Vierkante as crank monteren
Moderator:Beheerders
Ik heb al meerdere verhalen gelezen:
Wel of niet invetten die bb-as.
Ik heb eerst niet ingevet maar dat kraakt na een tijdje best wel.
Als ik hem invet zou hij los kunnen gaan zitten en uitluberen volgens sommige.
Ik neem aan dat er wel een goeie oplossing is. Wie weet em?
Wel of niet invetten die bb-as.
Ik heb eerst niet ingevet maar dat kraakt na een tijdje best wel.
Als ik hem invet zou hij los kunnen gaan zitten en uitluberen volgens sommige.
Ik neem aan dat er wel een goeie oplossing is. Wie weet em?
Re:Vierkante as crank monteren

succes (Y)
zane
Re:Vierkante as crank monteren
als de trapas en cranks helemaal nieuw zijn, niet invetten.
Maar als je cranks al wat ouder zijn, zou ik er een beetje vet tussen doen, maar niet in het schroefdraad van de trapas.
Doe anders ook een beetje loctite op je crankbouten
Maar als je cranks al wat ouder zijn, zou ik er een beetje vet tussen doen, maar niet in het schroefdraad van de trapas.
Doe anders ook een beetje loctite op je crankbouten
Re:Vierkante as crank monteren
thr3E schreef:
Ik heb al meerdere verhalen gelezen:
http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... 82;start=0
http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... 87;start=0
daar doelde ik op, die heb ik gelezen maar de uitkomst is dat sommige zeggen droog, andere vaseline en weer een ander kopervet. Ik heb em momenteel droog omdat ik mn cranks zeker niet wil uitlubberen maar nu kraakt het, nu is de vraag wat ik daar dan tegen kan doen. Ik open dit topic omdat ik vind dat het nog steeds niet duidelijk is wat je nou precies moet doen. Crankstel is trouwens deze :
http://www.tnc-hamburg.de/RaceFace/Turb ... silber.jpg
Alleen dan dus met vierkante as.
Een gozer had het over Shimano snot. Een of ander soort borgend spulletje zoals ik het begreep, dat zou de oplossing moeten zijn. Iemand daar ervaringen mee?
Re:Vierkante as crank monteren
Je kan in principe overal vet opsmeren behalve op de schroefdraad. Als je alles goed aandraaid zou er niets mogen kraken. Anders toch maar een beetje locktite.
Let er wel op dat je borgende locktite hebt en niet de lijmende :"( :"( :"(
Groenten. ;D
Let er wel op dat je borgende locktite hebt en niet de lijmende :"( :"( :"(
Groenten. ;D
Re:Vierkante as crank monteren
Mbakel schreef:
Je kan in principe overal vet opsmeren behalve op de schroefdraad. Als je alles goed aandraaid zou er niets mogen kraken. Anders toch maar een beetje locktite.
Let er wel op dat je borgende locktite hebt en niet de lijmende :"( :"( :"(
Groenten. ;D
GEEN vet op de cranks! Wel op het schroefdraad natuurlijk.
Als je niet overtuigd bent dan misschien mailtje sturen naar fabrikant crank?
Re:Vierkante as crank monteren
Sorry, maar je kan natuurlijk ook niet overal verstand van hebben he.
Het zal niet meer gebeuren hoor. :-X
Groeten.

Het zal niet meer gebeuren hoor. :-X
Groeten.
Re:Vierkante as crank monteren
Mbakel schreef:
Sorry, maar je kan natuurlijk ook niet overal verstand van hebben he.![]()
Het zal niet meer gebeuren hoor. :-X
Groeten.
t was niet de bedoeling je af te zeiken... bovendien had je een goede tip over de loctite
Re:Vierkante as crank monteren
Sinds wanneer doen we geen spul op de trapas? Dr zit montage pasta op, droog monteren lijkt me echt %&$.
Ik mail Raceface zelf wel even ja, sinds er hier nog steeds geen duidelijke oplossing komt.
edit/
Oh, gevonden:
: What is the torque setting for my crank bolts?
A: For Isis, the initial installation may require up to 60 foot-pounds (ft-lbs.). Subsequent tightening should be at 35 ft-lbs. For square taper systems, the initial and subsequent tightening should be done at 35 ft-lbs. Remember to grease your spindle in both instances
Misschien als je ze niet TE vast draait dat je ze ook niet uitlubbert.
Ik mail Raceface zelf wel even ja, sinds er hier nog steeds geen duidelijke oplossing komt.
edit/
Oh, gevonden:
: What is the torque setting for my crank bolts?
A: For Isis, the initial installation may require up to 60 foot-pounds (ft-lbs.). Subsequent tightening should be at 35 ft-lbs. For square taper systems, the initial and subsequent tightening should be done at 35 ft-lbs. Remember to grease your spindle in both instances
Misschien als je ze niet TE vast draait dat je ze ook niet uitlubbert.