Re:Duurzaamheid Aluminium Dual Frames ??? en Uitgesleten Dro

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gast
Duurzaamheid Aluminium Dual Frames ??? en Uitgesleten Drop-O

Bericht door Gast » ma apr 12, 2004 8:47 pm

Vanuit de WTB weet ik dat aluminium op den duur breek uit moeiheid. Mijn vraag is alleen hoe dit nou is bij 7005 Alu Frames.. Oftewel om de vraagstelling iets duidelijker te maken:
Hoelang blijft mijn aluminium Sunn Le Saint frame uit 2001 betrouwbaar... Wie kan mij hier wijzer over maken ???

Tevens zit ik met een uitgesleten dropout in het frame, heeft iemand tips om deze op een of andere wijze op te vullen?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma apr 12, 2004 8:55 pm

Elk alu frame is zo enorm overbuild dat je normaal gezien nooit of vrijwel nooit in de buurt komt van het vermoeiheids punt puur door gebruik. Misbruik en/of enorme piekbelastingen waarop het frame niet is berekend zijn vaak (mits geen materiaal-/fabricagefouten) de boosdoener als het frame dan toch kapot gaat.

Echter... de grens wat nog wel té doen is met een frame.. en wat niet.. is wat vaag. Vandaar dat garantie"s bij dit soort frames nogal eens kan verschillen....

fredo

Bericht door fredo » di apr 13, 2004 9:45 pm

uitgesleten dropout? ---> dat herken k

ik had t geluk dat die uitgesleten dropout aan de derailleur kan zat, zodat k met een naaf zonder quick release (je weet wel met een as die buiten het frame steekt) toch nog gewoon kon rondrijden. ;)

maar k vraag me nu ook wel af hoe dit komt ??? ik dacht dat dit kwam doordat ik met een slecht quick release rondreed, want die was wel al eens losgekomen tijdens t biken :?
k heb nu een nieuw frame en k wil niet nog eens hetzelfde meemaken

Gast

Bericht door Gast » wo apr 14, 2004 8:31 pm

idd, ook bij mij aan de kant van de derraileur :S (heb wel al een tijd singlespeed..)

zijn vast meer mensen met verstand van zaken hiero, laat u horen aub..

Gast

Bericht door Gast » za apr 24, 2004 10:38 am

weinig mensen hier met ideeën en of kennis over duurzaamheid... ::)

fredo

Bericht door fredo » vr apr 30, 2004 10:35 pm

ik zal me ff verduidelijken:
normaalgezien is enkel je frame uitgesleten en niet de vervangbare achterpat. door gebruik te maken van een naaf met lange as (die je met vijsjes vastzet) steunt die as op die achterpat en dus niet in de te grote holte in je frame.

maar de oorzaak van dit kwaad??? (ik wille weten, want ikke da nie meer wille tegenkome)

ik dacht dat t kwam door een naaf te gebruiken met draad op de as (ze bestaan ook zonder) in combinatie met een slecht aangespannen snelspanner. of misschien door de schijfrem die het hele zooitje schuintrekt en het frame zo beschadigd

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za mei 01, 2004 10:47 am

JunkE schreef: weinig mensen hier met ideeën en of kennis over duurzaamheid... ::)
Ik geloof dat degene met de meeste kennis al gesproken heeft, reageren heeft geen zin meer :-*

dusssss©

Gast

Bericht door Gast » za mei 01, 2004 11:01 am

zeker goed hoor! maar meerdere ideeën en meningen zijn altijd welkom he.. zeker wat betreft het dropout probleem, want die zijn bij mij dusdanig (en aan beide zijden) uitgesleten dat ik ze moet gaan "opvullen".. alleen de vraag is hoe en met wat..?

D33N

Bericht door D33N » za mei 01, 2004 8:09 pm

da flow schreef:
ik zal me ff verduidelijken:
normaalgezien is enkel je frame uitgesleten en niet de vervangbare achterpat. door gebruik te maken van een naaf met lange as (die je met vijsjes vastzet) steunt die as op die achterpat en dus niet in de te grote holte in je frame.

maar de oorzaak van dit kwaad??? (ik wille weten, want ikke da nie meer wille tegenkome)

ik dacht dat t kwam door een naaf te gebruiken met draad op de as (ze bestaan ook zonder) in combinatie met een slecht aangespannen snelspanner. of misschien door de schijfrem die het hele zooitje schuintrekt en het frame zo beschadigd

mag ik vragen waar je die langere as vandaan hebt?
ik wil bolt-on op mijn street bak.. met evt. later een keer pegs.
dan moet ik dus een langere as voor in mijn shimano naafje hebben :)

Tuup J

Bericht door Tuup J » za mei 01, 2004 11:25 pm

Maybe dat je een 10mm as van een bmx moet pakken, of zullen die te kort zijn.... ???

KoeniE

Bericht door KoeniE » zo mei 02, 2004 9:16 am

die dropout heb ik meer bij sunn frames gezien... is dat niet gewoon een fabricage fout/te zacht alu ?

Gast

Bericht door Gast » zo mei 02, 2004 9:26 am

KoeniE schreef:
die dropout heb ik meer bij sunn frames gezien... is dat niet gewoon een fabricage fout/te zacht alu ?

Dat lijkt er idd wel op.. :?

Nixol
Contacteer:

Bericht door Nixol » zo mei 02, 2004 9:45 am

Is het niet mogelijk om bij de plaatselijke smid, de uitgesleten drop-outs op te laten lassen,
en daarna netjes vlakvijlen.
Kan je volgens mij weer een tijdje vooruit.

Gast

Bericht door Gast » zo mei 02, 2004 9:49 am

komen er dan niet door de thermische verschillen krachten in de dropouts te staan die ze misschien fataal worden? ik zat zelf te denken misschien dun plaat metaal erin te verlijmen, maar misschien zijn er nog meer ideeën.. opzich geen gek idee hoor om het op te lassen denk ik...

Nixol
Contacteer:

Bericht door Nixol » zo mei 02, 2004 2:12 pm

Als je het in kleine stukjes last, en tussentijds koelt met water of zo zal het wel meevallen denk ik.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo mei 02, 2004 2:23 pm

Nixol schreef:
Als je het in kleine stukjes last, en tussentijds koelt met water of zo zal het wel meevallen denk ik.

Jah.. zo doen ze het in Taiwan ook, bouwt enorm duurzame frames... :?

Nixol
Contacteer:

Bericht door Nixol » zo mei 02, 2004 5:17 pm

Als je op safe wil spelen koop je toch een nieuw frame, dit is ook maar een noodoplossing ;)

Plaats reactie