Zuiger Julie blijft hangen
Moderator:Beheerders
Op de tandem hebben we Magura Julie schijfremmen. Nou blijft één zuiger van de achterremklauw steeds hangen. Gevolg: minder remkracht en een grotere slag in de remhendel. De handleiding van Magura voor het terugstellen van hangende zuigers heb ik gevolgd. Dan heb ik eventjes een goed tweezijdig werkende rem met een normale slag in de hendel. Maar langer dan tien, twintig remmingen duurt dat niet.
Moet je die Magura-instructie misschien (bij spreke van wijs) twintig keer uitvoeren voordat dit goed is? Zo niet, kun je zo"n zuiger met een of ander smeermiddel losmaken?
Alle suggesties zijn zeer welkom.
Moet je die Magura-instructie misschien (bij spreke van wijs) twintig keer uitvoeren voordat dit goed is? Zo niet, kun je zo"n zuiger met een of ander smeermiddel losmaken?
Alle suggesties zijn zeer welkom.
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Re:Zuiger Julie blijft hangen
Probeer je zuiger iets (verder of terug) gedraait te monteren en gebruik om het "handeltje" te smeren kopervet. Soms wil dit werken. Succes.
Re:Zuiger Julie blijft hangen
Jumping Hansje schreef:
Probeer je zuiger iets (verder of terug) gedraait te monteren en gebruik om het "handeltje" te smeren kopervet. Soms wil dit werken. Succes.
Ummmm..... ik wil dit graag doen, maar begrijp niet helemaal hoe dit zou moeten. Hoe kan ik de zuiger gedraaid monteren? Ook als je de remblokken eruit haalt is er maar weinig ruimte tussen de beide zuigers, iets meer dan de dikte van een kunststof bandenlichter. Of mag ik de beide helften van de remklauw zonder meer uit elkaar schroeven (2 imbussen maat 5) en dan wat met die zuiger "rommelen"? Als je de helften mag demonteren zal het geen probleem zijn, maar ik ben bang dat dan de olie eruit loopt ...... :P
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Re:Zuiger Julie blijft hangen
Klopt je olie zal er ook uit lopen en dat hoeft ook niet, wat ik bedoel is dat je zuiger een ronde vorm heeft. Probeer eens of de zuiger iets te draaien is evt. gecombineerd met in/ uitgaande slag. Daarna insmeren met kopervet alles weer monteren en rijden. (en hopen dat dan over is)
Re:Zuiger Julie blijft hangen
Jumping Hansje schreef:
Klopt je olie zal er ook uit lopen en dat hoeft ook niet, wat ik bedoel is dat je zuiger een ronde vorm heeft. Probeer eens of de zuiger iets te draaien is evt. gecombineerd met in/ uitgaande slag. Daarna insmeren met kopervet alles weer monteren en rijden. (en hopen dat dan over is)
Nou, ik heb alles geprobeerd maar helaas ...... de zuiger blijft beroerd lopen. Afgelopen weekend de MH2D gereden en toen kwam de zuiger af en toe los (bij echt grote klappen). Maar die pret duurde steeds maar tot de volgende keer remmen >:( Dit wordt dus een gevalletje garantie lijkt me zo.
Overigens was die MH2D natuurlijk weer super georganiseerd!
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Re:Zuiger Julie blijft hangen
Ach zelf vond ik het wel minder als vorige jaren, met name bij het oversteken van de wegen stonden dit jaar geen mensen meer om eventueel te waarschuwen voor overig verkeer.
Re:Zuiger Julie blijft hangen
haal de caliper van je frame
haal de blokken er uit
-
knijp 3x in je rem (niet meer dan klappen de zuigers er uit)
je ziet dat 1 zuiger minder lekker mee komt
spuit daar een beetje teflon spray op
duw de zuigers terug
herhaal nu de stappen zonder teflon spray tot ze gelijk naar buiten komen aan beide zijden.
Dit is een typisch julie probleem van sticky pistons en of wat uitgedroogde seals
indien dit niet helpt is het een verhaal van terug sturen je hebt niet voor niks 5 jaar garantie ! ;D
Grtz Koen
haal de blokken er uit
-
knijp 3x in je rem (niet meer dan klappen de zuigers er uit)
je ziet dat 1 zuiger minder lekker mee komt
spuit daar een beetje teflon spray op
duw de zuigers terug
herhaal nu de stappen zonder teflon spray tot ze gelijk naar buiten komen aan beide zijden.
Dit is een typisch julie probleem van sticky pistons en of wat uitgedroogde seals
indien dit niet helpt is het een verhaal van terug sturen je hebt niet voor niks 5 jaar garantie ! ;D
Grtz Koen
Re:Zuiger Julie blijft hangen
Ik wil net zeggen, dit is n Magura kwaaltje .. gewoon een aantal keer goed heen en weer bewegen (de piston die wel goed glijd even tegenhouden zodat de ander er goed uitkomt) en doorsmeren.
Heb t zelfde gehad met HS33
Heb t zelfde gehad met HS33
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Re:Zuiger Julie blijft hangen
Is inderdaad een Magura kwaaltje, oplossing ---> opsturen onder garantie en als het terug blijft komen weer opsturen en verkopen die remmen, en op zoek naar andere remmen. Klinkt flauw, maar ik ben bang dat het de enige oplossing zal blijken te zijn. In ieder geval succes gewenst met je remmen.
Re:Zuiger Julie blijft hangen
Voor degenen die niet kunnen sleutelen, idd
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Re:Zuiger Julie blijft hangen
Heeft daar niets te maken, wel eens gehoord van garantiebepalingen?!?
Re:Zuiger Julie blijft hangen
Bro schreef:
Voor degenen die niet kunnen sleutelen, idd
Ik vind je reactie een tikje neerbuigend, "Bro". Ik kan tamelijk goed sleutelen en vind het vaak ook leuk. Als ik dus met wat eenvoudig fröbelwerk die zuiger weer goed kan krijgen zal ik het ook graag doen. Maar ik heb ook garantie op die dingen en zal daar bij gelegenheid dus graag gebruik van maken!
Re:Zuiger Julie blijft hangen
KoeniE schreef:
haal de caliper van je frame
haal de blokken er uit
-
knijp 3x in je rem (niet meer dan klappen de zuigers er uit)
je ziet dat 1 zuiger minder lekker mee komt
spuit daar een beetje teflon spray op
duw de zuigers terug
herhaal nu de stappen zonder teflon spray tot ze gelijk naar buiten komen aan beide zijden.
Dit is een typisch julie probleem van sticky pistons en of wat uitgedroogde seals
indien dit niet helpt is het een verhaal van terug sturen je hebt niet voor niks 5 jaar garantie ! ;D
Grtz Koen
Dat van die zuiger heen-en-weer laten gaan heb ik inderdaad gedaan (volgens de handleiding die Magura daarvoor op haar site heeft staan). Die Teflonspray heb ik nog niet geprobeerd, is natuurlijk wel een heel slimme ...... Alleen vraag ik me af waarom je de caliper van het frame af zou moeten halen.
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Re:Zuiger Julie blijft hangen
Omdat de spray niet op je remblokken en schijf terecht moeten komen. En wellicht nog meer andere onderdelen waar het niet op mag komen.
Re:Zuiger Julie blijft hangen
Jumping Hansje schreef:
Omdat de spray niet op je remblokken en schijf terecht moeten komen. En wellicht nog meer andere onderdelen waar het niet op mag komen.
Aha, vandaar. Daar moet ik inderdaad even op letten. Anderzijds: ik haal voor dit soort operaties altijd het wiel uit het frame.
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Re:Zuiger Julie blijft hangen
Met spuitbussen en dergelijke moet je altijd opletten omdat ongeveer de helft er langs gaat en dus op andere plaatsen tercht kan komen in plaats van waar jij het hebben wilt.
Re:Zuiger Julie blijft hangen
als je de caliper los haalt kan je deze in je hand palm leggen en werkt het een stuk makkelijker

-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Re:Zuiger Julie blijft hangen
Ja en met teflon spray gelijk mooie gladde handen. ;D
Re:Zuiger Julie blijft hangen
KoeniE schreef:
als je de caliper los haalt kan je deze in je hand palm leggen en werkt het een stuk makkelijker![]()
Aha, dat begrijp ik. Enige probleempje is dat onze caliper (wegens CK naaf en 180 mm. adapter) op een stuk of 10 ringetjes rust. Dat wordt dus tellen :P
Re:Zuiger Julie blijft hangen
Grobbebol schreef:
Dit is een klassiek remzuiger-probleem. Na het lang stilstaan/liggen van de onderdelen gaat de rem vastzitten. Reden is dat de remrubbers uitdrogen of dat er ONDER de remrubbers een ophoping van oude olie zit. Deze olie gaat uitdrogen en uitzetten waardoor de zuiger(s) niet goed meer heen en weer kunnen.
De oplossing is heel simpel. Haal de remklauw los en haal de zuiger(s) uit de klauw door (zonder remblokken) de remhevel een aantal keer in te knijpen. Dit geeft uiteraard een oliebende dus een paar oude kranten zijn raadzaam. Ook kan het door de klauw van de kabel los te halen en met luchtdruk door het ontluchtingnippel de zuiger(s) naar buiten te blazen. (Eerst alle olie eruit laten lopen!) ;D
Let wel op welke zuiger uit welke cilinder komt vanwege de passing!
Als de zuiger(s) verwijderd zijn kan je de remrubbers zien zitten.Dit zijn de rubbers die aan de binnenkant in de cilinder zitten.
Met een klein schroevendraaiertje kan je de rubbers verwijderen, pas op dat je ze niet kapot prikt dus voorzichtig te werk gaan.
Leg deze rubbers in een bakje met wat teflon olie (bijvoorbeeld voor de ketting) en laat dit een tijdje liggen.
Kijk nu in de binnenkant van de remklauw in de groef waar de rubbers uitkomen. Als daar een soort van bloemkoolachtige aanslag zit kan je dit met het schroevendraaiertje wegkrabben. Zorg daar wel bij dat je de binnenwand van de cilinder niet beschadigd.
Kijk ook even de zuigers na op beschadigingen/corrossieaanslag. Indien nodig kan je met een waterproef superfijn schuurpapiertje de aanslag weghalen. Maak ook de rubbers goed schoon en controleer op uitdroging. Als alles schoon is kan je de rubbers weer monteren. Haal overtollige olie van de rubbers en leg ze weer in de groeven.
Vet de zuigers een beetje in met wat teflon en monteer ze op hun plaats.
Zorg bij plaatsing dat ze recht gemonteerd worden, als de waterpomptang erbij moet komen is er iets niet goed![]()
Monteer de rem weer aan de kabel en ontlucht deze. Nu moet de rem wel goed aanvoelen voor zover dat gaat met kabelbediende remmen, dit voelt altijd iets sponzig aan natuurlijk.
Dit probleem kwam heel vaak voor bij een oud type motor van Yamaha die ook zo"n systeem had. Na een winter in de stalling was dit vaste prik in de werkplaats. ::)
Mocht je nog vragen hebben laat het maar horen![]()
Succes!
Dit heb ik ooit eens bij een post van Wytze geplaatst. Hij had een soortgelijk probleem en al is dat een andere rem, de oplossing is hetzelfde.
Volg de instructies zoals ik het heb neergezet en je rem werkt daarna weer als nooit te voren.
Lapmiddeltjes als teflon werken soms maar dan wel erg tijdelijk, deze oplossing is definitief

Re:Zuiger Julie blijft hangen
Grobbebol schreef:
[Grobbebol schreef:
KNIP UITLEG
Mocht je nog vragen hebben laat het maar horen![]()
Succes!
Dit heb ik ooit eens bij een post van Wytze geplaatst. Hij had een soortgelijk probleem en al is dat een andere rem, de oplossing is hetzelfde.
Volg de instructies zoals ik het heb neergezet en je rem werkt daarna weer als nooit te voren.
Lapmiddeltjes als teflon werken soms maar dan wel erg tijdelijk, deze oplossing is definitief![]()
Wow, wat een uitgebreide instructie! Ziet er wel naar uit dat ik het hele handeltje dan weer moet vullen en ontluchten. Dat laatste laat ik t.z.t. maar doen. Ik weet dat het niet bijster ingewikkeld is, maar ik ben er geen held in. En al helemaal niet bij een tandem waarbij je armen altijd te kort zijn .....

Ik ga het trouwens eerst op garantie gooien, want de achterrem heeft al vanaf het begin dit probleem gehad. Als NZ een beetje wil meewerken, ga ik voor een nieuwe remklauw. Maar anders: demonteren die hap. Met deze instructie moet dat lukken!
Re:Zuiger Julie blijft hangen
helaas werkt deze methode niet bij de magura remmen omdat daar het probleem niet in zit... Dit verhaal komt voornamelijk voor bij remmen met DOT rem vloeistof...
Re:Zuiger Julie blijft hangen
Werkt voor Shimano (minerale olie) , Magura (alles wat op olie lijkt) en op alle soorten DOT afgevulde remsystemen.
Ik kom het erg vaak tegen in de werkplaats en na deze behandeling heb je weer een goed werkende remset.
Ik kom het erg vaak tegen in de werkplaats en na deze behandeling heb je weer een goed werkende remset.
Re:Zuiger Julie blijft hangen
alleen geen 5 jaar garantie meer... ::)
Re:Zuiger Julie blijft hangen
Als ik het doe wel :P