Re:frame kraakt
Moderator:Beheerders
wanneer ik op mijn pedalen ga staan, kraakt mijn frame/ fiets. Ik heb hem reeds binnengedaan bij abc en ook zij kunnen de oorzaak niet vinden. Nu is mijn vraag of ik misschien op de garantie zou kunnen terugvallen. Het gaat hierbij om een decathlon rockrider 7.6
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=209457
alvast bedankt
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=209457
alvast bedankt
Alleen als je gaat staan???
Zou t in je cranks of trapas kunnen zitten?
Probeer t eens te vinden door je fiets te bewegen onder je van links naar rechts.
Keer alles nalopen? trapas, cranks, scharnierpunten etc.
veel suc6 ermee
grtz
Zou t in je cranks of trapas kunnen zitten?
Probeer t eens te vinden door je fiets te bewegen onder je van links naar rechts.
Keer alles nalopen? trapas, cranks, scharnierpunten etc.
veel suc6 ermee
grtz
het gebeurt enkel wanneer ik veel kracht zet of op mijn pedalen ga staan. de bracket is dit weekend vervangen. Er zijn geen sporen van barstjes.
Wel voldoende vet bij de trapas gedaan? zonder vet, en met te weinig vet gaat het ook enorm kraken.
Er loopt een soortgelijk topic op www.mtb-sport.nl onder techniek. Misschien heb je er iets aan.
Je kan het toch altijd proberen bij Decathlon?
De kwestie is niet "wat moet ik doen op dit gekraak te laten op houden", het is eender "kan ik terugvallen op de garantie ofniet?" Ik heb de fiets vorig weekend binnnengedaan bij abc; zij hebben een nieuwe bracket gestoken, het hele scharnierpunt uit elkaar gehaald en alles opnieuw ingevet en nagekeken op scheurtjes.
tuurlijk terug gaan kan je altijd waarom niet ?
Btw: mijn "frame" lijkt ook te kraken, maar het waren de lagers van mijn trappers
Btw: mijn "frame" lijkt ook te kraken, maar het waren de lagers van mijn trappers
ik ga altijd gewoon alle mogelijke oorzaken af door ze stuk voor stuk af te zonderen.
dus fietsen zonder te trappen
staan op mn trappers
andere crank monteren
andere trappers monteren
anders achterwiel monteren
bb verwisselen
ballenhoofd verwisselen
vork verwisselen
zo
nu bijna de hele fiets gehad
dan is t meestal wel weg
een kraak in je wiel of bij je bb/cranks/trappers is meestal nog t lastigst te vinden vind ik zelf. die eerste lijkt uit het frame vind ik.
staan op mn trappers
andere crank monteren
andere trappers monteren
bb verwisselen
ballenhoofd verwisselen
vork verwisselen
zo
dan is t meestal wel weg
een kraak in je wiel of bij je bb/cranks/trappers is meestal nog t lastigst te vinden vind ik zelf. die eerste lijkt uit het frame vind ik.
thr3E schreef:
ik ga altijd gewoon alle mogelijke oorzaken af door ze stuk voor stuk af te zonderen.
staan op mn trappers
andere crank monteren
andere trappers monteren
bb verwisselen
ballenhoofd verwisselen
vork verwisselen
zo
dan is t meestal wel weg
Jaa gek hé, tegen het eind van jouw methode rijd je op een heel andere fiets ;D
thr3E schreef:
staan op mn trappers
andere crank monteren
andere trappers monteren
bb verwisselen
ballenhoofd verwisselen
vork verwisselen
zo
dan is t meestal wel weg
en daar heb je wel wat geld voor nodig dat ik helaas niet heb
les alpes schreef:
[thr3E schreef:
staan op mn trappers
andere crank monteren
andere trappers monteren
bb verwisselen
ballenhoofd verwisselen
vork verwisselen
zo
dan is t meestal wel weg
en daar heb je wel wat geld voor nodig dat ik helaas niet heb
probeer t dan eens bij een echte goeie dealer, no offence to decathlon maar een andere dealer kan er misschien wel wat aan vinden. misschien kan iemand je van dit forum helpen als het echt niks is allemaal ???
heb hem binnengedaan bij ABCen ook zij vinden de oorzaak niet.thr3E schreef:
probeer t dan eens bij een echte goeie dealer, no offence to decathlon maar een andere dealer kan er misschien wel wat aan vinden. misschien kan iemand je van dit forum helpen als het echt niks is allemaal ???
maar ik ga wachten tot de zomervakantie, ga zien hoe hij het doet in Alpe d"huez en dan zie ik wel verder
Bekend oud Hollandsch gezegde: krakende/piepende wagens lopen het langst...
Veel vet overal (stuur, zadelpen, zadelstrop, trapas enz) kan helpen.
Dat is trouwens bij mijzelf wel anders: Veel vet, maar m"n lichaam blijft kraken!!
Wat je ook wel eens kan proberen is van buitenaf in scharnieren, passingen en andere (kraak)punten overvloedig WD40 spuiten (oppassen bij de remmen!!).
Als het kraken/piepen dat even weg is, dan zou ik dat punt maar eens uit elkaar halen, schoonmaken en met het juiste vet smeren en weer monteren.
Veel vet overal (stuur, zadelpen, zadelstrop, trapas enz) kan helpen.
Dat is trouwens bij mijzelf wel anders: Veel vet, maar m"n lichaam blijft kraken!!
Wat je ook wel eens kan proberen is van buitenaf in scharnieren, passingen en andere (kraak)punten overvloedig WD40 spuiten (oppassen bij de remmen!!).
Als het kraken/piepen dat even weg is, dan zou ik dat punt maar eens uit elkaar halen, schoonmaken en met het juiste vet smeren en weer monteren.
-
Een hele simpele oplossing ( werkt vaak) maak je zadelpen schoon en monteer deze opnieuw en controleer de bevestigingspunten van je achterdemper. Draai deze iets losser of juist vaster. Controleer tevens op evt. speling in bussen en of er zand tussen zit net als bij de zadelpen. Zelf rijdt ik een fully en deze wil ook wel eens kraken als gevolg van wat zand tussen b.v. frame en zadelpen of demper. Succes verder.
mensen toch, ten 1ste wat maakt het uit dat je frame kraakt? K als er een scheur inzit dan maakt het wel uit, maar als em nog even goed rijdt, waar is het probleem dan? als je jumpt en street en DH"t hoor je toch al alleen maar wind en je bike maakt zoiso geluid dus.
DE oplossing:
1) Fiets HELEMAAL uit elkaar halen, ook kogellagers, pivots van je frame, bracket, vork, cassette eraf, tandwielen op cranck eraf, ECHT ALLES uit elkaar dat uit elkaar kan.(duurt wel ff maar wel plezant)
2) ALLES kuisen, dwz ook elk apart bolletje dat in de kogellager van je trapper zit (minder plezant, vooral als er ergens roest op zou zitten)
3) Alles invetten (ja alles waar normaal gezien vet op moet, ni u frame gaan invetten aub)
4) Alles trug in elkaar steken
5) Go ride
Nu is het ONMOGELIJK om nog gekraak van je fiets te hebben
DE oplossing:
1) Fiets HELEMAAL uit elkaar halen, ook kogellagers, pivots van je frame, bracket, vork, cassette eraf, tandwielen op cranck eraf, ECHT ALLES uit elkaar dat uit elkaar kan.(duurt wel ff maar wel plezant)
2) ALLES kuisen, dwz ook elk apart bolletje dat in de kogellager van je trapper zit (minder plezant, vooral als er ergens roest op zou zitten)
3) Alles invetten (ja alles waar normaal gezien vet op moet, ni u frame gaan invetten aub)
4) Alles trug in elkaar steken
5) Go ride
Nu is het ONMOGELIJK om nog gekraak van je fiets te hebben
Om met de wijze woorden van mn garage te spreken over mn toenmalige auto (een Fiat)... Ga je pas zorgen maken als ie stopt met kraken en rammelen ;D
Je hebt alu en staal door elkaar in een bike verwerkt zitten, dat zet en krimpt niet gelijkmatig. Moet je overal givectape tussen doen
Je hebt alu en staal door elkaar in een bike verwerkt zitten, dat zet en krimpt niet gelijkmatig. Moet je overal givectape tussen doen

Ik heb sinds een paar weken precies hetzelfde, 2001 Specialized Enduro...
is kl*te man
is kl*te man
-
Ik heb het ook bij mijn fiets....heb m gister pas in elkaar gezet dus misch moet ik nog iets aandraaien ofzo.. ???
Christopher schreef:
Ik heb het ook bij mijn fiets....heb m gister pas in elkaar gezet dus misch moet ik nog iets aandraaien ofzo.. ???
Genoeg vetten op de juiste plaatsen gebruikt?
ne kameraad van me heeft dit ook voor gehad met z"n Koga. Alles uit elkaar gehaald en ingevet, maar zonder resultaat. Onlangs ging hij fietsen met "zen wuf" en na een jumpje brak z"n achterbrug. Op de breuklijn was duidelijk te zien dat het om een oude en nieuwe breuk ging. Vandaar het gekraak.
Ondertussen heeft hij een nieuw frame inclusief nieuwe demper gekregen .
Bart
Ondertussen heeft hij een nieuw frame inclusief nieuwe demper gekregen .
Bart
-
@ Dn Helle
ja...bb goed ingesmeerd met witte vaseline...ik hoorde dat vaseline ook te gebruiken was voor dit soort dingen.
Hij kraakt nu trouwens al een stuk minder...
ja...bb goed ingesmeerd met witte vaseline...ik hoorde dat vaseline ook te gebruiken was voor dit soort dingen.
Hij kraakt nu trouwens al een stuk minder...

Montagevet (Shimano LokNot) gebruiken op alle schroefdraadverbindingen en tussen alle passingen. Dit moet bijna alle kraken verhelpen! En alles goed vast draaien.
Bart
Bart