen niet of dit origineel ook al was, is dit erg?

Xtuv

Bericht door Xtuv » za okt 16, 2004 2:26 pm

in princiepe is dat een combinatie waar je toch niet mee rijd..

keano16

Bericht door keano16 » za okt 16, 2004 2:36 pm

klopt!

maar vroeg me gewoon af of het altijd al zo was of het door een foute afstelling van mij komt, en er dus wat aan gedaan kan worden

Plaats reactie