Vierkante as crank monteren

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam
Vierkante as crank monteren

Bericht door N I E L S » wo sep 01, 2004 9:28 pm

Ik heb al meerdere verhalen gelezen:

Wel of niet invetten die bb-as.
Ik heb eerst niet ingevet maar dat kraakt na een tijdje best wel.
Als ik hem invet zou hij los kunnen gaan zitten en uitluberen volgens sommige.
Ik neem aan dat er wel een goeie oplossing is. Wie weet em?

Gebruikersavatar
Zane!
Berichten:4842
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 7:37 pm

Re:Vierkante as crank monteren

Bericht door Zane! » wo sep 01, 2004 9:36 pm

Afbeelding

succes (Y)

zane

P0rnkinG
Berichten:606
Lid geworden op:vr okt 03, 2003 9:57 pm
Locatie:Heerhugowaard

Re:Vierkante as crank monteren

Bericht door P0rnkinG » do sep 02, 2004 10:35 am

als de trapas en cranks helemaal nieuw zijn, niet invetten.
Maar als je cranks al wat ouder zijn, zou ik er een beetje vet tussen doen, maar niet in het schroefdraad van de trapas.
Doe anders ook een beetje loctite op je crankbouten

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Re:Vierkante as crank monteren

Bericht door N I E L S » do sep 02, 2004 10:49 am

thr3E schreef:

Ik heb al meerdere verhalen gelezen:


http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... 82;start=0

http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... 87;start=0

daar doelde ik op, die heb ik gelezen maar de uitkomst is dat sommige zeggen droog, andere vaseline en weer een ander kopervet. Ik heb em momenteel droog omdat ik mn cranks zeker niet wil uitlubberen maar nu kraakt het, nu is de vraag wat ik daar dan tegen kan doen. Ik open dit topic omdat ik vind dat het nog steeds niet duidelijk is wat je nou precies moet doen. Crankstel is trouwens deze :

http://www.tnc-hamburg.de/RaceFace/Turb ... silber.jpg

Alleen dan dus met vierkante as.

Een gozer had het over Shimano snot. Een of ander soort borgend spulletje zoals ik het begreep, dat zou de oplossing moeten zijn. Iemand daar ervaringen mee?

MAD MAX
Berichten:107
Lid geworden op:ma aug 30, 2004 1:45 pm

Re:Vierkante as crank monteren

Bericht door MAD MAX » do sep 02, 2004 12:44 pm

Je kan in principe overal vet opsmeren behalve op de schroefdraad. Als je alles goed aandraaid zou er niets mogen kraken. Anders toch maar een beetje locktite.

Let er wel op dat je borgende locktite hebt en niet de lijmende :"( :"( :"(

Groenten. ;D

Gebruikersavatar
msxx
Berichten:1117
Lid geworden op:do jan 08, 2004 1:28 pm
Locatie:Helchteren
Contacteer:

Re:Vierkante as crank monteren

Bericht door msxx » do sep 02, 2004 2:18 pm

Mbakel schreef:
Je kan in principe overal vet opsmeren behalve op de schroefdraad. Als je alles goed aandraaid zou er niets mogen kraken. Anders toch maar een beetje locktite.

Let er wel op dat je borgende locktite hebt en niet de lijmende :"( :"( :"(

Groenten. ;D


GEEN vet op de cranks! Wel op het schroefdraad natuurlijk.

Als je niet overtuigd bent dan misschien mailtje sturen naar fabrikant crank?

MAD MAX
Berichten:107
Lid geworden op:ma aug 30, 2004 1:45 pm

Re:Vierkante as crank monteren

Bericht door MAD MAX » vr sep 03, 2004 6:55 am

Sorry, maar je kan natuurlijk ook niet overal verstand van hebben he. :?

Het zal niet meer gebeuren hoor. :-X

Groeten.

Gebruikersavatar
msxx
Berichten:1117
Lid geworden op:do jan 08, 2004 1:28 pm
Locatie:Helchteren
Contacteer:

Re:Vierkante as crank monteren

Bericht door msxx » vr sep 03, 2004 11:27 am

Mbakel schreef:
Sorry, maar je kan natuurlijk ook niet overal verstand van hebben he. :?

Het zal niet meer gebeuren hoor. :-X

Groeten.


t was niet de bedoeling je af te zeiken... bovendien had je een goede tip over de loctite

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Re:Vierkante as crank monteren

Bericht door N I E L S » vr sep 03, 2004 2:55 pm

Sinds wanneer doen we geen spul op de trapas? Dr zit montage pasta op, droog monteren lijkt me echt %&$.
Ik mail Raceface zelf wel even ja, sinds er hier nog steeds geen duidelijke oplossing komt.


edit/
Oh, gevonden:

: What is the torque setting for my crank bolts?

A: For Isis, the initial installation may require up to 60 foot-pounds (ft-lbs.). Subsequent tightening should be at 35 ft-lbs. For square taper systems, the initial and subsequent tightening should be done at 35 ft-lbs. Remember to grease your spindle in both instances

Misschien als je ze niet TE vast draait dat je ze ook niet uitlubbert.

Plaats reactie