Onderhoud Fox TALAS RL

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gast
Onderhoud Fox TALAS RL

Bericht door Gast » ma mei 03, 2004 4:49 pm

Hallo daar,

weet iemand of er een goede doe-het-zelf handleiding is voor het jaarlijkse onderhoud van een Fox TALAS RL-vork? Of heeft iemand veel ervaring met het zelf verrichten van dit onderhoud?

Het enige dat ik tot nu toe m.b.t. onderhoud kan vinden komt van de site van Fox zelf, maar dat is zo van de boel uitwendig schoonmaken en "voor uitgebreid onderhoud moet je naar een Fox-dealer" en zo. Duh....

Ik wil het onderhoud eigelijk zelf doen als het even kan, ook vanwege de uitgespaarde pecunia.... In de O2 heeft een heel stuk gestaan over onderhoud van de "gewone" Fox Float, maar dat had dan weer geen betrekking op de TALAS helaas.

Hopende op reacties,

Pirremenir

Jurriaan

Re:Onderhoud Fox TALAS RL

Bericht door Jurriaan » ma mei 03, 2004 9:30 pm

euh, mijn ervaring met vork zelf onderhouden is niet best.
mijn vork is nu alsnog naar een service center.
en vind mezelf, al zeg ik het zelf, met fietsen onderhoud niet onhandig.

fox service center link

BLRacing

Bericht door BLRacing » di mei 04, 2004 7:10 pm

Onderhoud aan de TALAS uitvoering mag je niet zelf uitvoeren omdat het geheel behoorlijk complex inmekaar steekt en je te maken krijgt met de stikstofkamer. Dit is anders met alle andere vorken. Er stond in de O2 een keer een artikel hieromtrent. Dat is jammer want ik heb ook een TALAS. Aan de andere kant heb ik geen ervaring met het uit elkaar halen van dit type vorken dus laat ik het ook maar aan de echte vakman over ;)

Manual Frenkel

Bericht door Manual Frenkel » di mei 04, 2004 8:47 pm

sjeezus mannen, blijk ik nu ook zo"n Talas geval achter te hebben.
Ik hebbum net dus service is hoop ik niet nodig, maar als jullie een goed adresje voor de servicebeurt weten hoor ik het graag.
Wat is tot nu toe de ervaring met die demper? Ik heb vooral dat ik hem eigenlijk niet merk, en dat ervaar ik als positief. Het freeriden kan hij goed hebben.

Gast

Bericht door Gast » do mei 06, 2004 8:00 pm

Hmmm.....

Is dus msischien wel efficienter om de vork weg te brengen, misschien beter. ::)

Kan ik meteen vragen of ze er dunnere olie in kunnen doen, een suggestie uit de Engelse MBR. Ze hadden de vork supergoed getest, maar vonden de efficientie bij kleine schokken niet goed genoeg (dwz: kon beter). Idee was om een dunnere olie te gebruiken die dan ook deze eigenschap goed kon verbeteren.

Ben verder erg tevreden over de vork: super direct sturen, lekker licht en goed snel verstelbaar! En die 125 mm doet het ook behoorlijk goed bij stair-jumps van 1 meter....! ;D In de Alpen is het ook een fijne vork gebleken, licht genoeg voor een hele dag fietsen, soepel genoeg voor de diverse down-hill parcoursen bij Morzine :D

Wir

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo mei 09, 2004 8:57 pm

Dunnere olie is inderdaad een goeie. Want hij is op de snel opvolgende schokken wat tegendraads ;D. Ik wil dit bij de eerst volgende beurt ook doen.
Er is alleen een probleem. Deze vork heeft nogal de neiging te duiken bij het remmen en bij stijle afdalingen. Dan houd je soms maar 1/3 van de veerweg over. Erg irritant en ik ben bang dat als je er dunnere olie in kiepert, het nog erger word.

Wat zit er standaard in eigenlijk, 8w olie???

Gast

Bericht door Gast » ma mei 10, 2004 4:35 pm

Okee, ben dus niet de enige met dit idee :).

Heb je al groot onderhoud nodig gehad? Zo ja: zelf gedaan of toch maar laten doen...?

Naar mijn idee zit er idd 8w olie in, maar dat zou je ff moeten tsjekken met de gewone handleiding.... MBR had het vlgs. mij over vervangen door 6w of misschien zelfs 4w olie.

Tsja, schijnt dat Fox volgend jaar met een 125 mm vork komt die een soort van SPV-systeem heeft: je koopt dingen ook altijd te vroeg... ::) Dan ben je iig wèl af van het duiken, hoewel ik dat niet echt vervelend vind: gewoon wat meer naar achteren gaan zitten bij straf remmen en je hebt er niet zoveel last van ;D

Pir

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma mei 10, 2004 9:11 pm

Ik moet mijn vork nog een beurt geven. komt nog wel. Denk dat ik het opstuur naar Tim Flooks Tuning in GB. Ik denk dat 4w wel heel erg licht is. Het is zelfs niet eens te koop want het is te licht. Ik heb ooit Rond special oil 5w in mijn Lefty laten kieperen omdat hij zo overdempt was. Het is zo licht dat de smerende werking van de olie niet meer gegarandeerd is en volgens mij kan het behoorlijk gaan schuimen in je vork en gaat de demping helemaal achteruit. ;D

Gast

Bericht door Gast » di mei 11, 2004 10:08 pm

Laten servicen in Engeland?!!

Lijkt me een vrij prijzige aangelegenheid als er m.i. ook in Nederland vast wel mensen zijn die verstand van dit soort vorken hebben. Je moet eerst die vork opsturen (weegt toch wel een kilootje of 1,5?) met alle risico"s van dien en dan ben je hem ook nog lang kwijt.... Zal ook wel flinke bom duiten kosten daar, Engeland is DUUR (ben laatst wezen crossen in het Lake-district: aanrader!).

Pir

BLRacing

Bericht door BLRacing » wo mei 12, 2004 8:00 pm

Dat valt wel mee hoor. Er zijn mensen genoeg hier op dp die prima ervaringen hebben met TFT. Maar misschien doe ik het wel gewoon in nederland ;).

Wytze

Bericht door Wytze » do mei 13, 2004 1:16 pm

pirremenir schreef: Laten servicen in Engeland?!!

Lijkt me een vrij prijzige aangelegenheid als er m.i. ook in Nederland vast wel mensen zijn die verstand van dit soort vorken hebben. Je moet eerst die vork opsturen (weegt toch wel een kilootje of 1,5?) met alle risico"s van dien en dan ben je hem ook nog lang kwijt.... Zal ook wel flinke bom duiten kosten daar, Engeland is DUUR (ben laatst wezen crossen in het Lake-district: aanrader!).

Pir
Tim Flooks, was in mijn geval (Boxxer+Fox vanilla RC geheel servicen, tunen en andere veren)
precies de helft goedkoper incl opsturen dan als ik het in NL had laten doen. Dat kwam in mijn
geval vooral doordat hij de veren gratis heeft om gewisseld en ze hier zo"n 80 euro per stuk ervoor
vroegen.
Maar dit gewoon om aan te geven dat het dus niet altijd duurder hoeft te zijn. kzou even informeren.

Plaats reactie