veren inkorten ? wie weet raad?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Dirty-Harry
veren inkorten ? wie weet raad?

Bericht door Dirty-Harry » ma jun 14, 2004 12:26 pm

voor de tchniekers en goede slimmerikken onder ons:
wie kan mij vertellen of het een goed idee is om veren in te korten? kan het geen kwaad dat je veer dan slechts op 1 punt gaan steunen ipv op de gehele veer? als je snapt wat ik bedoel.

en kan het kwaad als je bij een te korte veer gewoon een stukje veer bijsteekt (het ingekorte stuk dus)

Overlord

Re:veren inkorten ? wie weet raad?

Bericht door Overlord » ma jun 14, 2004 2:08 pm

hmm Gewoon je ver afzagen lijkt mee niet een optimale situatie aangezien het om een stalen veer gaat en de meeste topcaps uit alu zijn dit is een stuk zachter en de druk van de veer op dat ene punt kan wel eens een gat veroorzaken op de lange duur.

Dirty-Harry

Bericht door Dirty-Harry » ma jun 14, 2004 2:13 pm

neen want tussen je veer en topcaps zit meestal wel een plastieken rondelletje ;)

Abuse that Sl*t

Bericht door Abuse that Sl*t » ma jun 14, 2004 3:46 pm

veer afzagen kan volgens mij wel, ga je het stuk wat je eraf zaagt bij je negatieve erbij doen??

Dirty-Harry

Bericht door Dirty-Harry » ma jun 14, 2004 4:21 pm

ook, en ook bij mijn bovenste veer.

freeko

Bericht door freeko » ma jun 14, 2004 9:19 pm

Ken van die slimmerikken die hun auto gingen verlagen door een stuk van de veer af te halen,Bleek niet te werken omdat de veren progressiever worden als ze inveren.het resultaat was dat bij elke klap(lees inveren)de veren doorsloegen en de auto dus met de wielen in de wielkasten kwam.Ik denk dat het bij andere veren hetzelfde resultaat geeft.(tenzij je hardere veren zou nemen,dan zou het in principe kunnen

aardvark

Bericht door aardvark » di jun 15, 2004 8:04 am

kortere veren zijn net zo veel stijver als de verhouding waarmee je ze afkort: een 10% kortere veer is 10% stijver

Dat kunststof dingetje gaat er ook gewoon aan, je gaat de krachten nu proberen op te vangen op een oppervlak wat een 10 keer zo klein is (in het gunstigste geval)

Wanneer je de veer te ver inkort krijg je een soort van dode ruimte: veer maximale lengte, de vork kan nog steeds langer worden zonder veerdruk: lijkt me niet lekker (of je moet er dus een busje bijsteken met de afgekorte lengte zoals je al zei)

als er geen mooie afgeplatte kant aan de veer zit zou die krom kunnen gaan inveren (en gaat tegen de vorkpoten aan schuren)

verenstaal zagen zou je nog wel eens tegen kunnen vallen (zaag slijt harder dan de veer)

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di jun 15, 2004 2:12 pm

Pas op zowel het draagvermogen en de demping zijn afhankelijk van de veerlengte. Met andere woorden als je de veer inkort verlies je tevens veerkracht/sterkte en evt. demping. Het veerkarakter wordt zeker hierdoor beinvloedt. Of dit echter het beoogde effect sorteert wat jij wilt hebben valt dus nog te bezien. Als je toch besluit de zaag erin te zetten, succes. Ps houd er wel rekening mee dat veren kunnen breken dus als je de zaag er in zet bestaat de kans dat de veer nog maar op 1 punt steunt i.p.v. zoals nu op een volledige (veer)ring.
Je loopt hierdoor het risico op veerbreuk en de voorvork zal van binnen beschadigt kunnen raken. Wellicht zijn er voor je vork kant en klare veren te koop/ bestellen?!? Rock Shox kent dat wel voor b.v. de Psylo U turn.

Dirty-Harry

Bericht door Dirty-Harry » di jun 15, 2004 3:59 pm

bedankt voor de reacties. maar het zit em zo: ik zit nu met een busje bij mijn negativere veren rechts, en een bus van dezelfde lengte op mijn gewone veren links.
dat komt omwat ik in mijn linkvorkpoot een internal van een 60mm vork heb en rechts een gewone die ik dus moet uitspaceren zodt hij op dezelfde hoogte komt. alleen komt zo de rechter internal hoger dan de linker, en bij de rechter komt de veer op de goede hoogte, maar bij de link dus niet.

voor wie nog kan volgen: die busjes die er nu inzitten maken erg veel lawaai bij in- en uitveren, daarom dacht ik ze gewoon te vervagen door een stuk andere veer op maat gemaakt om zo het probleem op te lossen.

(btw: die busjes zijn stukjes stalen DMR stuur van elke 5 cm.en mijn vork is een "02 DJ 1 die van 110mm naar 80mm is terug gebracht dmv "99 marzocchi internals, 1 van een Z2 zonder verstelbare rebound & de rechter van een Z1 met verstalbare rebound, zo lang boven met een vijsje door de topcap.)

Plaats reactie