lagering: Calling all techhead
Moderator:Beheerders
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Lagers in mn M1 zijn versleten. Die aan de Bottom Bracket op precies te zijn.
Nu was ik aan t denken om ipv gewone kogellagers er hoekcontactlagers in te zetten, of taper naaldlagers. Die zouden de zijdelingse krachten beter moeten aankunnen.
Een hoekkontakt-naaldlager in O-opstelling bijvoorbeeld. Voorspannen kan met 2 plaatjes die met 1-3 schroeven de zaak vasthouden. Ik heb in Todtnau al fietsen gezien die zo ineen zitten.
Heeft iemand een idee of dit een goed idee is? Of er plaats genoeg is in t lagerhuis om er een lager in te zetten dat de krachten aankan? (ik zal de maten asap posten) Komt de zijdeingse kracht dan niet in hoofdzaak op die schroeven die de handel bijeenhouden? verwachten jullie een zodanige hassle met toleranties dat ik beter gewoon terug dezelfde groefkogellagers erin ram? Of is t teveel miserie om die voorspanning altijd correct te houden?
Micha? Mech? Kerf? Anyone met ervaring?
Mech, hadden jullie dit niet op de TeamDH? Welke ervaringen?
De andere lagers (aan de linkage, dropout...) zou ik gewoon laten zoals ze zijn: kogellagers
Nu was ik aan t denken om ipv gewone kogellagers er hoekcontactlagers in te zetten, of taper naaldlagers. Die zouden de zijdelingse krachten beter moeten aankunnen.
Een hoekkontakt-naaldlager in O-opstelling bijvoorbeeld. Voorspannen kan met 2 plaatjes die met 1-3 schroeven de zaak vasthouden. Ik heb in Todtnau al fietsen gezien die zo ineen zitten.
Heeft iemand een idee of dit een goed idee is? Of er plaats genoeg is in t lagerhuis om er een lager in te zetten dat de krachten aankan? (ik zal de maten asap posten) Komt de zijdeingse kracht dan niet in hoofdzaak op die schroeven die de handel bijeenhouden? verwachten jullie een zodanige hassle met toleranties dat ik beter gewoon terug dezelfde groefkogellagers erin ram? Of is t teveel miserie om die voorspanning altijd correct te houden?
Micha? Mech? Kerf? Anyone met ervaring?
Mech, hadden jullie dit niet op de TeamDH? Welke ervaringen?
De andere lagers (aan de linkage, dropout...) zou ik gewoon laten zoals ze zijn: kogellagers
Re:lagering: Calling all techhead
in de lijn van het verhaal...
hoe demonteer je je M1 hoofddraaipunt? Imbus 7 nadat je dat miniscule boutje boven op los hebt gedraaid?
en dan aan de andere kant met een contra sleutel? ik heb nog geen speling, maar voor een grondige clean and inspection krijg ik m nog niet los vooralsnog?
zane
hoe demonteer je je M1 hoofddraaipunt? Imbus 7 nadat je dat miniscule boutje boven op los hebt gedraaid?
en dan aan de andere kant met een contra sleutel? ik heb nog geen speling, maar voor een grondige clean and inspection krijg ik m nog niet los vooralsnog?
zane
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:lagering: Calling all techhead
bijna.
Er is geen contermoer.
gewoon mini inbus los, inbus 7 erin en de as er uit draaien. Simpel. Check zeker want ik heb geen speling, alleen zijn de bolletjes in de ene lager veranderd in keien
ps. ik krijg t plaatje ni in gang. Check www.skf.com, interactive catalogue, taperneedle bearings, en daar een plaatje van pairs.
Er is geen contermoer.
gewoon mini inbus los, inbus 7 erin en de as er uit draaien. Simpel. Check zeker want ik heb geen speling, alleen zijn de bolletjes in de ene lager veranderd in keien
ps. ik krijg t plaatje ni in gang. Check www.skf.com, interactive catalogue, taperneedle bearings, en daar een plaatje van pairs.
Re:lagering: Calling all techhead
thnx, ontopic maar weer..
zane
ps, raad es welke maat imbus ik niet heb? hehe
zane
ps, raad es welke maat imbus ik niet heb? hehe
Re:lagering: Calling all techhead
Waarschijnlijk een onnuttige bijdrage, maar wat dacht je er van om Intense zelf te mailen?
Re:lagering: Calling all techhead
BF.. ik vraag me af of je echt veel beter uit gaat zijn met hoekcontact of scheef gestelde lagers.. Zo"n type lager kan maar in 1 richting radiale krachten opnemen... een groefkogellager van dezelfde diameters kan in meerdere richtingen hogere krachten opnemen. Nu werk je wel met twee lagers, die je dan in een X opstelling zou monteren. Ben al een tijdje echt "uit de lagers", maar zal eens nakijken in de documentatie die ik hier ergens heb... (maar waar?
)

-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:lagering: Calling all techhead
Het plaatje wil niet meewerken, maar t is inderdaad de bedoeling om ze in O-opstelling te zetten. Zo neemt de setup beide krachtenrichtingen op. Maar de vraag is dus inderdaad of een O-opstelling van hoekcontact-naaldlagers -binnen deze diameters- effectief meer zijdelingse kracht opneemt dan 2 groefkogellagers. En if so, welke de nadelen zijn, zoals de fijnafstelling en dergelijke.
Ruud: intense mailen: Aan gedacht. Maar ik sta net op t punt om daarover in de klaagbaak een draadje open te doen. Maanden geleden al een aantal dingen gevraagd en nog steeds geen antwoord. Plons wil/kan/mag me geen intern adres geven waar ik terecht kan.
back to topic, wie kan me op weg helpen?
Ruud: intense mailen: Aan gedacht. Maar ik sta net op t punt om daarover in de klaagbaak een draadje open te doen. Maanden geleden al een aantal dingen gevraagd en nog steeds geen antwoord. Plons wil/kan/mag me geen intern adres geven waar ik terecht kan.
back to topic, wie kan me op weg helpen?
Re:lagering: Calling all techhead
Misschien gewoon rechtstreeks bellen? 909-296-9596 staat er op de site.
-
- Berichten:6303
- Lid geworden op:wo jul 18, 2001 9:27 pm
Re:lagering: Calling all techhead
You"ve got mail
Re:lagering: Calling all techhead
hee christiaan is lager specialist

Re:lagering: Calling all techhead
BF... wat zijn de maten van het gat en de as waar het gebeuren allemaal in moet??
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:lagering: Calling all techhead
vergeet het maar boys, My bad.
Op papier ziet t er leuk uit, maar had geen rekening gehouden met t feit dat de achterbrug niet toelaat om die hoekkontaktlagers voor te spannen.....
Haalde gisteren mn kader er eens bij om wat te gaan meten toen mijn frank viel.
Groefkogels forever dus.
Toch bedankt!
Op papier ziet t er leuk uit, maar had geen rekening gehouden met t feit dat de achterbrug niet toelaat om die hoekkontaktlagers voor te spannen.....
Haalde gisteren mn kader er eens bij om wat te gaan meten toen mijn frank viel.
Groefkogels forever dus.
Toch bedankt!
Re:lagering: Calling all techhead
mischien keramische lagers die slijten niet
Re:lagering: Calling all techhead
Crash 666 schreef:
mischien keramische lagers die slijten niet
ook dié slijten... daarbij zijn die absoluut niet geschikt voor stotende belastingen....

Re:lagering: Calling all techhead
Klopt!
Keramiek is erg bros!
grtz
Keramiek is erg bros!
grtz
- litespeed.ocoee.fs
- Berichten:277
- Lid geworden op:vr aug 17, 2001 9:08 pm
- Locatie:Doesburg
Re:lagering: Calling all techhead
Bros is niet het juiste woord, keramiek is extreem hard, en alles wat extreem hard/gehard is breekt snel bij stotende/over- belasting, en keramische lagering in je fiets lijkt me dan ook niet echt geschikt.
Amco-bronzen bussen zijn ook zeer slijtvast, mits in combinatie met zeer
zuivere passing uiteraard, misschien is dit een optie..
Amco-bronzen bussen zijn ook zeer slijtvast, mits in combinatie met zeer
zuivere passing uiteraard, misschien is dit een optie..