Re:balhoofd afgesteld > spacers kunnen draaien
Moderator:Beheerders
-
Ik heb net het balhoofd van m"n fiets opnieuw afgesteld (vork eruit gehaald). Nu heb ik "m afgesteld volgens het boekje ("stem" los gedraaid, stelschroef steeds een kwart slag aangedraaid totdat de speling verdwenen was, "stem"vastgedraaid). Echter nu kwam ik erachter dat ik de spacers onder de "stem" met de hand kan draaien. Is dit normaal of moet ik de stelschroef toch nog verder aandraaien???? (voorheen heb ik er eigenlijk niet opgelet of ik de spacers kon draaien)
-
Als het goed is dan zitten de spacers opgesloten tussen de stem en het lager en kunnen deze dus niet draaien. Een reden dat ze wel draaien kan zijn dat de prop in je vorkbuis omhoog is gekomen door het aandraaien van de (inbus)bout. Het gevolg is dat je geen spanning meer kunt krijgen door het aandraaien van de bout. Dan zul je als het goed is ook nog speling kunnen voelen. Of je hebt de speling er al uit gedraait en bent nog verder gegaan met het aandraaien van de (inbus)bout de speling wordt hier niet meer en ook zeker niet minder door, maar de prop in je vorkbuis komt hier wel door omhoog. Succes verder

-
hmmm, beide lijkt me niet heel waarschijnlijk. het aandraaien ging namelijk wel steeds iets zwaarder en ik ben gestopt op het moment dat de speling verdwenen was.
"t is niet zo dat de spacers heel los zitten, maar je kunt ze wel met de hand draaien..
Toch maar weer eens de boel losdraaien en dan weer opniew aandraaien...
"t is niet zo dat de spacers heel los zitten, maar je kunt ze wel met de hand draaien..
Toch maar weer eens de boel losdraaien en dan weer opniew aandraaien...
Mocht het de volgende keer nog zo zijn dat je ze kan draaien zou ik er of even iemand naar laten kijken of er niet zo veel aandacht aan geven. Waarschijnlijk kun je bij een hoop fietsen die spacers draaien als je ze maar stevig met een hand vastpakt en flink wat kracht zet... mocht het heel soepeltjes gaan dan is het niet echt goed nee...
Ninko
Ninko
Kijk ns even of er genoeg spacers tussen zitten...
Het kan ook zijn dat je je topkap^je gewoon tegen je vork aandraait en dat je zo je headset niet echt meer aantrekt.
Het kan ook zijn dat je je topkap^je gewoon tegen je vork aandraait en dat je zo je headset niet echt meer aantrekt.
-
Kijk ns even of er genoeg spacers tussen zitten...
Het kan ook zijn dat je je topkap^je gewoon tegen je vork aandraait en dat je zo je headset niet echt meer aantrekt
Daar heb ik nog wel op gelet

Wacht nu ff totdat de storm weg is, voordat ik naar huis fiets en het ff opnieuw ga proberen...
-
Laat maar horen ben nu wel nieuwsgierig geworden wat de oorzaak is. ???
-
Ik heb net alles weer even los gedraaid en m"n "aanpak" veranderd..Ik heb de stelschroef namelijk iets strakker gedraaid totdat het stuur nog net soepel draait (fiets van voren optillen en het stuur moet dan nog opzij "klappen").
Nu kan ik de spacers niet meer draaien
Nu kan ik de spacers niet meer draaien

-
Had je dat eerst niet zo gedaan dan?!? Volgens mij is dit de enige juiste manier namelijk.
-
De eerste keer heb ik de stelschoef aangedraaid totdat de speling in het balhoofd net verdwenen was (kwart slagje verder.)
Hoeveel ruimte heb je tussen bovenkant balhoofdsbuis en bovenkant stem zitten? Kan zijn dat je je stemcap vastdraait op de balhoofdbuis zonder dat je daarmee je stem/spacers klemt...
Tja, als je geen speling op het balhoofd hebt, wat maakt het dan uit zou ik zeggen ???
Caramba schreef:
Tja, als je geen speling op het balhoofd hebt, wat maakt het dan uit zou ik zeggen ???
Is toch wel een teken dat er iets niet helemaal goed zit natuurlijk

-
Tja, als je geen speling op het balhoofd hebt, wat maakt het dan uit zou ik zeggen
Tja, dit is mijn allereerste nieuwe fiets in m"n leven, ben ik nogal voorzichtig mee :P Maar ehh paar keer een bikeparkje bezoeken en dan zal ik m"n woodbumble minder voorzichtig behandelen

Brum, ik heb de afstand bovenkant stuurbuis en de stem niet opgemeten, maar dat zit volgens mij wel goed (heb "m nieuw zo gekregen, maar wou de spacer die boven de stem zat, eronder hebben....vandaar.)
hmmz, als het nog niet helemaal goed zit, of dat je er een raar gevoel bij hebt, ga dan effe naar de lbs terug.
want ik had laatst de lagerring verkeerd om gedaan
want ik had laatst de lagerring verkeerd om gedaan