2 Vraagjes

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm
2 Vraagjes

Bericht door Gène » di feb 24, 2004 1:56 pm

1 Nou ik heb volgens mij speling op mijn achter der (shimano XT 2001). Alleen weet ik niet het niet zeker. Dus hoe kan ik dat voelen?? Hij is trouwens misbruikt tijdens de wedstrijden en heeft ook een paar keer heftige chainsuck moeten doorstaan. Het type chainsuck waar je der. zo ongeveer rond je frame is gevouwen.

2 Ik heb een probleem met de snel sluiting van mijn achterwiel. Hij is redelijk vaak uit het frame gehaald. Bijna iedere poetsbeurt. Nou heb ik hem waarschijnlijk iets te vaak scheef terug erin gezet, door tijd gebrek enzo. Gevolg is dat mijn patten waar het wiel in geklemd wordt ongelijk zijn. Ook is de schroefdraad van de snelspanner is krom. Dus tijdens het klimmen wil het wel eens voorkomen dat het wiel scheef getrokken wordt en dan gaat aanlopen tegen de rem. Wat kan ik hier aan doen. Patten vlakken?? Nieuwe snelspanner gebruiken? Is trouwens een XT naaf /snelspanner in een Specialized M4 frame van 2002.

Aub een paar goede tips. Fiets gaat trouwens binnenkort naar de LBS voor zijn winterbeurt. Dus ik zal hem vragen om alles eens goed te controleren.
mzzl
Gène

Ninko
Berichten:1229
Lid geworden op:za jan 11, 2003 11:34 pm

Re:2 Vraagjes

Bericht door Ninko » di feb 24, 2004 3:15 pm

vraag1: speling in derailleur kun je wel voelen als je hem aan de kooi bij het onderste derr wieltje vastpakt en dan op en neer beweegt... in dwars richting natuurlijk niet in de richting van het frame he ;)

vraag 2: mmmm... vaag uuhm dat je patten ongelijk zijn lijkt me een beetje vreemd en al helemaal doordat je bijvoorbeeld je spanner niet goed hebt vastgezet. als je spanner niet meer recht is zou ik zeggen: koop een nieuwe spanner, en zet je wiel er voortaan recht in, Laat bij de servicebeurt ff de lbs kijken of het allemaal echt scheef is ofzo...

mvg Ninko

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Re:2 Vraagjes

Bericht door DeKerfs » di feb 24, 2004 3:48 pm

Ninko; als die spanner " scheef" zou zijn.. krijg je hem niet eens door de naaf heen... ;)

Bij Specialized zit het padje ook aan de binnenkant van het frame. Als je dat nu vervangt, moet je al een heel eind komen. Zit het probleem aan de andere kant (dus linkerkant, gekeken van achter de fiets), dan ga maar vast sparen voor een nieuw frame. Een echt goede oplossing is er in dat geval niet echt voor te vinden.


stepper
Berichten:63
Lid geworden op:wo jan 28, 2004 10:40 pm

Re:2 Vraagjes

Bericht door stepper » di feb 24, 2004 11:21 pm

[quote="DeKerf"s"]
Ninko; als die spanner " scheef" zou zijn.. krijg je hem niet eens door de naaf heen... ;)

Bij Specialized zit het padje ook aan de binnenkant van het frame. Als je dat nu vervangt, moet je al een heel eind komen. Zit het probleem aan de andere kant (dus linkerkant, gekeken van achter de fiets), dan ga maar vast sparen voor een nieuw frame. Een echt goede oplossing is er in dat geval niet echt voor te vinden.


[/quote]


Ik weet niet of we over hetzelfde probleem praten, maar ik heb reeds bij meerdere frame"s ingeslagen patten gezien.
Dit probleem onstaat, omdat veel naven , b.v. Shimano de schroefdraad gebruiken als opleg vlak. Bij vertikale patten krijg je dan een soort freeswerking van de stalen as in het meestal alu. patje.
Bij mijn eigen fietsen los ik dat vooraf op door botweg de draad welke in de pat valt af te draaien en er een gladde bus over heen te schuiven.
Bij beschadigde frames heb ik reeds meerdere stalen inserts gemaakt,
die het patje beschermen tegen de scherpe draad .
Een echte oplossing voor dit probleem is er niet , of het zou van de fiets industrie moeten komen, maar ja die willen graag zoveel mogelijk verkopen.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Re:2 Vraagjes

Bericht door DeKerfs » wo feb 25, 2004 6:56 am

stepper schreef:


Ik weet niet of we over hetzelfde probleem praten, maar ik heb reeds bij meerdere frame"s ingeslagen patten gezien.
Dit probleem onstaat, omdat veel naven , b.v. Shimano de schroefdraad gebruiken als opleg vlak. Bij vertikale patten krijg je dan een soort freeswerking van de stalen as in het meestal alu. patje.
Bij mijn eigen fietsen los ik dat vooraf op door botweg de draad welke in de pat valt af te draaien en er een gladde bus over heen te schuiven.


Als je een naaf klemt, worden de twee aanlegvlakken (dus de zijkanten van de moeren die op de as zitten) het feitelijke contact oppervlak en zal de as zelf nooit meer 100% belast worden. Dus inslaan zie ik bij "normaal" gebruik dan niet echt gebeuren. Moet ook zeggen dat ik het nog nooit in zulke maten heb gezien. Ga je echter als Gène je wielen echt heeeel vaak los gooien, kan ik me er iets bij voorstellen, maar dat dus door montage/demontage ipv de "freeswerking" van de af tijdens het rijden.

Bij Specialized lopen/liepen de verv. padjes een stukje naar binnen, waardoor de as dus tegen het padje aankwam en niet zo zeer direct tegen het alu frame. Hier zit ook een deel van het probleem van kraken bij dit soort frames.

cvvracing
Berichten:246
Lid geworden op:zo sep 09, 2001 10:50 am

Re:2 Vraagjes

Bericht door cvvracing » wo feb 25, 2004 3:47 pm

Als je een naaf klemt, worden de twee aanlegvlakken (dus de zijkanten van de moeren die op de as zitten) het feitelijke contact oppervlak en zal de as zelf nooit meer 100% belast worden. Dus inslaan zie ik bij "normaal" gebruik dan niet echt gebeuren.

Inderdaad

Misschien was Gene zijn asbreedte te breed en kon hij daardoor zijn wiel niet deftig opspannen waardoor zijn hele pat is uitgesleten
Je mag je wiel er nog miljoenen keren in en uit je fiets halen je padden gaan daar niet van verslijten ze verslijten enkel bij verkeerde montage in je fiets

Ninko
Berichten:1229
Lid geworden op:za jan 11, 2003 11:34 pm

Re:2 Vraagjes

Bericht door Ninko » wo feb 25, 2004 9:16 pm

[quote="DeKerf"s"]
Ninko; als die spanner " scheef" zou zijn.. krijg je hem niet eens door de naaf heen... ;)

Bij Specialized zit het padje ook aan de binnenkant van het frame. Als je dat nu vervangt, moet je al een heel eind komen. Zit het probleem aan de andere kant (dus linkerkant, gekeken van achter de fiets), dan ga maar vast sparen voor een nieuw frame. Een echt goede oplossing is er in dat geval niet echt voor te vinden.


[/quote]

De spanner had krom kunnen zijn aan de kant waar de spanner zit (linkerkant fiets). maar dit lijkt mij ook een beetje vaag... Misschien is zijn naaf wel krom ;D ;D

Mmm sorry nu ff serieus... vervang idd een keer de pat en kijk of het dan nog zo is... en anders echt ff je patten opmeten (je lbs heeft daar een apart "tooltje" voor om te kijken of je patten recht zijn...)

mvg Ninko

stepper
Berichten:63
Lid geworden op:wo jan 28, 2004 10:40 pm

Re:2 Vraagjes

Bericht door stepper » wo feb 25, 2004 9:45 pm

[quote="DeKerf"s"]
[
stepper schreef:



Als je een naaf klemt, worden de twee aanlegvlakken (dus de zijkanten van de moeren die op de as zitten) het feitelijke contact oppervlak en zal de as zelf nooit meer 100% belast worden. Dus inslaan zie ik bij "normaal" gebruik dan niet echt gebeuren. Moet ook zeggen dat ik het nog nooit in zulke maten heb gezien. Ga je echter als Gène je wielen echt heeeel vaak los gooien, kan ik me er iets bij voorstellen, maar dat dus door montage/demontage ipv de "freeswerking" van de af tijdens het rijden.

Bij Specialized lopen/liepen de verv. padjes een stukje naar binnen, waardoor de as dus tegen het padje aankwam en niet zo zeer direct tegen het alu frame. Hier zit ook een deel van het probleem van kraken bij dit soort frames.


Toch heb ik al bij minimaal 4 cannondale frames inserts gemaakt omdat door het inslaan de remschijf boven in de remklauw aanliep tewijl bij een ander frame, de pat aan de kettingkant zo"n 1,5 mm naar voren was uitgeslagen. Ik heb daar jammer genoeg geen foto"s van gemaakt, want dat was toch wel een merkwaardig gezicht.
Nu moet ik wel zeggen dat dit allemaal zware toerrijders waren, en geen lichtgewicht racers.

[/quote]

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Re:2 Vraagjes

Bericht door Gène » do feb 26, 2004 7:18 pm

Nou ik kan dus zeker een centimeter met mijn achterder heen en weer wiebelen. Dus een nieuwe zou wel nodig zijn, maar welke?? Is Sram bestand tegen serieus gebruik of is de nieuwe XTR ook goed?

Ik heb mijn frame nog eens goed bekeken en ik heb "ondekt" dat het inslijten van het frame wel mee valt. Maar de steekas is bij de schroefdraad behoorlijk krom. Hij loopt niet meer netjes recht. Ik heb hem vaker niet sterk genoeg aan gedraait waardoor hij tijdens veel kracht gebruik op de pedalen scheef gaan staan. Daardoor is denk ik ook de as wat verbogen. Gevolg is denk dat het "moertje" niet meer overal het frame raakt. Ik moet nu behoorlijk wat kracht gebruiken als ik het wiel wil vastzetten. En das weer niet goed voor de lagers. Toch??

Nou ja bedankt voor de antwoorden, maar welke der is dus beter en welke steekas is goed voor het serieuze wedstrijd gebruik?
mzzl
Gène

Ninko
Berichten:1229
Lid geworden op:za jan 11, 2003 11:34 pm

Re:2 Vraagjes

Bericht door Ninko » do feb 26, 2004 9:19 pm

Gène schreef:
Nou ik kan dus zeker een centimeter met mijn achterder heen en weer wiebelen. Dus een nieuwe zou wel nodig zijn, maar welke?? Is Sram bestand tegen serieus gebruik of is de nieuwe XTR ook goed?

Ik heb mijn frame nog eens goed bekeken en ik heb "ondekt" dat het inslijten van het frame wel mee valt. Maar de steekas is bij de schroefdraad behoorlijk krom. Hij loopt niet meer netjes recht. Ik heb hem vaker niet sterk genoeg aan gedraait waardoor hij tijdens veel kracht gebruik op de pedalen scheef gaan staan. Daardoor is denk ik ook de as wat verbogen. Gevolg is denk dat het "moertje" niet meer overal het frame raakt. Ik moet nu behoorlijk wat kracht gebruiken als ik het wiel wil vastzetten. En das weer niet goed voor de lagers. Toch??

Nou ja bedankt voor de antwoorden, maar welke der is dus beter en welke steekas is goed voor het serieuze wedstrijd gebruik?
mzzl
Gène


tsja... zo erg vinden je lagers dat niet... je knijpt je naaf iets bij elkaar als je die spanner vast zet... maar het is niet zo dat je je naaf eindeloos fijn kunt knijpen ;D ;D. Na een tijdje zitten je lagers gewoon goed en dan ist goed...
Sram X-9 of X.0> zijn goede derailleur... xt of xtr ook...

Een centimeter speling op de derailleur is dat echt speling of kan hij gewoon eencentimeter op en neer?? :D Tsjek ff bij een nieuwe fiets hoeveel het normaal ongeveer is. Je kunt je voorstellen dat een derailleur altijd een beetje op en neer gaat en ik weet niet of je dit bedoelt of echt speling zeg maar... ???

mvg Ninko

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Re:2 Vraagjes

Bericht door Gène » vr feb 27, 2004 8:22 pm

Ik ga inderdaad eens aan een nieuwe der. voelen. Maar ik vermoed dat hij het toch heeft gehad. Je ziet namenlijk de schaniertjes verkeert bewegen als je de der heen en weer weiebelt. Je ziet dan eerst de schaniertjes rammelen en dan komt de brug van de der.
Maar ja ik laat hem sowieso even nakijken en anders gaat er gewoon een nieuwe op.
En ik vraag ook of hij een nieuwe snelspanner voor me heeft.. Kijken of het probleem dan opgelost is. Het zal toch geen mega aankoop zijn.
mzzl
Gène

boktor
Berichten:68
Lid geworden op:vr feb 27, 2004 1:13 pm

Re:2 Vraagjes

Bericht door boktor » vr feb 27, 2004 10:08 pm

Gène schreef:
Hij is trouwens misbruikt tijdens de wedstrijden en heeft ook een paar keer heftige chainsuck moeten doorstaan. Het type chainsuck waar je der. zo ongeveer rond je frame is gevouwen.

2 Nou heb ik hem waarschijnlijk iets te vaak scheef terug erin gezet, door tijd gebrek enzo. Gevolg is dat mijn patten waar het wiel in geklemd wordt ongelijk zijn. Ook is de schroefdraad van de snelspanner is krom.



:oLomp kalf!

Gebruikersavatar
Sjase
Berichten:443
Lid geworden op:do dec 04, 2003 6:19 pm
Locatie:Midden-Nederland
Contacteer:

Re:2 Vraagjes

Bericht door Sjase » za feb 28, 2004 12:55 am

Gène schreef:
Ik ga inderdaad eens aan een nieuwe der. voelen. Maar ik vermoed dat hij het toch heeft gehad. Je ziet namenlijk de schaniertjes verkeert bewegen als je de der heen en weer weiebelt. Je ziet dan eerst de schaniertjes rammelen en dan komt de brug van de der.
Maar ja ik laat hem sowieso even nakijken en anders gaat er gewoon een nieuwe op.


Ik heb vanavond net een nieuwe XT derailleur gekocht en ik kan je vertellen dat daar niets heen en weer gaat hoor ;). Als de "zijwaartse" speling op de kooi erg groot is is ie inderdaad op, dat was voor mij ook de reden om een nieuwe te kopen. Gewoon ff bij het onderste derailleurwieltje de derailleur een beetje heen en weer halen en dan zie je gauw genoeg of de speling zo erg is dat ie vervangen moet worden

Plaats reactie