Short cage?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
freeko
Short cage?

Bericht door freeko » do mei 06, 2004 3:30 pm

Wat wordt er met de term "short cage" bedoeld en wat zijn de voordelen\nadelen.Betekent dit dat m"n derailleur korter wordt?(Zodat je "m langer heel houdt met freeride en zo?)Moet je hiervoor ook andere shifters gebruiken?

jojo

Re:Short cage?

Bericht door jojo » do mei 06, 2004 3:53 pm

Alleen de kooi is korter, dus het deel waar je der. wieltjes opzitten.

Voordeel lijkt me minder snel kapot aangezien de der. dan compacter is.

Cubeman

Bericht door Cubeman » do mei 06, 2004 3:55 pm

Short cage geeft aan dat je derailleur een kortere kooi heeft dan de normale derailleur.
De afstand tussen het bovenste en onderste wieltje is kleiner.
Volgens Shimano is het nadeel dat je geen 34 tands achter kan gebruiken, maar in de praktijk blijkt dit geen probleem te zijn.
Voordeel is dat je derailleur minder snel in contact komt met takken en stronken omdat hij minder ver uitsteekt.
Ik rij zelf al jaren met en short cage derailleurs rond en heb nog nooit te klagen gehad.

freeko

Bericht door freeko » do mei 06, 2004 4:02 pm

Ok da"s duidelijk.Kun je iedere shimano derailleur ook als short cage krijgen?

Cubeman

Bericht door Cubeman » do mei 06, 2004 4:18 pm

Nee, ik geloof het niet.
Ik dacht alleen de XTR en de XT modellen.
Van de XT weet ik het niet zeker, het model van vorig jaar was iig wel als short cage verkrijgbaar.

freeko

Bericht door freeko » do mei 06, 2004 4:21 pm

Ik ben voldoende geinformeerd ..... thnx mensen :D
Even een derailleurtje aanschaffen heheheheh

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr mei 07, 2004 7:30 am

Dit vat het volgens mij wel goed samen:

http://www.bikepro.com/products/rear_de ... rover.html

Probleem is dus dat als je een der. met capaciteit 28t hebt, deze niet (goed) schakeld naar een kransje groter dan 30.

Bijkomend probleem is dat je geen extreme standen kunt schakelen (42-34) omdat je ketting dan te kort is (met een ketting die is gemonteerd volgens de klein-klein methode).

M@lphy

Bericht door M@lphy » vr mei 07, 2004 9:45 am

Short-cage is meer "in" bij MTB omdat je tegenwoordig geen "granny-ring" meer rijdt met de MEGA casette van Shimano.
Dat kleine voorbladje is min of meer overbodig geworden & de kans op chain-suck ook.

Vroeger had je zo"n long-cage nodig om de ketting gewoonweg op spanning te houden.

Kijk maar ff naar de Reetfietsen...
De groepen hebben alleen shortcage derailleurs!

Handig voor ons MTB-ers ipv. een dure XTR kan je bijv. een cheap-ass 105 op je Trialfietsje of Dualgebakje zetten. Je schakeld toch niet zoveel en de meeste fietsenmakers hebben nog overjarige race-groepen liggen die je voor nop kan kopen.

DH-ers zie je vaak met de high-end race Dura-ace derailleur rijden.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr mei 07, 2004 10:19 am

M@LPHY schreef:

Kijk maar ff naar de Reetfietsen...
De groepen hebben alleen shortcage derailleurs!

Volgens mij is het grootste deel van de verkochte racefietsen tegenwoordig afgemonteerd met een tripple groep, met derailleur met lange kooi, ook high end fietsen ;)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr mei 07, 2004 7:17 pm

M@LPHY schreef:
Handig voor ons MTB-ers ipv. een dure XTR kan je bijv. een cheap-ass 105 op je Trialfietsje of Dualgebakje zetten. Je schakeld toch niet zoveel en de meeste fietsenmakers hebben nog overjarige race-groepen liggen die je voor nop kan kopen.

Omdat je niet veel schakelt zou en 105 voldoende zijn? Zo"n der. gaat zeker zo lang mee als elke andere der. die we op de mtb gebruiken. Er zit maar weinig verschil in, op de vorm daar gelaten...

Overigens houdt een short cage de ketting vaak net wat meer op spanning bij een bepaald verzet, in vergelijk met een lange kooi versie. Kan ooit voldoende zijn om een deel van de chainsuck problemen te voorkomen.

Plaats reactie