slag in schijf !!!
Moderator:Beheerders
Bij zowel mijn voorwiel als bij mijn achterwiel, zit er een slag in mijn schijf
( van de schijfremmen ).
Eerst zaten er Shim. deore mech. schijfremmen op. nu Magura louise FR
2004. in beide gevallen heb ik de klacht gezien.
Nu de vraag:
Is het normaal: dat de bevestigings plek voor de schijf op de naaf niet geheel vlak is. ???????????????
AD
( van de schijfremmen ).
Eerst zaten er Shim. deore mech. schijfremmen op. nu Magura louise FR
2004. in beide gevallen heb ik de klacht gezien.
Nu de vraag:
Is het normaal: dat de bevestigings plek voor de schijf op de naaf niet geheel vlak is. ???????????????
AD
Re:slag in schijf !!!
nee dat is niet normaal.
Maar waarschijnlijk komt het doordat de rem niet goed is gecentreerd, dan krijg je dat vaak.
Anders moet je je padden laten vlakken.
slag kun je trouwens wel weer goed krijgen hoor,
Maar waarschijnlijk komt het doordat de rem niet goed is gecentreerd, dan krijg je dat vaak.
Anders moet je je padden laten vlakken.
slag kun je trouwens wel weer goed krijgen hoor,
Admans schreef:
Nu de vraag:
Nee die hoort absoluut recht / vlak te wezen, anders zit je schijf ook niet vlak erop. Het zou dan theoretisch ook niet mogelijk wezen om je rem goed te centreren.
-
lijkt me heel sterk dat beide schijven een slag hebben. Ik denk eerder het volgende:
remklauwen heel goed centreren, padden laten frezen;
schijven kruislings vastdraaien;
en, iets wat ik zelf ontdekt heb, als ik niet gek ben: bij de nieuwe schijven van magura, de wavy, lijkt het wel alsof de automatische remblokjes bijstelling continue aan het werk is. Eh, uitleggen: ik heb zelf marta"s uit 2002. Hier zaten de normale ronde schijven bij. De hele setup was perfect. Blokjes liepen niet aan, ook niet als de fiets op de werkstandaard stond en ik het wiel een slinger gaf, was perfect afgesteld. Ik heb vorige maand die nieuwe schijven gekocht (oude op ander wielsetje gezet). Na monteren van mijn voorwiel leek het ook alsof er een slag in de schijf zat. Als ik mijn wiel een slinger liep de schijf bijna iedere omwenteling tegen een blokje aan. Ik balen, dacht dat er een slag in schijf zat, maar heb hem op een glasplaat gelegd, en schijf is echt recht. Dus ik weer gemonteerd en nu goed gekeken. En tja, niet de schijf komt tegen de remblokjes aan maar de remblokjes bewegen en raken de schijf heel lichtjes aan, doordat ze naar de schijf toekruipen. Tijdens het fietsen hoor je het absoluut niet, zal ook te maken hebben met het inremmen van schijven en blokjes. Dus, goed afstellen, goed kijken en alleen als je tijdens het fietsen merkt dat het aanloopt, of hoort, dan weer opnieuw gaan prutsen! Poeh, heel verhaal, maar geluk ermee!
remklauwen heel goed centreren, padden laten frezen;
schijven kruislings vastdraaien;
en, iets wat ik zelf ontdekt heb, als ik niet gek ben: bij de nieuwe schijven van magura, de wavy, lijkt het wel alsof de automatische remblokjes bijstelling continue aan het werk is. Eh, uitleggen: ik heb zelf marta"s uit 2002. Hier zaten de normale ronde schijven bij. De hele setup was perfect. Blokjes liepen niet aan, ook niet als de fiets op de werkstandaard stond en ik het wiel een slinger gaf, was perfect afgesteld. Ik heb vorige maand die nieuwe schijven gekocht (oude op ander wielsetje gezet). Na monteren van mijn voorwiel leek het ook alsof er een slag in de schijf zat. Als ik mijn wiel een slinger liep de schijf bijna iedere omwenteling tegen een blokje aan. Ik balen, dacht dat er een slag in schijf zat, maar heb hem op een glasplaat gelegd, en schijf is echt recht. Dus ik weer gemonteerd en nu goed gekeken. En tja, niet de schijf komt tegen de remblokjes aan maar de remblokjes bewegen en raken de schijf heel lichtjes aan, doordat ze naar de schijf toekruipen. Tijdens het fietsen hoor je het absoluut niet, zal ook te maken hebben met het inremmen van schijven en blokjes. Dus, goed afstellen, goed kijken en alleen als je tijdens het fietsen merkt dat het aanloopt, of hoort, dan weer opnieuw gaan prutsen! Poeh, heel verhaal, maar geluk ermee!
Ja, huhuh... minder boven de fles remmenreiniger hangen jungs
Je blokken bewegen niet als je niet in de rem knijpt, als dit wel zo is, dan wordt het tijd om de kabouters in je leiding eruit te laten...

Je blokken bewegen niet als je niet in de rem knijpt, als dit wel zo is, dan wordt het tijd om de kabouters in je leiding eruit te laten...
ik heb wel power assisted braking :P
als ik rem gaan er 2 kabouters op de zuiger staan als ik hard rem 4 ! ! !
;D
als ik rem gaan er 2 kabouters op de zuiger staan als ik hard rem 4 ! ! !
;D
Daar is ie weer .
Alvast bedankt voor de tips.
Ik heb mijn remmen laten plaatsen, bij een goed erkend fietsenwinkel.
deze zou mijn pads freezen.
ze lopen maar net aan, maar je ziet dat de spleet tussen de remblokken
en de schijf steeds varieert,( als je een slinger aan het wiel geeft ).
Als je rem niet goed gecentreerd is, dan loopt hij toch continue tegen
de rem aan !!!
AD
Alvast bedankt voor de tips.
Ik heb mijn remmen laten plaatsen, bij een goed erkend fietsenwinkel.
deze zou mijn pads freezen.
ze lopen maar net aan, maar je ziet dat de spleet tussen de remblokken
en de schijf steeds varieert,( als je een slinger aan het wiel geeft ).
Als je rem niet goed gecentreerd is, dan loopt hij toch continue tegen
de rem aan !!!
AD
de tip van de remschijf op een glasplaat leggen vind ik heel niet gek. die onthoud ik.
Heb ik ook welleens gedaan maar dan lijken ze vlak te zijn. Maar als je ze eenmaal op je naaf zet dan zit er weer een slag in. Het heeft gewoon met spanningen in het materiaal te maken als je de schroeven aandraaid.
Je kan een glasplaat nooit gebruiken hiervoor denk ik want je hebt last van reflecties. Wil je het goed meten dan moet je zoiets gaan uitklokken of op een meetbank zetten en gaan meten. Dan pas kan je meten of en hoe groot de slag in de schijf is.
De productie van deze onderdelen luisterd erg nauw. Gebruik je plaatmateriaal dan moet je eerst gaan snijden, met laser, plasma of zelfs water. Daarna vlak maken of slijpen. Daarna een warmtebehandeling geven om de spanningen uit het materiaal te halen want die dingen trekken anders geheid krom. Het is niet gek als deze stap ook voor het vlakken gemaakt wordt, om een nog beter eindproduct te krijgen.
Het liefst breng je nog afschuiningen aan, beter nog afrondingen, aan de buitenrand gewoon om de kans op kromtrekken te verkleinen.
En dan maar hopen dat de schijf mooi vlak blijft in zijn hele leven.
Weet je waarom een schijf ook een slag kan hebben. Als de zijkanten van de naaf niet vlak zijn krijg je gegarandeerd problemen. Dat heb ik ook gehad met een Rolf disc wielset. Daar kan je ook naar kijken. Het hoeft maar een 5/100 mm te zijn en het staat krom.
Ik heb ergens gelezen dat wavy schijven minder snel kromtrekken.
Je kan een glasplaat nooit gebruiken hiervoor denk ik want je hebt last van reflecties. Wil je het goed meten dan moet je zoiets gaan uitklokken of op een meetbank zetten en gaan meten. Dan pas kan je meten of en hoe groot de slag in de schijf is.
De productie van deze onderdelen luisterd erg nauw. Gebruik je plaatmateriaal dan moet je eerst gaan snijden, met laser, plasma of zelfs water. Daarna vlak maken of slijpen. Daarna een warmtebehandeling geven om de spanningen uit het materiaal te halen want die dingen trekken anders geheid krom. Het is niet gek als deze stap ook voor het vlakken gemaakt wordt, om een nog beter eindproduct te krijgen.
Het liefst breng je nog afschuiningen aan, beter nog afrondingen, aan de buitenrand gewoon om de kans op kromtrekken te verkleinen.
En dan maar hopen dat de schijf mooi vlak blijft in zijn hele leven.
Weet je waarom een schijf ook een slag kan hebben. Als de zijkanten van de naaf niet vlak zijn krijg je gegarandeerd problemen. Dat heb ik ook gehad met een Rolf disc wielset. Daar kan je ook naar kijken. Het hoeft maar een 5/100 mm te zijn en het staat krom.
Ik heb ergens gelezen dat wavy schijven minder snel kromtrekken.