Short cage?
Moderator:Beheerders
Wat wordt er met de term "short cage" bedoeld en wat zijn de voordelen\nadelen.Betekent dit dat m"n derailleur korter wordt?(Zodat je "m langer heel houdt met freeride en zo?)Moet je hiervoor ook andere shifters gebruiken?
Re:Short cage?
Alleen de kooi is korter, dus het deel waar je der. wieltjes opzitten.
Voordeel lijkt me minder snel kapot aangezien de der. dan compacter is.
Voordeel lijkt me minder snel kapot aangezien de der. dan compacter is.
Short cage geeft aan dat je derailleur een kortere kooi heeft dan de normale derailleur.
De afstand tussen het bovenste en onderste wieltje is kleiner.
Volgens Shimano is het nadeel dat je geen 34 tands achter kan gebruiken, maar in de praktijk blijkt dit geen probleem te zijn.
Voordeel is dat je derailleur minder snel in contact komt met takken en stronken omdat hij minder ver uitsteekt.
Ik rij zelf al jaren met en short cage derailleurs rond en heb nog nooit te klagen gehad.
De afstand tussen het bovenste en onderste wieltje is kleiner.
Volgens Shimano is het nadeel dat je geen 34 tands achter kan gebruiken, maar in de praktijk blijkt dit geen probleem te zijn.
Voordeel is dat je derailleur minder snel in contact komt met takken en stronken omdat hij minder ver uitsteekt.
Ik rij zelf al jaren met en short cage derailleurs rond en heb nog nooit te klagen gehad.
Ok da"s duidelijk.Kun je iedere shimano derailleur ook als short cage krijgen?
Nee, ik geloof het niet.
Ik dacht alleen de XTR en de XT modellen.
Van de XT weet ik het niet zeker, het model van vorig jaar was iig wel als short cage verkrijgbaar.
Ik dacht alleen de XTR en de XT modellen.
Van de XT weet ik het niet zeker, het model van vorig jaar was iig wel als short cage verkrijgbaar.
Ik ben voldoende geinformeerd ..... thnx mensen
Even een derailleurtje aanschaffen heheheheh

Even een derailleurtje aanschaffen heheheheh
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Dit vat het volgens mij wel goed samen:
http://www.bikepro.com/products/rear_de ... rover.html
Probleem is dus dat als je een der. met capaciteit 28t hebt, deze niet (goed) schakeld naar een kransje groter dan 30.
Bijkomend probleem is dat je geen extreme standen kunt schakelen (42-34) omdat je ketting dan te kort is (met een ketting die is gemonteerd volgens de klein-klein methode).
http://www.bikepro.com/products/rear_de ... rover.html
Probleem is dus dat als je een der. met capaciteit 28t hebt, deze niet (goed) schakeld naar een kransje groter dan 30.
Bijkomend probleem is dat je geen extreme standen kunt schakelen (42-34) omdat je ketting dan te kort is (met een ketting die is gemonteerd volgens de klein-klein methode).
Short-cage is meer "in" bij MTB omdat je tegenwoordig geen "granny-ring" meer rijdt met de MEGA casette van Shimano.
Dat kleine voorbladje is min of meer overbodig geworden & de kans op chain-suck ook.
Vroeger had je zo"n long-cage nodig om de ketting gewoonweg op spanning te houden.
Kijk maar ff naar de Reetfietsen...
De groepen hebben alleen shortcage derailleurs!
Handig voor ons MTB-ers ipv. een dure XTR kan je bijv. een cheap-ass 105 op je Trialfietsje of Dualgebakje zetten. Je schakeld toch niet zoveel en de meeste fietsenmakers hebben nog overjarige race-groepen liggen die je voor nop kan kopen.
DH-ers zie je vaak met de high-end race Dura-ace derailleur rijden.
Dat kleine voorbladje is min of meer overbodig geworden & de kans op chain-suck ook.
Vroeger had je zo"n long-cage nodig om de ketting gewoonweg op spanning te houden.
Handig voor ons MTB-ers ipv. een dure XTR kan je bijv. een cheap-ass 105 op je Trialfietsje of Dualgebakje zetten. Je schakeld toch niet zoveel en de meeste fietsenmakers hebben nog overjarige race-groepen liggen die je voor nop kan kopen.
DH-ers zie je vaak met de high-end race Dura-ace derailleur rijden.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
M@LPHY schreef:
Volgens mij is het grootste deel van de verkochte racefietsen tegenwoordig afgemonteerd met een tripple groep, met derailleur met lange kooi, ook high end fietsen

M@LPHY schreef:
Omdat je niet veel schakelt zou en 105 voldoende zijn? Zo"n der. gaat zeker zo lang mee als elke andere der. die we op de mtb gebruiken. Er zit maar weinig verschil in, op de vorm daar gelaten...
Overigens houdt een short cage de ketting vaak net wat meer op spanning bij een bepaald verzet, in vergelijk met een lange kooi versie. Kan ooit voldoende zijn om een deel van de chainsuck problemen te voorkomen.