Ritchey of Scott decals

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
B@rt
Ritchey of Scott decals

Bericht door B@rt » do aug 05, 2004 6:45 pm

Ik ben bezig met het "restaureren" van een Scott Competition Series stalen frame en ben nu op zoek naar Scott decals. Heeft iemand enig idee waar ik die kan krijgen of laten maken naar voorbeeld?

Het frame lijkt een Ritchey te zijn ( ben ik nog niet met zekerheid achter) dus als ik de stikkers niet kan krijgen dan ga ik het frame misschien omcatten naar een Ritchey uivoering. Iemand een idee waar ik die misschien kan krijgen?

DeKerfs

Re:Ritchey of Scott decals

Bericht door DeKerfs » do aug 05, 2004 7:25 pm

B@rt schreef:
Het frame lijkt een Ritchey te zijn ( ben ik nog niet met zekerheid achter) dus als ik de stikkers niet kan krijgen dan ga ik het frame misschien omcatten naar een Ritchey uivoering. Iemand een idee waar ik die misschien kan krijgen?

Ook al zou ik Ritchey decals hebben, dan zou ik ze je NIET geven....

Waarom? Omdat wij niet doen aan het "omcatten" naar Ritchey"s! Laten we duidelijk zijn; Tom Ritchey heeft buizensets ontwikkeld in samenwerking met Tange Japan en later met Dedacciai. Die buizensets kregen dus de naam "Ritchey" mee ipv. Tange of Deda. Dat maakt het frame nog geen "Ritchey" frame.

Daarbij is de geometrie van geen enkele fiets te vergelijken met de ideeën van Tom. Tom is een goeie, sympathieke vent met veel kennis... maar waarom hij zijn mountainbikes bouwt (-de) als racefietsen met dikke banden, is mij nog onduidelijk (zeer korte bovenbuizen).

;)

B@rt

Bericht door B@rt » do aug 05, 2004 8:12 pm

Wow, hold your .... horses!!

Het frame in kwestie heeft Ritchey achterpadden/patten (?) maar is een Scott van geboorte. Ik ben op zoek naar meer info over het frame en het geheel erachter.

Op dit moment kan ik er niet achter komen of het alleen Ritchey pa(ddtt) en zijn of dat het frame voor Scott door Ritchey gebouwd is (ik heb ergens gelezen dat hij nog wel eens in natura rekeningen betaalde). Op het frame is een sticker aangebracht waarop vermeld is dat het om Ritchey Logic Super tubing (by Tange) gaat. De voorvork heeft op de paddtten de kreet "spinner" staan.

Om gelijk maar alle specs van het frame te noemen (dit bericht heb ik naar www.oldmountainbikes.com gezonden:

Recently I bought a Scott RacingSeries Comp Racing that was in very poor condition. A description of the bike is:

20,5 inch
Deore specs
21 speed
steel Richey Logic Super tubing (by Tange)
ChroMo front vork (Spinner?)
nickelplated
clear coated

I have stripped the paint and removed all the corrosion under the paint. Doing that I discovered a "Ritchey" engraving in the parts where the axel in fixed in (I don"t know the english word for it).

I have tried to get more information from Scott and other bike experts in our country, but didn"t get very far.

What I would like to know is, if this Scott bike is build by Ritchey and what it"s production year is. The framenumbers are: MT9310 1406, B-0222

Excuus Parfum voor het plegen van heiligschennis. Ik zal een uur in de hoek gaan staan met een puntmuts op m"n hoofd. Ok....?!

Als je Tom spreekt, doe hem de groeten en zeg "em maar dat "ie mooie dingen gemaakt heeft....

Als je meer over dit frame weet, dan hoor ik het graag van je.

rene

Bericht door rene » do aug 05, 2004 8:17 pm

B@rt schreef:
... and other bike experts in our country...

Toch leuk dat je DP ook effe noemt ;) ;D ;D

B@rt

Bericht door B@rt » do aug 05, 2004 8:42 pm

Ik heb antwoord uit the US of A:

Bart,

I don"t know Scott bikes very well as they were not
sold in the US after 1997 or 98. Kind of odd since
they are called "Scott USA." I did own a "95 Scott
road bike for a while.

I would be very surprised if the bike were built by
Ritchey. Ritchey designed frame building parts:
tubes, dropouts (that"s the English word for where the
axle goes), and forks. The frame was likely built by
Scott with Ritchey frame building components.

Although Ritchey designed these components, they
contracted the actual work out to other companies. I
know that the tubing was made by Tange (built to
Ritchey"s specs). Similarly, Sun built Ritchey rims,
etc.

To finding Scott decals you may want to check with a
shop that sells Scott frames. They maybe able to
point you in the right direction. Since you"re in
Europe you have a much better chance of finding decals
than someone would in the US.

Best of luck!

Eric

Dat is het dus: het is geen Ritchey. Alleen de buizen zijn Ritchey specs en de dropouts ook.

Nu opzoek naar de juiste stikkers. Iemand een suggestie waar je stikkers kan laten maken?

rene

Bericht door rene » do aug 05, 2004 8:55 pm

Een reclame-beletterings bedrijf ofzo.... Je weet wel; waar ze ook auto"s bestickeren ... Kijk eens in de gouden gids. ;) Moet je natuurlijk wel "t ontwerp op cd aanleveren ben ik bang . . .
Misschien dat je Scott eens zou kunnen mailen.... Sux6! Ik ben benieuwd.
Een paar foto"s van "t projectje zou misschien wel leuk zijn ;D

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do aug 05, 2004 9:22 pm

B@rt schreef:

Dat is het dus: het is geen Ritchey. Alleen de buizen zijn Ritchey specs en de dropouts ook.

That"s the point I was making....

En let aub op de knikoog onder aan mn post ;)

Ritchey bouwde zelf enkel frames op eigen titel. In den beginnen bouwde hij echter de eerste frame die Charles Kelly en Gary Fisher onder hun merknaam "Mountainbikes" verkochtten.

Er zijn enorm veel frames met Ritchey uitvaleinden. Mijn WTB Phoenix, al mijn DeKerf hardtails hebben ook Ritchey padden. De Phoenix, de DeKerf Generation, Suspension en Mountain zijn ook opgetrokken uit Ritchey pijp.

Merken als American Eagle, Specialized, Diamond Back en zo nog veeeeel meer hebben hetzelfde gedaan.

Mail voor decals Scott in Zwitserland eens... wellicht dat die kunnen helpen. Al is het alleen al om ze grafisch te krijgen. Een stickerboer hier in Nederland kan daar vast wel wat mee.

Succes!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do aug 05, 2004 9:34 pm

Overigens, nog over die Spinner starre vork;

Spinner was/is één van de grootste vorken fabrikanten ooit. De starre vorken die je destijds bij een frame/fiets kreeg was óf een Spinner, óf een Tange (ik praat dan over de iets duurdere, niet-instap-modellen). O.a. alle Breezers zijn voorzien van Spinner vorken.

Momenteel is Spinner het bedrijf dat RockShox vorken vervaardigd en assembleerd. Zo komt het dus voor dat er in het Oosten vorken te koop zijn onder andere namen die gewoon de castings en internals van RockShox hebben, zonder dat het er op staat. Sla er de Taiwan Bicycling Guide maar eens op na. Ik gok ergens op pagina 1 tot 4556 ongv. ;)

Spinner heeft een aantal zeer mooie, lichte vorkjes gemaakt die ook nog als eerste montage bij Specialized in de laatste serie stalen Stumpjumpers te vinden waren. Dit zijn dus vorken die "suspension corrected" zijn. Die bewuste Stumpjumper vork bevalt me echt super. Geeft veel mee, is licht (genoeg) en vaak voorzien van een slanke, ranke look.

B@rt

Bericht door B@rt » vr aug 06, 2004 7:14 am

[quote="DeKerf"s"]
[
B@rt schreef:

En let aub op de knikoog onder aan mn post ;)

Duidelijk!

[/quote]

Plaats reactie