Re:bottom bracket

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
FranQ
bottom bracket

Bericht door FranQ » vr mei 14, 2004 8:35 am

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje: weet iemand wat voor maat bracket er in een B1 titanium zit? Of hoe ik die anders op moet meten? Welke maten moet ik daarvoor weten?

Ik ben namelijk tot de vreemde conclusie gekomen dat de as van m"n bracket 5mm uit het midden zit. ::) Op de een of andere manier is die opgeschoven. Nu heb ik heb al terug geslagen maar dat blijft niet echt zitten ::) En nu zit er speling op. Dus ik geloof dat het tijd is voor een nieuwe. :P

Als iemand er nog eentje heeft liggen hoor ik het graag, wel vierkante as.

groeten Frank

Luc

Bericht door Luc » vr mei 14, 2004 10:14 am

Dat is helemaal geen vreemde conclusie, dat is normaal. Je trapas zit iets meer naar de rechterkant om plaats te hebben voor je kettingbladen. Je hebt dus heel waarschijnlijk zelf je BB naar de knoppen geslagen.

binkie

Bericht door binkie » vr mei 14, 2004 2:29 pm

In mijn B1 titanium zit een trapas met bsa draad en 68mm shell breedte

FranQ

Bericht door FranQ » za mei 15, 2004 10:31 am

Luc schreef:
Dat is helemaal geen vreemde conclusie, dat is normaal. Je trapas zit iets meer naar de rechterkant om plaats te hebben voor je kettingbladen. Je hebt dus heel waarschijnlijk zelf je BB naar de knoppen geslagen.

Maar het probleem is dat hij bij mij naar de linker kant verschoven is. Normaal zit het bracket in het midden, de as dan. De binnenkant van het crankstel schuurt nu tegen de bb cups aan, dus hij is wel degelijk opgeschoven. helaas.

Dat er bsa draad in zit geloof ik, en 68mm ook wel hoor maar hoe kan ik dat nameten? Of dat bij mij ook zo is? Moet je dan het bracket eruit halen?

gr FranK

Luc

Bericht door Luc » za mei 15, 2004 12:52 pm

Wat voor BB is het precies? Er zijn types (zoals van Race Face bvb.) zonder flenzen op de cups. Die kan je dan meer of minder diep in het frame draaien en zodoende de kettinglijn optimaal afstellen.
BB cups zonder flens:
Afbeelding

BB cups met flens:
Afbeelding

FranQ

Bericht door FranQ » zo mei 16, 2004 8:53 pm

Die van mij is met flens. Dus het brackethuis zelf is niet verschoven maar het is puur de as waar het krankstel aan vastzit die verschoven is. Nu zelfs zo erg dat aan de rechter kant het krankstel tegen de bracketflens aan komt :-X Niet echt goed dus.
Ik vraag me wel af hoe zoiets kan komen? Want naar mijn weten zit de as toch ingeklemd dmv de lagers? Of zit dat anders?

binkie

Bericht door binkie » ma mei 17, 2004 10:03 am

trapas eruit halen, breedte van trapashuis opmeten (zal wel 68m zijn).
Als je trapas rechts linkse draad heeft en links rechtse draad dan is het bsa (wat het bij atb"s volgens mij altijd is). Dan moet je nog even de lengte van de as zelf opmeten (iets van 110mm of in die buurt) Met die gegevens loop je naar de fietsenmaker en koop je een nieuwe trapas.
Je kunt ook de fiets even meenemen. Dan zet ie de trapas er waarschijnlijk meteen even voor je in. Klaarrrrr! :)

ROXY

Bericht door ROXY » di mei 18, 2004 5:56 pm

Om de breedte van het trapashuis te meten moet je je trapas niet demonteren hoor...

binkie

Bericht door binkie » wo mei 19, 2004 2:52 pm

Nee dat niet, maar zo te lezen is de betreffende trapas toch nier meer 100% en moet ie er toch uit

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » wo mei 19, 2004 2:56 pm

Idd en dan neemt hij hem mee naar zijn LBS en zegt hij:
Doe mij er zo een! ;D

FranQ

Bericht door FranQ » za mei 22, 2004 12:48 pm

Probleem is alleen dat ik bang ben dat mijn LBS dan zegt: wat is dit? ::)
Oftewel, ik heb niet zo"n hoge pet op van mijn LBS. Dus even kijken of ik er niet zelf eentje ergens vandaan kan halen.

maar nog bedankt voor de reacties ;D

Plaats reactie