Conversie quick release as naar vaste as..te doen?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
spattz
Conversie quick release as naar vaste as..te doen?

Bericht door spattz » ma feb 02, 2004 4:06 pm

Ik heb een DT Swiss Onyx achternaaf. D"r zit nu een holle quickrelease as in, wil dat ding graag vervangen met een vaste 10mm as die ik gewoon met bouten vast kan zetten. Ik heb gehoord dat XT hubs wel vrij makkelijk om te bouwen zijn. Iemand ervaring met het vervangen van een QR as door een vaste as en zo ja waar kun je een dergelijke vaste as kopen?

Luc

Re:Conversie quick release as naar vaste as..te doen?

Bericht door Luc » ma feb 02, 2004 4:35 pm

Kan in principe zonder probleem als je een gelijkaardige as van grotere lengte vindt. Anders zou een op lengte gezaagde draadstang met de juiste schroefdraad ook moetn kunnen.

janman

Bericht door janman » ma feb 02, 2004 8:35 pm

je kan zo toch van die snelsluitingen kopen zonder hendeltje maar dan met 2 vijzen die je met behulp van een imbus kan losdraaien.
Kost 7 euro bij rose versand en is goed te doen als je altij een imbus bij je hebt....

stepper

Bericht door stepper » ma feb 02, 2004 10:56 pm

Ik heb zelf al meerdere assen aangepast, en in principe is het goed mogelijk.
Nu werk ik in een gereedschapmakerij, en beschik over alle denkbare machines, wat toch echt wel een vereiste is.
De achteras heeft geen doorlopende diameter, maar is in het midden dikker, tegen deze verdikking worden de lagers opgesloten zodat er geen axiale speling kan ontstaan.
Deze tussenmaat is redelijk nauwkeurig , meestal een nominale, lees ronde maat met een plus tolerante van zo"n 0,05 mm.
De handigste methode, sloop de as eruit, en ga eens naar een metaalbedrijf dat een draaibank heeft. Iedere metaaldraaier kan probleemloos zo"n as draaien.
O ja de schroefdraad is M10 x 1
;D

spattz

Bericht door spattz » di feb 03, 2004 1:50 am

stepper schreef:
Ik heb zelf al meerdere assen aangepast, en in principe is het goed mogelijk.
Nu werk ik in een gereedschapmakerij, en beschik over alle denkbare machines, wat toch echt wel een vereiste is.
De achteras heeft geen doorlopende diameter, maar is in het midden dikker, tegen deze verdikking worden de lagers opgesloten zodat er geen axiale speling kan ontstaan.
Deze tussenmaat is redelijk nauwkeurig , meestal een nominale, lees ronde maat met een plus tolerante van zo"n 0,05 mm.
De handigste methode, sloop de as eruit, en ga eens naar een metaalbedrijf dat een draaibank heeft. Iedere metaaldraaier kan probleemloos zo"n as draaien.
O ja de schroefdraad is M10 x 1
;D

Ah kijk, das handig om te weten. Bedankt. :)

menace

Bericht door menace » do feb 05, 2004 7:30 pm

En hoe sloop je de oude as eruit..........gewoon draaien ?

stepper

Bericht door stepper » do feb 05, 2004 10:52 pm

menace schreef:
En hoe sloop je de oude as eruit..........gewoon draaien ?

Lezen is ook een vak merk ik.
Ga eens naar de site van DT, daar vind je van elke naaf een volledige beschrijving en daarnaast een beschrijving voor het onderhoud van deze naven.
Het komt er op neer dat je de moer welke aan de vrijloopkant zit er af draait
waarna je de vrijloop kunt verwijderen.
Met een kunstof hamer tik je nu axiaal op de uitstekende as zodat hij uit de lagers wordt gedrukt.
En ja ik weet dat ik HAMER schrijf, maar er is geen mogelijkheid , ook niet volgens DT trouwens.
Zet nu de as in zachte bekken in de bankschroef en draai de moer aan de andere kant open, en Voila hij is gedemonteerd. ;)

Plaats reactie