2 Vraagjes
Moderator:Beheerders
1 Nou ik heb volgens mij speling op mijn achter der (shimano XT 2001). Alleen weet ik niet het niet zeker. Dus hoe kan ik dat voelen?? Hij is trouwens misbruikt tijdens de wedstrijden en heeft ook een paar keer heftige chainsuck moeten doorstaan. Het type chainsuck waar je der. zo ongeveer rond je frame is gevouwen.
2 Ik heb een probleem met de snel sluiting van mijn achterwiel. Hij is redelijk vaak uit het frame gehaald. Bijna iedere poetsbeurt. Nou heb ik hem waarschijnlijk iets te vaak scheef terug erin gezet, door tijd gebrek enzo. Gevolg is dat mijn patten waar het wiel in geklemd wordt ongelijk zijn. Ook is de schroefdraad van de snelspanner is krom. Dus tijdens het klimmen wil het wel eens voorkomen dat het wiel scheef getrokken wordt en dan gaat aanlopen tegen de rem. Wat kan ik hier aan doen. Patten vlakken?? Nieuwe snelspanner gebruiken? Is trouwens een XT naaf /snelspanner in een Specialized M4 frame van 2002.
Aub een paar goede tips. Fiets gaat trouwens binnenkort naar de LBS voor zijn winterbeurt. Dus ik zal hem vragen om alles eens goed te controleren.
mzzl
Gène
2 Ik heb een probleem met de snel sluiting van mijn achterwiel. Hij is redelijk vaak uit het frame gehaald. Bijna iedere poetsbeurt. Nou heb ik hem waarschijnlijk iets te vaak scheef terug erin gezet, door tijd gebrek enzo. Gevolg is dat mijn patten waar het wiel in geklemd wordt ongelijk zijn. Ook is de schroefdraad van de snelspanner is krom. Dus tijdens het klimmen wil het wel eens voorkomen dat het wiel scheef getrokken wordt en dan gaat aanlopen tegen de rem. Wat kan ik hier aan doen. Patten vlakken?? Nieuwe snelspanner gebruiken? Is trouwens een XT naaf /snelspanner in een Specialized M4 frame van 2002.
Aub een paar goede tips. Fiets gaat trouwens binnenkort naar de LBS voor zijn winterbeurt. Dus ik zal hem vragen om alles eens goed te controleren.
mzzl
Gène
Re:2 Vraagjes
vraag1: speling in derailleur kun je wel voelen als je hem aan de kooi bij het onderste derr wieltje vastpakt en dan op en neer beweegt... in dwars richting natuurlijk niet in de richting van het frame he
vraag 2: mmmm... vaag uuhm dat je patten ongelijk zijn lijkt me een beetje vreemd en al helemaal doordat je bijvoorbeeld je spanner niet goed hebt vastgezet. als je spanner niet meer recht is zou ik zeggen: koop een nieuwe spanner, en zet je wiel er voortaan recht in, Laat bij de servicebeurt ff de lbs kijken of het allemaal echt scheef is ofzo...
mvg Ninko

vraag 2: mmmm... vaag uuhm dat je patten ongelijk zijn lijkt me een beetje vreemd en al helemaal doordat je bijvoorbeeld je spanner niet goed hebt vastgezet. als je spanner niet meer recht is zou ik zeggen: koop een nieuwe spanner, en zet je wiel er voortaan recht in, Laat bij de servicebeurt ff de lbs kijken of het allemaal echt scheef is ofzo...
mvg Ninko
Re:2 Vraagjes
Ninko; als die spanner " scheef" zou zijn.. krijg je hem niet eens door de naaf heen...
Bij Specialized zit het padje ook aan de binnenkant van het frame. Als je dat nu vervangt, moet je al een heel eind komen. Zit het probleem aan de andere kant (dus linkerkant, gekeken van achter de fiets), dan ga maar vast sparen voor een nieuw frame. Een echt goede oplossing is er in dat geval niet echt voor te vinden.

Bij Specialized zit het padje ook aan de binnenkant van het frame. Als je dat nu vervangt, moet je al een heel eind komen. Zit het probleem aan de andere kant (dus linkerkant, gekeken van achter de fiets), dan ga maar vast sparen voor een nieuw frame. Een echt goede oplossing is er in dat geval niet echt voor te vinden.
Re:2 Vraagjes
[quote="DeKerf"s"]
Ninko; als die spanner " scheef" zou zijn.. krijg je hem niet eens door de naaf heen...
Bij Specialized zit het padje ook aan de binnenkant van het frame. Als je dat nu vervangt, moet je al een heel eind komen. Zit het probleem aan de andere kant (dus linkerkant, gekeken van achter de fiets), dan ga maar vast sparen voor een nieuw frame. Een echt goede oplossing is er in dat geval niet echt voor te vinden.
[/quote]
Ik weet niet of we over hetzelfde probleem praten, maar ik heb reeds bij meerdere frame"s ingeslagen patten gezien.
Dit probleem onstaat, omdat veel naven , b.v. Shimano de schroefdraad gebruiken als opleg vlak. Bij vertikale patten krijg je dan een soort freeswerking van de stalen as in het meestal alu. patje.
Bij mijn eigen fietsen los ik dat vooraf op door botweg de draad welke in de pat valt af te draaien en er een gladde bus over heen te schuiven.
Bij beschadigde frames heb ik reeds meerdere stalen inserts gemaakt,
die het patje beschermen tegen de scherpe draad .
Een echte oplossing voor dit probleem is er niet , of het zou van de fiets industrie moeten komen, maar ja die willen graag zoveel mogelijk verkopen.
Ninko; als die spanner " scheef" zou zijn.. krijg je hem niet eens door de naaf heen...

Bij Specialized zit het padje ook aan de binnenkant van het frame. Als je dat nu vervangt, moet je al een heel eind komen. Zit het probleem aan de andere kant (dus linkerkant, gekeken van achter de fiets), dan ga maar vast sparen voor een nieuw frame. Een echt goede oplossing is er in dat geval niet echt voor te vinden.
[/quote]
Ik weet niet of we over hetzelfde probleem praten, maar ik heb reeds bij meerdere frame"s ingeslagen patten gezien.
Dit probleem onstaat, omdat veel naven , b.v. Shimano de schroefdraad gebruiken als opleg vlak. Bij vertikale patten krijg je dan een soort freeswerking van de stalen as in het meestal alu. patje.
Bij mijn eigen fietsen los ik dat vooraf op door botweg de draad welke in de pat valt af te draaien en er een gladde bus over heen te schuiven.
Bij beschadigde frames heb ik reeds meerdere stalen inserts gemaakt,
die het patje beschermen tegen de scherpe draad .
Een echte oplossing voor dit probleem is er niet , of het zou van de fiets industrie moeten komen, maar ja die willen graag zoveel mogelijk verkopen.
Re:2 Vraagjes
stepper schreef:
Ik weet niet of we over hetzelfde probleem praten, maar ik heb reeds bij meerdere frame"s ingeslagen patten gezien.
Dit probleem onstaat, omdat veel naven , b.v. Shimano de schroefdraad gebruiken als opleg vlak. Bij vertikale patten krijg je dan een soort freeswerking van de stalen as in het meestal alu. patje.
Bij mijn eigen fietsen los ik dat vooraf op door botweg de draad welke in de pat valt af te draaien en er een gladde bus over heen te schuiven.
Als je een naaf klemt, worden de twee aanlegvlakken (dus de zijkanten van de moeren die op de as zitten) het feitelijke contact oppervlak en zal de as zelf nooit meer 100% belast worden. Dus inslaan zie ik bij "normaal" gebruik dan niet echt gebeuren. Moet ook zeggen dat ik het nog nooit in zulke maten heb gezien. Ga je echter als Gène je wielen echt heeeel vaak los gooien, kan ik me er iets bij voorstellen, maar dat dus door montage/demontage ipv de "freeswerking" van de af tijdens het rijden.
Bij Specialized lopen/liepen de verv. padjes een stukje naar binnen, waardoor de as dus tegen het padje aankwam en niet zo zeer direct tegen het alu frame. Hier zit ook een deel van het probleem van kraken bij dit soort frames.
Re:2 Vraagjes
Als je een naaf klemt, worden de twee aanlegvlakken (dus de zijkanten van de moeren die op de as zitten) het feitelijke contact oppervlak en zal de as zelf nooit meer 100% belast worden. Dus inslaan zie ik bij "normaal" gebruik dan niet echt gebeuren.
Inderdaad
Misschien was Gene zijn asbreedte te breed en kon hij daardoor zijn wiel niet deftig opspannen waardoor zijn hele pat is uitgesleten
Je mag je wiel er nog miljoenen keren in en uit je fiets halen je padden gaan daar niet van verslijten ze verslijten enkel bij verkeerde montage in je fiets
Inderdaad
Misschien was Gene zijn asbreedte te breed en kon hij daardoor zijn wiel niet deftig opspannen waardoor zijn hele pat is uitgesleten
Je mag je wiel er nog miljoenen keren in en uit je fiets halen je padden gaan daar niet van verslijten ze verslijten enkel bij verkeerde montage in je fiets
Re:2 Vraagjes
[quote="DeKerf"s"]
Ninko; als die spanner " scheef" zou zijn.. krijg je hem niet eens door de naaf heen...
Bij Specialized zit het padje ook aan de binnenkant van het frame. Als je dat nu vervangt, moet je al een heel eind komen. Zit het probleem aan de andere kant (dus linkerkant, gekeken van achter de fiets), dan ga maar vast sparen voor een nieuw frame. Een echt goede oplossing is er in dat geval niet echt voor te vinden.
[/quote]
De spanner had krom kunnen zijn aan de kant waar de spanner zit (linkerkant fiets). maar dit lijkt mij ook een beetje vaag... Misschien is zijn naaf wel krom ;D ;D
Mmm sorry nu ff serieus... vervang idd een keer de pat en kijk of het dan nog zo is... en anders echt ff je patten opmeten (je lbs heeft daar een apart "tooltje" voor om te kijken of je patten recht zijn...)
mvg Ninko
Ninko; als die spanner " scheef" zou zijn.. krijg je hem niet eens door de naaf heen...

Bij Specialized zit het padje ook aan de binnenkant van het frame. Als je dat nu vervangt, moet je al een heel eind komen. Zit het probleem aan de andere kant (dus linkerkant, gekeken van achter de fiets), dan ga maar vast sparen voor een nieuw frame. Een echt goede oplossing is er in dat geval niet echt voor te vinden.
[/quote]
De spanner had krom kunnen zijn aan de kant waar de spanner zit (linkerkant fiets). maar dit lijkt mij ook een beetje vaag... Misschien is zijn naaf wel krom ;D ;D
Mmm sorry nu ff serieus... vervang idd een keer de pat en kijk of het dan nog zo is... en anders echt ff je patten opmeten (je lbs heeft daar een apart "tooltje" voor om te kijken of je patten recht zijn...)
mvg Ninko
Re:2 Vraagjes
[quote="DeKerf"s"]
[
Toch heb ik al bij minimaal 4 cannondale frames inserts gemaakt omdat door het inslaan de remschijf boven in de remklauw aanliep tewijl bij een ander frame, de pat aan de kettingkant zo"n 1,5 mm naar voren was uitgeslagen. Ik heb daar jammer genoeg geen foto"s van gemaakt, want dat was toch wel een merkwaardig gezicht.
Nu moet ik wel zeggen dat dit allemaal zware toerrijders waren, en geen lichtgewicht racers.
[/quote]
[
stepper schreef:
Als je een naaf klemt, worden de twee aanlegvlakken (dus de zijkanten van de moeren die op de as zitten) het feitelijke contact oppervlak en zal de as zelf nooit meer 100% belast worden. Dus inslaan zie ik bij "normaal" gebruik dan niet echt gebeuren. Moet ook zeggen dat ik het nog nooit in zulke maten heb gezien. Ga je echter als Gène je wielen echt heeeel vaak los gooien, kan ik me er iets bij voorstellen, maar dat dus door montage/demontage ipv de "freeswerking" van de af tijdens het rijden.
Bij Specialized lopen/liepen de verv. padjes een stukje naar binnen, waardoor de as dus tegen het padje aankwam en niet zo zeer direct tegen het alu frame. Hier zit ook een deel van het probleem van kraken bij dit soort frames.
Toch heb ik al bij minimaal 4 cannondale frames inserts gemaakt omdat door het inslaan de remschijf boven in de remklauw aanliep tewijl bij een ander frame, de pat aan de kettingkant zo"n 1,5 mm naar voren was uitgeslagen. Ik heb daar jammer genoeg geen foto"s van gemaakt, want dat was toch wel een merkwaardig gezicht.
Nu moet ik wel zeggen dat dit allemaal zware toerrijders waren, en geen lichtgewicht racers.
[/quote]
Re:2 Vraagjes
Nou ik kan dus zeker een centimeter met mijn achterder heen en weer wiebelen. Dus een nieuwe zou wel nodig zijn, maar welke?? Is Sram bestand tegen serieus gebruik of is de nieuwe XTR ook goed?
Ik heb mijn frame nog eens goed bekeken en ik heb "ondekt" dat het inslijten van het frame wel mee valt. Maar de steekas is bij de schroefdraad behoorlijk krom. Hij loopt niet meer netjes recht. Ik heb hem vaker niet sterk genoeg aan gedraait waardoor hij tijdens veel kracht gebruik op de pedalen scheef gaan staan. Daardoor is denk ik ook de as wat verbogen. Gevolg is denk dat het "moertje" niet meer overal het frame raakt. Ik moet nu behoorlijk wat kracht gebruiken als ik het wiel wil vastzetten. En das weer niet goed voor de lagers. Toch??
Nou ja bedankt voor de antwoorden, maar welke der is dus beter en welke steekas is goed voor het serieuze wedstrijd gebruik?
mzzl
Gène
Ik heb mijn frame nog eens goed bekeken en ik heb "ondekt" dat het inslijten van het frame wel mee valt. Maar de steekas is bij de schroefdraad behoorlijk krom. Hij loopt niet meer netjes recht. Ik heb hem vaker niet sterk genoeg aan gedraait waardoor hij tijdens veel kracht gebruik op de pedalen scheef gaan staan. Daardoor is denk ik ook de as wat verbogen. Gevolg is denk dat het "moertje" niet meer overal het frame raakt. Ik moet nu behoorlijk wat kracht gebruiken als ik het wiel wil vastzetten. En das weer niet goed voor de lagers. Toch??
Nou ja bedankt voor de antwoorden, maar welke der is dus beter en welke steekas is goed voor het serieuze wedstrijd gebruik?
mzzl
Gène
Re:2 Vraagjes
Gène schreef:
Nou ik kan dus zeker een centimeter met mijn achterder heen en weer wiebelen. Dus een nieuwe zou wel nodig zijn, maar welke?? Is Sram bestand tegen serieus gebruik of is de nieuwe XTR ook goed?
Ik heb mijn frame nog eens goed bekeken en ik heb "ondekt" dat het inslijten van het frame wel mee valt. Maar de steekas is bij de schroefdraad behoorlijk krom. Hij loopt niet meer netjes recht. Ik heb hem vaker niet sterk genoeg aan gedraait waardoor hij tijdens veel kracht gebruik op de pedalen scheef gaan staan. Daardoor is denk ik ook de as wat verbogen. Gevolg is denk dat het "moertje" niet meer overal het frame raakt. Ik moet nu behoorlijk wat kracht gebruiken als ik het wiel wil vastzetten. En das weer niet goed voor de lagers. Toch??
Nou ja bedankt voor de antwoorden, maar welke der is dus beter en welke steekas is goed voor het serieuze wedstrijd gebruik?
mzzl
Gène
tsja... zo erg vinden je lagers dat niet... je knijpt je naaf iets bij elkaar als je die spanner vast zet... maar het is niet zo dat je je naaf eindeloos fijn kunt knijpen ;D ;D. Na een tijdje zitten je lagers gewoon goed en dan ist goed...
Sram X-9 of X.0> zijn goede derailleur... xt of xtr ook...
Een centimeter speling op de derailleur is dat echt speling of kan hij gewoon eencentimeter op en neer??

mvg Ninko
Re:2 Vraagjes
Ik ga inderdaad eens aan een nieuwe der. voelen. Maar ik vermoed dat hij het toch heeft gehad. Je ziet namenlijk de schaniertjes verkeert bewegen als je de der heen en weer weiebelt. Je ziet dan eerst de schaniertjes rammelen en dan komt de brug van de der.
Maar ja ik laat hem sowieso even nakijken en anders gaat er gewoon een nieuwe op.
En ik vraag ook of hij een nieuwe snelspanner voor me heeft.. Kijken of het probleem dan opgelost is. Het zal toch geen mega aankoop zijn.
mzzl
Gène
Maar ja ik laat hem sowieso even nakijken en anders gaat er gewoon een nieuwe op.
En ik vraag ook of hij een nieuwe snelspanner voor me heeft.. Kijken of het probleem dan opgelost is. Het zal toch geen mega aankoop zijn.
mzzl
Gène
Re:2 Vraagjes
Gène schreef:
Hij is trouwens misbruikt tijdens de wedstrijden en heeft ook een paar keer heftige chainsuck moeten doorstaan. Het type chainsuck waar je der. zo ongeveer rond je frame is gevouwen.
2 Nou heb ik hem waarschijnlijk iets te vaak scheef terug erin gezet, door tijd gebrek enzo. Gevolg is dat mijn patten waar het wiel in geklemd wordt ongelijk zijn. Ook is de schroefdraad van de snelspanner is krom.
:oLomp kalf!
Re:2 Vraagjes
Gène schreef:
Ik ga inderdaad eens aan een nieuwe der. voelen. Maar ik vermoed dat hij het toch heeft gehad. Je ziet namenlijk de schaniertjes verkeert bewegen als je de der heen en weer weiebelt. Je ziet dan eerst de schaniertjes rammelen en dan komt de brug van de der.
Maar ja ik laat hem sowieso even nakijken en anders gaat er gewoon een nieuwe op.
Ik heb vanavond net een nieuwe XT derailleur gekocht en ik kan je vertellen dat daar niets heen en weer gaat hoor
